واتساپ همچنان محبوب‌ترین پیام‌رسان ایرانی‌ها است

سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا درباره میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی در ایران نشان می‌دهد واتساپ با ۷۱ درصد کاربر، پرمخاطب‌ترین رسانه اجتماعی در ایران است.
تبلیغات

به گزارش زومیت، نتایج آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که در خرداد ۱۴۰۱ با جامعه آماری ۱۵۴۱ نفر از شهروندان ایرانی ساکن مناطق شهری و روستایی کل کشور انجام شده، حاکی از آن است که ۷۸٫۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تلفنی، حداقل از یک رسانه اجتماعی یا پیام‌رسان استفاده می‌کنند. بیش از ۸۲ درصد از مجموع کاربران رسانه‌های اجتماعی در ایران، ساکن مراکز استان بوده، حدود ۹۷ درصدشان جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ سال و ۹۵٫۳ درصد از این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

از میان تمام رسانه‌های اجتماعی واتساپ با ۷۱ درصد بیشترین میزان استفاده را در میان کاربران دارد. اینستاگرام با ۴۹٫۴ درصد استفاده، در رتبه دوم قرار داشته و تلگرام نیز با ۳۱٫۶ درصد استفاده سومین رسانه اجتماعی محبوب کاربران ایرانی است. نکته مهم در خصوص این آمار و ارقام، کاهش میزان استفاده از هر سه این رسانه‌های و اجتماعی نسبت به تیرماه سال ۱۴۰۰ است. در سال گذشته، ۷۱٫۴ درصد از مردم از واتساپ استفاده می‌کردند، اینستاگرام نیز در سال گذشته توسط ۵۳ درصد از مردم استفاده شده که امسال به حدود ۴۹٫۵ درصد رسیده است. تلگرام نیز با کاهش ۹ درصدی میزان کاربران ایرانی، از رقم ۴٫۴۰ درصد در سال قبل به ۳۱٫۶ درصد در خرداد ۱۴۰۱ رسیده است.

نتایج نظرسنجی ایسپا- واتس اپ- تلگرام- اینستاگرام- مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران

یافته‌های ایسپا در خصوص استفاده از سایر رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد که روبیکا با ۵٫۷ درصد، ایتا با ۴٫۶ درصد، فیسبوک با ۳٫۷ درصد، سروش با ۳٫۶ درصد، توییتر با ۳ درصد، بله با ۲٫۲ درصد، آی‌گپ با ۱٫۸ درصد و کلاب‌هاوس با ۱٫۳ درصد در رتبه‌های بعدی پرمخاطب‌ترین‌ها قرار دارند. گپ، تیک‌تاک و سیگنال نیز توسط کمتر از یک درصد از کاربران ایرانی بالای ۱۸ سال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بخش دیگری از یافته‌های نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران میزان استفاده از واتساپ، اینستاگرام و تلگرام بر حسب سن، تحصیلات و محل سکونت را نشان می‌دهد.

نتایج نظرسنجی ایسپا- واتس اپ- تلگرام- اینستاگرام- مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران

بر این اساس، حدود ۸۸ درصد از کاربران ایرانی واتساپ در بازه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، نزدیک به ۷۹ درصدشان در بازه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۴۱ درصد از کاربران نیز بیش از ۵۰ سال سن دارند. همچنین، حدود ۸۹ درصد از کاربران ایرانی این پیام‌رسان تحصیلات دانشگاهی دارند، ۷۹ درصدشان دارای دیپلم و ۴۴٫۴ درصد از ایشان نیز تحصیلات کمتر از دیپلم دارند. کاربران ایرانی واتساپ از حیث محل سکونت به ۳ دسته ساکن مرکز استان، سایر شهرها و روستاها تقسیم می‌شوند. نزدیک به ۷۹ درصد از کاربران واتساپ در مرکز استان‌های ایران ساکن هستند، ۷۴ درصدشان ساکن سایر شهرها و ۵۵٫۵ درصد از کاربران نیز در روستاها سکونت دارند.

در خصوص رسانه اجتماعی اینستاگرام نیز نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۷۴٫۴ از کاربران ایرانی ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند، ۵۳٫۶ درصد از آن‌ها در بازه سنی ۳۰ تا ۴۹ هستند و نزدیک به ۱۸ درصد از کاربران ایرانی این رسانه اجتماعی بیشتر از ۵۰ سال سن دارند. از نظر میزان تحصیلات، ۶۵ درصد از کاربران ایرانی اینستاگرام دارای تحصیلات دانشگاهی، ۵۴٫۵ درصد دارای دیپلم و ۲۶٫۵ درصدشان دارای تحصیلات کمتر از دیپلم هستند. همچنین، ۵۶ درصد از ایرانی‌هایی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند ساکن مراکز استان بوده، ۵۳ درصدشان در سایر شهرها و ۳۴ درصد از این افراد در روستاها زندگی می‌کنند.

در خصوص کاربران ایرانی تلگرام نیز شرایط سنی، تحصیلی و محل سکونت مشابهی وجود دارد. یعنی اکثر کاربران این رسانه نیز در بازه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال (۵۵ درصد)، دارای تحصیلات دانشگاهی (۴۵٫۲ درصد) و ساکن مرکز استان (۳۷٫۷ درصد) هستند. علاوه‌براین، حدود ۲۸ درصد از کاربران ایرانی تلگرام در بازه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال قرار داشته و ۱۵٫۵ درصدشان بیشتر از ۵۰ سال سن دارند. کمی بیش از ۳۴ درصد از کاربران ایرانی این رسانه اجتماعی مدرک دیپلم و ۱۴ درصدشان تحصیلات کمتر از دیپلم دارند. ۳۳٫۶ درصد از کاربران ایرانی تلگرام نیز ساکن سایر شهرهای استان و ۲۰ درصدشان ساکن روستاهای ایران هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات