ثبت رکود ۱۹.۲ پتابایتی ترافیک روزانه دیتا در شبکه همراه اول

یک‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل همراه اول در مجمع سهام‌داران این شرکت از ثبت رکورد ۱۹.۲ پتابایتی ترافیک روزانه دیتا در شبکه این اپراتور خبر داد.
تبلیغات

به‌گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، مجمع عمومی عادی سالانه، عمومی عادی فوق‌العاده و عمومی فوق‌العاده همراه اول امروز یکشنبه ۲۲ خرداد با حضور ۹۰ درصدی سهام‌داران برگزار شد و مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول، در حضور سهام‌داران و هیئت‌رئیسه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ اپراتور اول تلفن همراه کشور را قرائت کرد.

در جلسه مجمع سهام‌داران همراه اول، با دریافت پیشنهاد از میان سهام‌داران و پس از رأی‌گیری، مقرر شد از ۱۰۳۹ ریال سود محقق‌شده، ۵۹۰ ریال به‌ازای هر سهم توزیع شود که به حساب سجامی سهام‌داران حقیقی واریز می‌شود.

مدیرعامل همراه اول با اشاره به رکوردهای سال گذشته این اپراتور گفت:

تنها اپراتور ۱۰۰ میلیونی منطقه هستیم و درزمینه «مصرف دیتا» به رکورد ۵۵۷۴ پتابایت مصرف کل دیتا در سال ۱۴۰۰ دست یافتیم که رشد ۴۴ درصدی را نسبت به قبل نشان می‌دهد. رکورد ترافیک دیتای روزانه نیز به ۱۹.۲ پتابایت رسید که با احتساب ترافیک مبین‌نت به بیش از ۲۰ پتابایت برای نخستین‌بار در کشور دست یافتیم.

اخوان بهابادی ادامه داد:

درمجموع ۵۱.۵ میلیون مصرف‌کننده اینترنت پرسرعت داریم که ۴۲.۷ میلیون آن مصرف‌کننده دیتای LTE هستند. سهم ترافیک LTE در کشور برای سال ۱۴۰۰ به ۸۳.۸ درصد رسید که حاصل استفاده بیش از ۲۲ میلیون مشترک دائمی و ۸۳.۵ میلیون مشترک اعتباری در شبکه همراه اول با سهم بازار ۵۳.۲۱ درصد است.

او درادامه به وضعیت شبکه ارتباطی اپراتور اول تلفن همراه از منظر سخت‌افزاری و تکنولوژی اشاره‌ کرد و گفت:

در‌حال‌حاضر، ۳۹ هزار و ۲۰۰ سایت تکنولوژی 4G و ۲۴ هزار سایت تکنولوژی 3G و ۲۹ هزار و ۱۰۰ سایت لوکیشن 2G داریم و شبکه بر‌مبنای آن در حال سرویس‌دهی به مشترکان است.

افزایش میزان استفاده از پهنای باند به‌کمک شاد و روبیکا

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران رشد پهنای باند مصرفی در شبکه همراه اول را خیره‌کننده دانست و اعلام کرد که نرخ این شاخص از ۸۰۰ به ۲۴۰۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه رسیده است که رشد ۳ برابری را نشان می‌دهد. به‌گفته اخوان بهابادی، سهم همراه اول از تولید ترافیک دیتا در کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰ گیگ (مصرف کل اینترنت) بود. در همان زمان، حدود ۳۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه ترافیک در داخل دیتاسنترهای این شرکت تولید می‌شد که اکنون این رقم به ۷۳۴ گیگابیت‌بر‌ثانیه رسیده است و بیش از ۲۰ برابر رشد را نشان می‌دهد.

او با اشاره به پروژه «توسعه شبکه فاز 8 پلاس» گفت:

این پروژه در راستای توسعه پوشش و ظرفیت شبکه، افزایش کیفیت و بهبود تجربه مشتری، توسعه شبکه رادیویی به‌منظور رفع خلأ پوششی و ظرفیتی شبکه رادیویی کشور ازنظر طراحی و بهینه‌سازی، نقاط نیازمند سرمایه‌گذاری ازنظر بازاریابی و انجام الزامات رگولاتوری تا حد امکان با تأمین تجهیزات رادیویی تعریف شده است.

درادامه مدیرعامل همراه اول پس از شرح توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ترافیک تولیدی در دیتاسنترهای اپراتور اول تلفن همراه، توسعه سکوهای دیجیتال را عامل اصلی این افزایش دانست و اعلام کرد:

پلتفرم‌های دیجیتالی نظیر «شاد» که در دوران شیوع کرونا به‌سرعت توسعه یافت و جایگزینی برای دوران مدارس غیرحضوری بود، به این افزایش ترافیک تولیدی در دیتاسنترها منجر شد. سکوهای دیگری نظیر روبیکا، ذره‌بین، اوانو و «همراه من» در این افزایش استفاده از دیتای همراه اول نیز نقش دارند.

به‌گفته او، بیشینه پهنای باند پلتفرم شاد ۵۲۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه است و تا انتهای سال گذشته، این پلتفرم توانست میزبان تبادل بیش از ۱۸ میلیارد فایل و بیش از ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دانش‌آموز احراز‌هویت‌شده باشد.

همچنین طبق گفته اخوان بهابادی، در‌حال‌حاضر «اوانو» ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار نصب فعال و ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک ماهانه و «همراه من» ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر فعال و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک فعال روزانه و ۱۳ میلیون مشترک فعال ماهانه و «ذره‌بین» (جست‌وجوگر بومی) بیش از ۲ میلیون نصب فعال و نزدیک به ۷۵ میلیون پرسمان ماهانه دارد.

تعرفه‌ها باید منطقی‌سازی شود

مدیرعامل همراه‌ اول در بخش دیگری از سخنانش به تغییر تعرفه‌های اینترنت همراه نیز اشاره کرد. وی با بیان اینکه نرخ هر گیگابایت اینترنت در کشورهای منطقه بین یک تا دو دلار است، گفت:

همان‌طورکه هزینه‌های عمده ما متناسب با سرمایه‌گذاری‌های ارزی به‌شدت افزایش یافته است، هزینه های دیگری هم داریم. مانند حق‌السهم ۳۱ درصدی که نسبت‌به درآمدمان ثابت است و با هر میزان درآمد باید این رقم به خزانه دولت واریز شود.

اخوان بهابادی ادامه داد:

قیمت شیر، ماست، مسکن، خودرو و همه حوزه‌ها در کشور افزایش یافته است؛ اما اپراتورها که زمانی هر گیگابایت اینترنت را ۱۴ هزار تومان می‌فروختند، اکنون آن را به قیمت ۳ هزار تومان عرضه می‌کنند. تنها خدمتی که قیمتش در کشور نه‌تنها ثابت نمانده، بلکه کاهشی شده، اینترنت است.

اخوان بهابادی درپایان بیان کرد:

این حکایت را در صنعت برق نیز شاهد بودیم و نتیجه‌اش قطعی برق شد. الان وضعیت شبکه‌های ارتباطی به‌گونه‌ای است که تنها چند درصد خالی است؛ در‌حالی‌که قبلاً همین ظرفیت خالی تا ۴۰ درصد هم می‌رسید. بنابراین، باید امیدوار بود اتفاقی نظیر کرونا نیفتد تا مشکلی برای شبکه ایجاد نشود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات