طرح جهش هوشمندسازی با هدف حمایت از اکوسیستم نوآوری اجرا می‌‌شود

دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از طرح جهش هوشمندسازی رونمایی کرد. قرار است به کمک این طرح از اکوسیستم نوآوری کشور حمایت مالی شود.
تبلیغات

به‌گزارش زومیت، نشست رونمایی طرح جهش هوشمندسازی عصر امروز (ششم تیر) برگزار و ابعاد مختلف و دامنه فعالیت این طرح تبیین شد. در این نشست که به میزبانی ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، دبیر این ستاد، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال و مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال ضمن تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این ستاد، درباره ماهیت و اهداف طرح جهش هوشمندسازی نیز توضیحاتی ارائه کردند.

حمایت از شرکت‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصاد دیجیتال، مانند فین‌تک، امنیت دیجیتال، صنعت دیجیتال، سلامت دیجیتال و... یکی از اهداف اصلی طرح جهش هوشمندسازی است که با ارائه خدمات مختلف، ازجمله ارائه تسهیلات به شرکت‌های استارتاپی، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های نوپا، کوچک و متوسط انجام می‌گیرد. کمک به این شرکت‌ها ازطریق کاهش ریسک برای آن‌ها هدفی است که ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی دنبال می‌کند تا از این طریق شرکت‌ها بتوانند به فعالیت خود در سال‌های آینده ادامه دهند و همچنان به ارائه محصول و خدمات بپردازند.

امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال، در ابتدا درباره چندوچون طرح جهش هوشمندسازی توضیحاتی ارائه داد. شریفیان مراکز نوآوری، شرکت‌های نوپا، کوچک و متوسط، شرکت‌های استارتاپی و شتاب‌دهنده‌ها را مخاطبان اصلی این طرح دانست و اعلام کرد که عمده حمایت‌ها و برنامه‌های موجود در آن متمرکز بر این شرکت‌ها است. به‌گفته او، شرکت‌هایی که در حوزه‌های مدنظر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال، اعم از حوزه‌های فین‌تک، سلامت دیجیتال، امنیت دیجیتال، صنعت هوشمند، انرژی هوشمند و... فعالیت می‌کنند و متقاضی حمایت‌های این ستاد هستند، ارزیابی و متناسب با شاخص‌های مدنظر ستاد در ۴ سطح دسته‌بندی می‌شوند.

ارائه تسهیلات به استارتاپ‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان

طبق اعلام مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال، شرکت‌ها در هریک از این سطوح چهارگانه حمایت‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند. این حمایت‌ها در زمینه‌های مختلفی، اعم از توسعه بازار، توسعه محصول و خدمات زیرساخت، به شرکت‌ها ارائه خواهد شد. شریفیان درادامه در تشریح انواع این حمایت‌ها و مبالغ حمایتی گفت:

ما شرکت‌ها را در ۴ سطح دسته‌بندی می‌کنیم. به ۴ استارتاپ سطح اول ۱۰۰ میلیون، به ۳ استارتاپ سطح دوم ۸۰ میلیون تومان، به استارتاپ‌های سطح سوم ۶۰ میلیون تومان و به استارتا‌پ‌های سطح چهارم  ۴۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم.

او درادامه درباره مبالغ حمایتی مربوط به شرکت‌های نوپا نیز گفت: «به شرکت‌های نوپا در هریک از حوزه‌های توسعه محصول و توسعه بازار ۴۰۰ میلیون تومان و برای بخش زیرساخت حدود ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم.» امیر شریفیان مبلغ تسهیلات در حوزه توسعه بازار و توسعه محصول برای شرکت‌های کوچک و متوسط را نیز یک‌میلیارد تومان و تسهیلات در حوزه زیر ساخت را یک‌و‌نیم میلیارد تومان اعلام کرد.

نشست رونمایی از طرح جهش هوشمند دیجیتال

راه‌اندازی پلتفرم نوآوری باز هوشمندسازی

مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال از راه‌اندازی «پلتفرم نوآوری باز هوشمندسازی» نیز خبر داد که ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی ارائه داده است. این سایت که با نشانی www.aimatch.ir دردسترس قرار گرفته، تحقق چشم‌انداز تحول دیجیتال را هدف قرار داده و بستری را فراهم کرده است تا ازطریق آن دارندگان طرح‌های مساله‌محور در زمینه‌های مدنظر این ستاد بتوانند ایده‌ها و طرح‌های خود را به ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال عرضه کنند.

گستره فعالیت ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال

حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، نیز در این نشست پیش از تبیین طرح جهش هوشمندسازی، توضیحاتی درباره این ستاد ارائه داد و گستره فعالیت‌های آن را به دو بخش موضوعات فناورانه و موضوعات مساله‌محور تقسیم کرد. به‌گفته او، در دسته فناوری حوزه‌های مختلفی ازجمله هوش مصنوعی، بلاکچین، رباتیک، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و... مدنظر قرار گرفته‌اند.

در دسته دوم نیز، مسائلی همچون فین‌تک، امنیت دیجیتال، سلامت دیجیتال، انرژی هوشمند، کشاورزی هوشمند، هوشمندسازی صنعتی و... حوزه‌های مهم برای این ستاد هستند که شرکت‌های فعال در هریک از این فناوری‌ها و حوزه‌ها می‌توانند از حمایت ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی برخوردار شوند. ملازاده اعلام کرد که این ستاد تمام حوزه‌های ارتباطات، اعم از ارتباطات سنتی و نوین را مدنظر قرار می‌دهد و مطابق با اهداف تعریف‌شده برای آن، موضوعات را اولویت‌بندی می‌کند.

هدف از هوشمندسازی افزایش بهره‌وری است

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی افزود در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت به ایجاد رشد اقتصادی ۸ درصدی ملزم شده که ۳/۵ درصد از آن باید ازطریق افزایش بهره‌وری حاصل شود. وی در توضیح این موضوع گفت:

به‌عنوان نهاد مرتبط با حوزه هوشمندسازی تلاش می‌کنیم به دولت در راه رسیدن به این هدف مهم کمک کنیم؛ چراکه منظور و مقصود از هوشمندسازی در تمام کشورهای دنیا افزایش بهره‌وری است.

او درادامه تصریح کرد که ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی برای رسیدن به این هدف تمام ابزارهای قانونی و تسهیلگرانه خود را به‌کار خواهد گرفت تا فرایند رشد برای همه دستگاه‌ها و شرکت‌ها در حوزه‌های مذکور تسهیل و امکان‌پذیر شود.

نشست رونمایی از طرح جهش هوشمند دیجیتال

صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال چیست؟

در بخش دیگری از این نشست، محمد موسی‌زاده‌موسوی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال، درباره این صندوق گفت:

صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال اولین صندوق در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از ۳ یا ۴ سال قبل به‌دنبال ایجاد آن بود و سرانجام در اسفند ۱۴۰۰ این صندوق تأسیس شد که نهادی تخصصی برای ارائه خدمت به شرکت‌های تخصصی حوزه فناوری است. 

به‌گفته موسی‌زاده‌موسوی، این صندوق پاسخ‌گوی نیازهای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری است و سعی می‌کند تسهیل‌کننده مسیر پیش روی آن‌ها باشد. ارائه ضمانت‌نامه‌ای هم‌تراز با ضمانت‌های بانکی به شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این صندوق است. شرکت‌ها برای عقد قرارداد یا گرفتن پروژه از دستگاه‌های مختلف نیازمند ضمانت‌نامه هستند که صندوق این ضمانت‌نامه را به آن‌ها می‌دهد.

علاوه‌بر‌این، شرکت‌هایی که نیازمند تسهیلات باشند، با ارائه درخواست خود و با داشتن تأییدیه فنی می‌توانند از صندوق تسهیلات بگیرند. سرمایه‌گذاری و مشارکت با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نیز خدمت دیگری است که این صندوق ارائه می‌کند تا در مسیر توسعه شرکت‌ها گام بردارد.

سهام‌داران دولتی و خصوصی صندوق

موسی‌زاده‌موسوی درباره سهام‌داران صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال گفت:

در‌حال‌حاضر، دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سهام‌داران دولتی و ۴ شرکت خصوصی فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال سهام‌داران خصوصی این صندوق هستند؛ اما با‌‌‌توجه‌‌‌به ظرفیت‌های فراوان موجود در حوزه اقتصاد دیجیتال، نیازمند ورود همه دستگاه‌ها، صنایع و ظرفیت‌های کشور هستیم.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال یکی از ویژگی‌های طرح جهش هوشمندسازی را تمرکز‌نداشتن آن بر تهران خواند و با اشاره به ذات غیرمتمرکز اقتصاد دیجیتال، اعلام کرد که این طرح سایر استان‌ها و شهرهای کشور را نیز مدنظر قرار می‌دهد؛ ازاین‌رو، با صندوق‌های استانی تعامل می‌کند و می‌کوشد با کل اکوسیستم اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی ایران ارتباط برقرار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات