فستیوال کودک استارتاپ آی‌قصه برگزار می‌شود

سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
استارتاپ آی‌قصه، استارتاپ حوزه قصه‌گویی و ادبیات کودک و نوجوان، با هدف ترویج قصه‌‌گویی و قصه‌شنیدن به شهرهای مختلف سفر می‌کند.
تبلیغات

به‌گزارش روابط‌عمومی آی‌قصه، «فستیوال کودکِ آی‌قصه» رویداد آی‌قصه است و این استارتاپ قصد دارد با سفر به شهرهای مختلف و تعامل با کودکان و والدین، فرهنگ قصه‌گویی و قصه‌شنیدن را ترویج دهد. اولین مقصد این فستیوال هم شهرهای رشت و فومن است. این رویداد از ۲۱ تا ۲۳ خرداد در کتاب‌‌فروشی‌های اردیبهشت و ماه‌نو و توکا با همکاری خانه کودک «اتل‌متل یه خونه» برگزار می‌شود.

رؤیا گرامی، مسئول برگزاری این رویداد، درباره‌ی فستیوال کودکِ آی‌قصه و دلایل برگزاری آن گفت:

تلاش آی‌قصه این است تا فرهنگ قصه گوش‌کردن را ترویج دهد. بچه‌های امروزی بیشتر با تبلت و گوشی‌های هوشمند سروکار دارند و این فرصت مغتنمی است تا از محتوای خوب استفاده کنند. آی‌قصه هم قصه‌های صوتی بسیاری تولید کرده است.فرصتی ایجاد شده است تا اگر والدین نتوانند برای کودکان خود قصه تعریف کنند، با آی‌قصه کودکان قصه‌های خوب و با کیفیت مناسب گوش کنند. قصه گوش‌کردن باعث تقویت ذهن و خلاقیت کودکان می‌شود و نیز مهارت‌های کلامی آن‌ها پرورش پیدا می‌کند؛ چون قصه‌ها پر از کلمه هستند و وقتی تصویر از قصه حذف می‌شود، به بچه‌‌ها کمک می‌کند تا ادراک کلامشان افزایش و دایره لغاتشان گسترش پیدا کند.

به‌گفته‌ی گرامی، آی‌قصه قصد دارد شهر‌به‌شهر سفر کند و بچه‌ها را به قصه‌شنیدن و قصه‌گفتن تشویق کند. او درادامه صحبت‌هایش به برنامه‌هایی اشاره کرد که قرار است در این سه روز اجرا شود. وی اعلام کرد:

در این چند روز، قصد داریم با بچه‌ها بیشتر تعامل کنیم؛ یعنی قصه‌های آی‌قصه را برایشان تعریف می‌کنیم، از آن‌ها می‌خواهیم پایان قصه‌ها را تعریف کنند، کاردستی و خمیربازی داریم و شخصیت‌های داستانی را با بچه‌ها می‌سازیم. با کمک بچه‌ها، ماسک درست می‌کنیم و نمایش عروسکی داریم. بدین‌صورت خود بچه‌ها بخشی از این دنیای قصه‌ها می‌شوند.

گرامی درباره‌ی مقصد بعدی آی‌قصه گفت:

در حال مذاکره و رایزنی هستیم و به‌احتمال زیاد مقصد بعدی آی‌قصه شهر شیراز است. ما به همکاری کتاب‌فروشی‌ها احتیاج داریم و اگر کتاب‌فروشی‌های شهرهای مختلف همکاری کنند، ما هم مشتاق هستیم تا به شهرهای مختلف سفر و با بچه‌ها از نزدیک تعامل کنیم.

می‌خواهیم پایتخت‌زدایی کنیم

پوریا عالمی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار استارتاپ آی‌قصه، نیز درباره‌ی فستیوال کودکِ آی‌قصه به ۲ رویکرد این استارتاپ اشاره و گفت:

در آی‌قصه ۲ رویکرد داریم: توسعه‌ی پایدار فرهنگی و توسعه‌ی پایدار کسب‌وکاری. به‌اعتقاد ما، این ۲ رویکرد دور از هم نمی‌توانند رشد کنند. علاوه‌براین، مسئله‌ی دیگری که وجود دارد، این است که همه‌چیز در تهران خلاصه می‌شود. این موضوع به رشد برابر و هماهنگ و همگون کشور آسیب می‌زند.

به‌گفته‌ی عالمی، افراد برای هرنوع پیشرفت و توسعه باید به تهران مراجعه کنند؛ چون بهترین دانشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، سینماها، سالن‌های کنسرت و تئاتر و بهترین بیمارستان‌ها در تهران مستقر هستند. او افزود:

ما در آی‌قصه فکر می‌کنیم این ناهماهنگی اجتماعی ایجاد می‌کند و در بلندمدت آسیب جبران‌ناپذیری می‌زند. به‌همین‌دلیل، برنامه‌ریزی کردیم تا تورهای سرگرم‌کننده برای بچه‌ها و تعامل با والدین برگزار کنیم. این تورها به‌صورت سفر به شهرهای مختلف است. بدین‌ترتیب، هم با خانواده‌ها در شهرها و استان‌های مختلف تعامل می‌کنیم و هم مرکززدایی و پایتخت‌زدایی هم انجام می‌شود.

عالمی درپایان می‌گوید با اینکه این سفرها سخت و پرهزینه است، نتیجه‌ی آن بسیار امیدوارکننده است و تیم آی‌قصه می‌تواند با مخاطبانش از نزدیک در تعامل باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات