وزیر ارتباطات: سرعت و کیفیت اینترنت در یک‌ سال گذشته افزایش داشته است

سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
مطالعه 13 دقیقه
با وجود انتقاد کاربران در چند روز اخیر نسبت به افت کیفیت و سرعت اینترنت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به آمار‌های جهانی اعلام کرد که سرعت و کیفیت اینترنت کشور در یک سال گذشته افزایش هم داشته است.
تبلیغات

به گزارش زومیت، شب گذشته (۵ تیر) عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات برای سومین بار در سه ماه گذشته با حضور در صداوسیما و شرکت در برنامه جهان‌ارای شبکه افق پاسخگوی سؤالات کاربران بود.

در ابتدا مجری پرتکرار‌ترین سؤال کاربران یعنی افت کیفیت سرعت اینترنت در چند روز اخیر را از زارع‌پور جویا شد که وزیر ارتباطات دولت سیزدهم هیچ پاسخ روشنی به این اختلال‌ها و افت شدید اینترنت ارائه نداد.

حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در برنامه جهان آرا شبکه افق

زارع‌پور همچون گذشته که بارها به این موضوع اشاره داشته، اعلام کرد که بار ترافیک اینترنت ثابت به دلیل توسعه پیدا نکردن این بخش در سال‌های گذشته به دوش شبکه موبایل افتاده و حالا هم دیگر موبایل جوابگوی این حجم از ترافیک نیست.

او در پاسخ به اینکه چرا در چند روز اخیر شبکه اینترنت کشور با افت شدید کیفیت و سرعت مواجه شده، بدون اشاره به این موضوع گفت:

درحال‌حاضر ما مشکلی در تأمین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم. عده‌ای شبهه وارد می‌کنند که دولت سیزدهم در واردات پهنای باند محدودیت ایجاد کرده است. اصلاً چنین بحثی وجود ندارد. هر چقدر که پهنای‌ باند مورد نیاز کشور باشد، تأمین می‌کنیم و حتی تدبیری در این مدت کوتاه اندیشیده‌ایم که منابع مختلفی برای تأمین اینترنت از مسیرها و شرکت‌های مختلف را در نظر بگیریم تا اگر قطعی اتفاق افتاد جوری نباشد که ظرفیتی برای جایگزینی نداشته باشیم.

او در ادامه به افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت اشاره کرد و خبر داد که در بهمن ماه قراردادی را با یک کنسرسیومی ایرانی منعقد کرده‌اند که ۷۰ درصد به ظرفیت کل شبکه زیرساخت کشور در ظرف ۸ ما اضافه می‌کند. به گفته او تا مهر ماه ۷۰ درصد به ظرفیت کل زیرساخت گذشته اضافه می‌شود.

او در مورد دلیل این افزایش ظرفیت گفت:

دلیل افزایش این ظرفیت هم این است که با اینکه شبکه مادر زیرساخت ظرفیت مورد نیاز خود را دارد؛ اما ما داریم خود را برای پروژه بزرگ واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به کاربران و کسب و کارها آماده می‌کنیم. حتماً وقتی در لایه دسترسی سرعت بالا برود و تقاضا زیاد شود، در لایه زیرساخت باید خودمان را آماده کنیم.

زارع‌پور در این برنامه تأکید کرد که با اضافه شدن این ظرفیت به زیرساخت‌های شبکه، سرعت و کیفیت اینترنت دردسترس کاربران بهبود قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

بازهم صحبت از توسعه فیبرنوری

زارع‌پور همچون گذشته به برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه شبکه اینترنت ثابت به کمک فیبرنوری اشاره کرد و توضیح داد که چون در طی سالیان گذشته شبکه ثابت کشور توسعه پیدا نکرده و در رتبه ۱۴۱ دنیا از نظر توسعه اینترنت ثابت قرار داریم، نیاز مردم به شبکه تلفن همراه منتقل شده است. او تأکید کرد که ارتباط همراه محدودیت دارد و اگر ترافیکش از یک حدی بالاتر برود کیفیت اینترنت همراه کاهش پیدا می‌کند.

زارع‌پور اعلام کرد که برای رفع این معضل آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان سال ۱۴۰۴ برای ۸۰ درصد خانوارهای کشور ایجاد کنند. براساس توضیحات او انجام چنین پروژه‌ای در کشورهای دیگر با گستره جغرافیایی ایران نزدیک به ۷ تا ۸ سال طول کشیده است و این در حالی است که وزارت ارتباطات برای سه سال، رسیدن به این میزان از پورت فیبرنوری را هدف‌گذاری کرده و کار در این زمینه هم شروع شده است.

حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در برنامه جهان آرا شبکه افق

زارع‌پور در پاسخ به این سؤال که اصولاً این کار شدنی است یا نه به موضوعاتی که تاکنون بارها به آن اشاره کرده مانند در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی از سمت دولت و بخشش دولت از سهم ۸ درصدی خود از درآمد اپراتورهای همراه و همراه کردن سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت نیرو و شهرداری برای دراختیار گذاشتن زیرساخت‌های خود به شرکت‌های اینترنتی در راستای توسعه فیبرنوری پرداخت.

او با اعلام اینکه از زمان روی کار آمدن او توسعه فیبرنوری سرعت بیشتری گرفته گفت:

زمانی که بنده کار را تحویل گرفتم در حدود ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری در کشور وجود داشت و الان که خدمت شما هستم این میزان به ۱٫۵ میلیون رسیده است یعنی سه برابر شده است.

در حالی اعلام می‌شود که پورت فیبرنوری در دولت سیزدهم به ۱٫۵ میلیون پورت رسیده که در دولت گذشته مخابرات اعلام کرده بود ازطریق پروژه تانوما ۱ میلیون پورت فیبرنوری آماده واگذاری دارد.

بااین‌حال زارع‌پور تأکید کرد که راه‌اندازی پورت‌های فیبرنوری بازهم با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد. او در این مورد گفت:

در اردیبهشت ماه ۸٫۵ میلیون پورت را تبدیل به تعهد اپراتورها کردیم، یعنی با ۹ اپراتور اینترنت تفاهم‌نامه همکاری با رگولاتوری امضا کردند که در ۹ مرکز استان کار توسعه فیبرنوری را شروع کنند و این کار شروع شده است.

او توسعه فیبرنوری را در کشور سخت عنوان و تأکید کرد که باید نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد. به باور زارع‌پور این پروژه متعلق به همه است و همه باید نسبت به توسعه آن احساس مسئولیت کنند چون زیرساخت توسعه در دوره جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وضعیت خوب اینترنت کشور

در یک هفته اخیر سراسر اینترنت پر از اعتراض و انتقاد کاربران و کارشناسان به افت سرعت اینترنت و دستکاری عمدی پروتکل‌های رمزنگاری‌شده TLS است. بااین‌حال وزیر ارتباطات در برنامه تلویزیونی که در آن شرکت کرده بود اعلام کرد که وضعیت اینترنت کشور طبق گزارش‌های اپراتورها و همچنین آمارهای جهانی مثبت است. او در این زمینه گفت:

همه آمارهایی که از اپراتورها داریم نشان می‌دهد که واقعاً وضعیت ما بدتر از گذشته نشده، هرچند که نیاز مردم در این زمینه بیشتر شده است. کیفیت سرویس‌ها در حال افزایش پیدا کردن است. گزارش مراجع جهانی هم نشان می‌دهد که سرعت اینترنت کشور رو به کاهش نیست؛ اما متناسب با نیاز مردم افزایش پیدا می‌کند.

او با رد این موضوع که سرعت اینترنت و کیفیت آن در یک سال گذشته افت شدیدی داشته است، تأکید کرد که دولت سیزدهم فناوری اطلاعات را یک فرصت می‌بیند:

شاهراه‌های جدید فیبرنوری هستند. زیرساخت توسعه در همه بخش‌ها یک شبکه ارتباطی پرسرعت و با کیفیت است کسی که دنبال این است که فیبر را در خانه مردم ببرد، هیچ وقت به‌دنبال این نیست که سرعت را کم کند. ما بیکار ننشسته‌ایم و روز به روز تلاش می‌کنیم.

او در ادامه با اشاره به ارائه فرکانس ۲۳۰۰ به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل اعلام کرد که طبق گزارشی که جدیداً از سرعت اپراتورهای همراه منتشر شده کاملاً مشخص است که اپراتوری که تجهیزات را وارد و روی این باند فرکانسی نصب کرده‌، توانسته سرعت بیشتری را در سه ماه اخیر دراختیار کاربرانش بگذارد.

زارع‌پور همچنین از واگذاری فرکانس‌های جدید به اپراتورها هم خبر داد. او اعلام کرد که امسال باند فرکانس ۳هزار و ۵۰۰ را آماده واگذاری کرده‌اند و به‌زودی این باند فرکانسی دراختیار اپراتورها قرار می‌گیرد. طبق اظهارات او هرجا که این فرکانس‌های جدید فعال شود یعنی مشترکان سرعت‌های بسیار بهتری را تجربه خواهند کرد.

در حالی زارع‌پور از واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ در ماه‌های آینده خبر می‌دهد که رگولاتوری سال گذشته به زومیت اعلام کرده بود که برای توسعه تکنولوژی 5G این باند فرکانسی، سال ۱۴۰۰ به اپراتورها واگذار می‌شود.

تعرفه‌های اینترنت تغییری نکرده!

یکی از اتفاق‌های دیگری که در ابتدای سال صدای بسیاری از کاربران را بلند کرد، تغییر تعرفه‌های اینترنتی و حذف برخی بسته‌های اینترنتی پرمصرف بود. زارع‌پور در برنامه تلویزیونی در واکنش به سؤال مجری که چرا به صورت ناگهانی تعرفه‌های اینترنت افزایش پیدا کرد گفت که تعرفه‌های اینترنتی افزایش پیدا نکرده و تنها بسته‌های پرمصرف طبق مصوبه رگولاتوری حذف شدند.

او در توضیح این موضوع گفت:

بخش قابل توجهی از شبکه دراختیار شبکه بخش خصوصی است. ما هم ناظر فعالیت اپراتورها هستیم و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که سرمایه‌گذاری در این بخش برای فعالان این بازار بصرفه باشد و از طرف دیگر باید به نوعی برنامه‌ریزی کنیم که به مردم فشاری وارد نشود. بین حقوق اپراتورها و حقوق مردم وظیفه سختی بر گردن ما گذاشته شده است.

او توضیح داد که از سال ۹۵ تا الان هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در حوزه ارتباطات سیار و ثابت رخ نداده و این در حالی است که در این چند سال تورم‌ها به عدد ۱۲۰ تا ۱۴۰ درصد رسیده است. زارع‌پور تأکید کرد که در این شرایط شرکت‌ها می‌خواهند برای توسعه شبکه خود سرمایه‌گذاری کنند و اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه اتفاق نیفتد قطعاً کیفیت شبکه در لایه دسترسی افت پیدا می‌کند.

حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در برنامه جهان آرا شبکه افق

او با اشاره به اینکه در زمینه تغییر پیدا نکردن تعرفه‌ها او به‌دنبال محبوبیت با ثابت نگه داشتن تعرفه‌ها نیست گفت:

ما اگر می‌خواستیم به‌دنبال محبوبیت باشیم، باید تعرفه را همچنان پایین نگه می‌داشتیم. البته الان هم تعرفه افزایش پیدا نکرده است. در سال ۹۵ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات، تعرفه‌ای در بخش ثابت و سیار تصویب کرد که براساس آن کف قیمت هر گیگ اینترنت ۳ هزارتومان و سقف آن هم در حدود ۴۰ هزارتومان است. این مصوبه برای این بوده که رقابت بین اپراتورها شکل بگیرد.

بنابر توضیحات او اپراتورها طبق این مصوبه یکسری بسته‌های اینترنت زیر کف قیمت تعریف کرده‌ بودند تا در رقابت جلو بیفتند. به گفته زارع‌پور در همان مصوبه آمده بود که اگر اپراتوری زیر کف بسته تعریف کند باید تا سه سال این روند را ادامه دهد.

زارع‌پور با اشاره به اینکه اپراتورها هم طبق این مصوبه و برای رقابت بسته‌هایی تعریف کرده بودند که زیر کف قیمت بود و تا این اواخر هم فروش این بسته‌ها ادامه داشت، اعلام کرد که در نهایت با توجه به شرایط اقتصادی و پایان زمان اجرای این مصوبه تصمیم به ایجاد تغییراتی گرفته شد. زارع‌پور در توضیح بیشتر تغییرات تعرفه اینترنت اعلام کرد:

ما به اپراتورها اجازه دادیم که فقط قیمت بسته‌های زیر کف را افزایش دهند. اما در ادامه درخواست بعدی این فعالان این بود که بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید را معرفی کنند که در اینجا ما مخالفت کردیم و گفتیم اگر تضمین می‌دهید که کیفیت شبکه افزایش پیدا کند، از طرفی ظرف ۶ ماه در کنار افزایش کیفیت، پوشش صددرصدی 4G در کشور اتفاق بیفتد و در کنار همه این‌ها، توسعه 5G هم تا حدی رشد پیدا کند، آن وقت است که تعرفه را افزایش خواهیم داد.

زارع‌پور تأکید کرد که خط قرمز این وزارتخانه افزایش کیفیت شبکه است و به هیچ وجه این وزارتخانه تنها به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست. در ادامه او از معرفی بسته‌های جدید خبر داد و اعلام کرد که به‌زودی اپراتورها بسته‌های بلند مدت ۶ ماهه هم معرفی کنند.

طبقه‌بندی اینترنت در راه است؟

هفته گذشته وزیر ارتباطات از ارائه اینترنت مخصوص کودکان خبر داد. خبری که انتقاد بسیاری از کاربران و کارشناسان را به‌دنبال داشت. این منتقدان اعلام می‌کردند که دولت به‌دنبال طبقه‌بندی اینترنت و اجرای طرح صیانت است.

اما زارع‌پور تمام این انتقاد‌ها را رد و اعلام کرد که تنها هدف اینترنت کودک، حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است.

زارع‌پور با ابراز تأسف از وضعیت محتوای نامناسبی که دراختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد گفت:

در هیچ جایی از دنیا پدر و مادرها بچه‌ها را به این بی‌پناهی که ما در فضای مجازی آن‌ها را رها کرده‌ایم، رها نمی‌کنند. فضای مجازی فضای بسیار گسترده‌ای است که در کنار فرصت‌های بسیاری زیادی که دارد تهدیدادتی هم دارد. در کل دنیا برای این تهدیدات چاره‌اندیشی شده و ابزارها و قوانینی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

زارع‌پور با اعلام اینکه این کارها فانتزی و نمایشی نیست توضیح داد که همه پلتفرم‌های مطرح دنیا اکانت کودک راه‌اندازی می‌کنند، کنترل والدین روی پلتفرم خود دارند تا پدر‌ومادرها روی محتوایی که دراختیار کودکانشان قرار می‌گیرد نظارت داشته باشند.

حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در برنامه جهان آرا شبکه افق

به باور او حالا هم ابزارهای مختلفی برای کنترل والدین روی محتوای مورد استفاده از سمت کودکان وجود دارد؛ اما متأسفانه پدر‌ومادرهای ایرانی از آن بی‌اطلاع هستند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال که آیا ارائه اینترنت کودکان همان اجرای طرح صیانت است گفت:

اول اینکه الان چیزی به اسم طرح صیانت وجود ندارد پس اینترنت کودک ربطی به طرح صیانت ندارد. ریاست محترم جمهوری در ایام انتخابات هم به این نکته اشاره کردند که در هیج جای دنیا اینترنتی که دراختیار یک بزرگسال است همان اینترنتی نیست که دراختیار یک کودک قرار می‌گیرد. نیاز این دو گروه متفاوت است.

زارع‌پور مدعی شد که ارائه اینترنت مخصوص کودکان یک جور تخصصی کردن استفاده از اینترنت به حساب می‌آید که حالا با اینترنت کودک شروع شده است.

او همچنین از رفع فیلتر برخی سکوهای فیلترشده برای گروهی خاص خبر داد و گفت:

در آینده نزدیک به‌دنبال این هستیم که برخی از سکوهای فیلترشده را برای یکسری از اقشار خاص که به این سکوها احتیاج دارند با هماهنگی دستگاه مختلف (چون مسئول فیلترینگ بنده نیستم) در اختیارشان بگذاریم. عرضم این است که می‌‌خواهیم یک گشایش‌هایی داشته باشیم تا یک سری پلتفرم‌های فیلترشده برای گروه‌‌هایی مانند اساتید، خبرنگاران و... دردسترس باشد.

او با انتقاد به اینکه برخی ارائه اینترنت به کودکان را به قطع اینترنت ارتباط می‌دهند و اینکه دولت می‌خواهد طرح صیانت را اجرا کند، تأکید کرد:

جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال قطع اینترنت نیست، در دولت شبکه پرسرعت، باکیفیت با سرعت نور جزئی از طرح‌هایی است که برای اجرای آن تلاش می‌کنیم. اما باید به‌دنبال این باشیم که هر آنچه را که ظرفیت در داخل کشور است استفاده کنیم تا پلتفرم‌های بومی خودمان را هم داشته باشیم.

به باور او در خیلی از حوزه‌ها مانند مسیریاب‌ها، پلتفرم‌های جابه‌جایی مسافر، خرید آنلاین و... پروژه‌های موفقیت‌آمیزی در کشور راه‌اندازی شده و خدماتی که حالا ازطریق پلتفرم‌های آنلاین ایرانی ارائه می‌شود در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا وجود ندارد.

وضعیت اجرای طرح صیانت

در ادامه این گفت‌وگو زارع‌پور در مورد وضعیت طرح صیانت نیز توضیحاتی ارائه کرد. به گفته او این طرح در مجلس در حال پیگیری است. او در مورد اینکه از زمانی که شروع به کار کرده سعی داشته تا با توجه به انتقاد‌ها تغییراتی در طرح صیانت ایجاد کند گفت:

از زمانی که به‌عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شدم به این طرح ورود پیدا کردم و برای اصلاح آنچه به‌عنوان طرح صیانت شناخته شد گام برداشتم. در آخر خط عنوان و محتویات این طرح تغییر کرد و تبدیل به نظام تنظیم‌گری فضای مجازی شد. اما به هر حال مسیر تصویب این طرح دچار وقفه‌ای شد. من می‌خواهم این اطمینان را به مردم عزیز بدهم که هیچ کسی در بین تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان، مدیران جمهوری اسلامی ایران و... به‌دنبال قطعی اینترنت نیست اما فضای مجازی نیاز به قانون دارد.

زارع‌پور اعلام کرد که زیست خیلی از حوزه‌ها به فضای مجازی آمده و آن‌ها نمی‌خواهند در جایی که نیاز مردم برطرف می‌شود یا خرید و فروش مردم روی آن انجام می‌شود یا آموزش ازطریق آن انجام می‌گیرد، دارای یک فضای بی‌قاعده باشد. او تأکید کرد که همه جای دنیا برای فضای مجازی قاعده وصل شده است.

دوگانگی دولت در استفاده از سرویس‌های فیلترشده

در حالی سرویس‌هایی مانند تلگرام و توییتر در کشور فیلتر شده‌اند که بسیاری از دولتمردان سیزدهم از آن‌ها برای اعلام برنامه‌ها، گزارش دهی و حتی دستور به کارکنانشان برای انجام امور وزارتخانه‌ها استفاده می‌کنند.

زارع‌پور در پاسخ به اینکه چرا در استفاده سرویس‌های فیلترشده در کشور دوگانگی وجود دارد و درحالی‌که مردم از استفاده این شبکه‌ها محروم هستند دولت‌مردان از آن استفاده می‌کنند گفت:

این تصمیمات عجیب و غریب که به آن اشاره می‌کنید و دوگانگی‌ها در گذشته گرفته شده است. تصمیماتی در این زمینه گرفته شده و البته که دولت هم در این زمینه نقش پررنگی دارد. بااین‌حال فیلتر این سرویس‌های تصمیمی بوده که در گذشته گرفته شده است. اما بااین‌حال اگر من در موقعیت تصمیم‌گیری در گذشته قرار می‌گرفتم حتماً تصمیمات دیگری می‌گرفتم که با وضعیت موجود متفاوت بود.

او با تأکید بر اینکه در استفاده از سرویس‌های فیلترشده دوگانگی در کشور وجود دارد اعلام کرد که یک جا باید این دوگانگی‌ها تمام شود. زارع‌پور تأکید کرد که خودش هم به‌عنوان وزیر ارتباطات از سرویس‌های فیلترشده استفاده نمی‌کند.

تغییر تعرفه‌های پستی

بخش دیگری از این برنامه به بحث در مورد تغییرات در تعرفه‌های پستی اختصاص پیدا کرد. در این زمینه وزیر ارتباطات اعلام کرد که تعرفه‌های پستی از سال ۹۸ ثابت مانده و تغییری نکرده و این در حالی است که طبق آمار بانک مرکزی بیش از صددرصد تورم در کشور وجود داشته است.

زارع‌پور با اعلام اینکه پست یک شرکت دولتی است ولی همه هزینه‌های خود را ازطریق تعرفه‌هایی که دریافت می‌کند پوشش می‌دهد گفت:

در این سه سال تعرفه‌های پست ثابت مانده بود. براساس تورم باید بین ۱۲۰ درصد تعرفه‌های پستی افزایش پیدا می‌کرد اما در کمیسیون سازمان تنظیم مصوبه‌ای تصویب شد که حداکثر بین ۲۰ تا ۴۰ درصد برای مردم و ۲۰ تا ۵۰ درصد تعرفه پست برای دستگاه‌های دولتی افزایش پیدا کند تا پست بتواند زیرساخت‌های خود را توسعه بدهد.

به گفته او این افزایش تعرفه تأثیر بدی روی کسب‌وکارها نداشته است، هر چند در روزهای اول اجرای این مصوبه اشتباهی در سیستم نرخ‌گذاری شرکت پست صورت گرفته بود که بعضاً تعرفه تا ۷۰ و ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.

زارع پور تأکید کرد که در همان زمان جلوی این اتفاق گرفته و سامانه‌ای راه‌اندازی شد تا مردم اعتراض‌های خود به پرداخت هزینه اضافه پست را مطرح کنند و در نهایت بعد از بررسی پول اضافی که از مردم گرفته شده بود به آن‌ها بازگردانده شد.

در پایان این مصاحبه زارع‌پور در مورد شبکه اطلاعات هم به همان حرف‌های گذشته خود اکتفا و اعلام کرد که این شبکه چیزی جز شبکه پرسرعت و امن نیست که خدمات مناسب به مردم ارائه می‌دهد. وزیر ارتباطات برای چندمین بار در برنامه‌های تلویزیونی که در آن شرکت کرده تأکید کرد که از شبکه ملی اطلاعات غول ساخته‌اند که به معنی صیانت و قطع اینترنت است، درحالی‌که اینطور نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات