مدیرعامل پادرو:‌ بازار تجارت اجتماعی نجات‌دهنده فروش کسب‌وکارهای آنلاین است

سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
مطالعه 6 دقیقه
مدیرعامل پادرو در مراسم اعلام گزارش عملکرد این شرکت در سال گذشته تأکید خود را بر توسعه تجارت اجتماعی گذاشت و اعلام کرد که این حوزه نجات‌دهنده فروش کسب‌وکارهای آنلاین است. به گفته پشوتن پورپزشک در حال‌حاصر حدود ۷۵۰ هزار فروشگاه اینستاگرامی در ایران وجود دارد.
تبلیغات

پادرو پلتفرمی هوشمند در زمینه تسهیل فرایند فروش و ارسال محصولات در شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و سازمان‌های بزرگ است. مدیران این پلتفرم امروز عصر (۱۰ خرداد) در مراسمی ضمن برگزاری جشن دوسالگی این پلتفرم گزارش عملکرد پادرو در یک سال گذشته را نیز ارائه دادند.

در این مراسم بارها پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو تأکید کرد که تمرکز آن‌ها ارائه سرویس به شبکه‌های اجتماعی است که کار خرید و فروش انجام می‌دهند و آن‌ها در بازار تجارت اجتماعی بررسی‌های گوناگونی انجام داده‌اند. به گفته پورپزشک تجارت اجتماعی یا Social Commerce یکی از بازارهای جدید و با نرخ رشد بالا است که براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ بیش از نیمی از سهم فروش آنلاین را به خود اختصاص می‌دهد. به گفته او خیلی‌ها معتقدند آینده فروش آنلاین و فروش غیرحضوری یعنی تجارت اجتماعی.

پورپزشک می‌گوید با توجه به جدید بودن این بازار در دنیا، آن‌ها هم روی این موضوع تمرکز کردند و در نهایت در سال ۱۴۰۰، نسخه بتا محصول پادروشاپ را ارائه دادند.

پادرو دو سرویس اصلی یعنی پادروشاپ و پادروپین را دارد. پادروشاپ آنطور که پورپزشک در ارائه گزارش عملکرد پادرو اعلام کرد سیستم هوشمند مدیریت و ارسال سفارش‌های فروشندگان اینستاگرامی است. در پادروشاپ صاحبان فروشگاه‌های اینستاگرامی می‌توانند برای هر یک از محصولات خود، موجودی و قیمت تعیین کنند و آن‌ها را ازطریق لینک خرید آنلاین بفروشند.

اما پادروپین، ‌مارکت‌پلیس خدمات پستی است و به فروشگاه‌های آنلاین کمک می‌کند تا فرایند ارسال سفارش‌های اینترنتی را مدیریت کنند. در پادروپین، بدون مراجعه یا ثبت قرارداد با شرکت‌های پستی، می‌توان سفارش‌های اینترنتی را با هر یک از شرکت‌های پستی ارسال کرد.

پورپزشک در مورد ورود پادرو به حوزه تجارت اجتماعی گفت:

تجارت اجتماعی یک بازار جدید است. خود ما هم در حد تحقیق و مطالعه کردن و تعامل با یکسری از مجموعه‌ها سعی کردیم از این بازار شناخت پیدا کنیم. در نهایت متوجه شدیم ورود به این بازار سرمایه زیادی نیاز دارد. با توجه به اینکه اولین بازیگر این بازار هم هستیم نیاز داریم که علاوه براینکه کسب‌وکار را توسعه می‌دهیم،‌ فرهنگ این بازار را هم شکل دهیم.

او به برنامه برای جذب سرمایه و جلسه‌های مختلف با سرمایه‌گذاران گوناگون اشاره کرد که در نهایت آن‌ها برای بار دوم توانستند با مجموعه فناپ در جذب سرمایه به تفاهم برسند و در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از این شرکت بزرگ حوزه فناوری اطلاعات با محوریت تجارت اجتماعی سرمایه جذب کردند.

طبق اظهارت پورپزشک، تاکنون بیش از ۲۴ هزار کسب‌وکار اینستاگرامی با پادرو برای مدیریت فروش یا افزایش فروش خودشان همکاری می‌کنند.

در ادامه ارائه گزارش عملکرد پادرو، مدیرعامل این مجموعه از همکاری با شرکت‌های پستی خبر داد و گفت:

همکاری با شرکت‌ها پستی برتر کشور نکته‌ بسیار مهمی است و صرفاً نباید این اتفاق به‌عنوان یک اتفاق در حوزه لجستیکی دیده شود. یکی از دلایلی که وارد بازار تجارت اجتماعی شدیم، ترافیکی است که برای حوزه لجستیک ما می‌آورد و عملا ابزار پادروپین و پادروشاپ دست در دست هم کار می‌کنند. پادرو پین به پادروشاپ سرویس می‌دهد و پادروشاپ برای پادروپین ترافیک می‌آورد.

به گفته او با این توضیحات فعالیت در حوزه تجارت اجتماعی قرار نیست فقط دراختیار سرویس پادروشاپ باشد؛ بلکه در این زمینه پادروپین هم نقش دارد. پورپزشک تأکید می‌کند که برای اینکه بتوانند حوزه لجستیک را به‌عنوان اولین نیاز حوزه فروش غیرحضوری حل کنند با شرکت‌های پستی بیشتری شروع به همکاری کرده‌اند.

بازار جذابی به نام تجارت اجتماعی

در این مراسم مدیرعامل پادرو بیش از همه چیز روی توسعه تجارت اجتماعی تأکید داشت. به گفته پورپزشک این بازار بسیار جذاب است که روی بازارهای جانبی دیگر نیز اثر گذار است. او با اعلام اینکه در آینده از این حوزه بیشتر خواهیم شنید اعلام کرد که تجارت اجتماعی، نجات‌دهنده فروش کسب‌وکارهای آنلاین خواهد بود.

طبق اظهارات او اندازه بازار تجارت اجتماعی در دنیا در سال ۲۰۲۱ در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است که از این میزان تقریباً ۳۶۰ میلیارد دلار فقط در چین اتفاق افتاده است. آمریکا از این بازار ۳۶ میلیارد دلار سهم دارد و ۱۰۳ میلیارد دلار هم متعلق به سایر کشورهای اروپایی و آفریقایی می‌شود. به گفته پورپزشک سهم ایران از این بازار نوپا، چیزی بیش از ۱ میلیارد دلار است.

آمار از اندازه بازار تجارت اجتماعی

پورپزشک در ادامه گزارش خود به آمار جالبی از فعالیت فروشگاه‌های آنلاین در اینستاگرام اشاره کرد و گفت:

آمار در این زمینه مختلف است. برخی به ۴۵۰ هزار تا ۱ میلیون فروشنده در این شبکه اجتماعی اشاره می‌کنند. اما آماروارقام پادرو برمبنای بنچمارک‌هایی که وجود دارد نشان می‌دهد که حدود ۷۵۰ هزار فروشگاه اینستاگرامی در ایران وجود دارد. از این میان هم ۳۵۰ هزار فروشگاه فعال هستند.

طبق گفته او بازای که از آن صحبت می‌شود یک بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال است که این بیش از دوبرابر آمار تجارت الکترونیکی در ایران است.

او تأکید می‌کند که دلیل اصلی پادرو روی تمرکز بر بخش تجارت اجتماعی همین آمار و ارقام است. به باور او بخش اصلی و جایی که به پادرو در سال آینده شتاب خواهد داد، رشدی است که در بازار تجارت اجتماعی تجربه خواهد شد.

او در پایان ارائه این گزارش به رشد سرویس پادروپین که سرویس لجستیکی این شرکت است هم اشاره کرد. طبق گفته‌های او تعداد سفارش‌های پادروپین در هر فصل ۴۰ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد کل سفارش‌های پردازش شده توسط پادرو پین ۳ برابر سفارش‌های سال اول بوده است. از سوی دیگر آن‌ها ناوگان پیکاپ را نیز به پادروپین اضافه کرده‌اند که راه‌اندازی این سرویس برای پوشش نیاز بازار تجارت اجتماعی است. به گفته پورپزشک در یک سال گذشته پادروپین به بیش از ۹۷۰ شهر بسته‌های مشتریان را ارسال کرده است.

اگر اینستاگرام فیلتر شود

با توجه به اینکه تمام تمرکز سرویس پادروشاپ پادر، مدیریت و ارسال سفارش‌های فروشندگان اینستاگرامی است حال این سؤال پیش می‌آید که اگر روزی حکومت تصمیم به فیلتر اینستاگرام بگیرد چه بلایی بر سر این کسب‌وکار فعال در حوزه هوشمند لجستیک خواهد آمد.

پورپزشک در پاسخ به این سؤال اعلام کرد که قطعاً کاربران به‌دنبال شبکه جایگزین خواهند رفت و آن‌ها هم هر شبکه‌ای که کاربران به سمت آن مهاجرت کنند را برای ارائه سرویس به فروشندگان شبکه اجتماعی انتخاب خواهند کرد.

او در این مورد توضیح داد:

اگر اینستاگرام فیلتر شود، فروشندگان اینستاگرامی به یک سرویس جدید مهاجرت می‌کنند. همین الان کسانی که روی تلگرام کار فروش خود را انجام می‌داند همچنان با وجود فیلترینگ این شبکه کار فروش خود را انجام می‌دهند. می‌خواهم بگویم الزاما با فیلتر یک شبکه، کار کسب‌وکارهایی که روی آن کار می‌کردند متوقف نمی‌شود.

او تأکید کرد که فارغ از بسته شدن یا بسته نشدن اینستاگرام، آن‌ها شبکه‌های اجتماعی یا مسنجرهای دیگر را به پادرو اضافه می‌کنند تا به یک کانال ارتباطی وابسته نباشند. او در پاسخ به این سؤال که آیا پادرو به فکر ایجاد یک شبکه اجتماعی خواهد بود هم اعلام کرد که این شرکت به هیج‌وجه قصد ورود به این بازار را ندارد.

پورپزشک اعلام کرد که در حال حاضر ۲۴هزار کسب‌وکار اینستاگرامی برای مدیریت فروش و ارسال مرسولات خود با پادرو همکاری می‌کنند و امیدوار است این میزان در سومین سال فعالیت پادرو به بیش از ۱۰۰ هزار کسب‌وکار اینستاگرامی برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات