رئیس کل سازمان توسعه تجارت: دوبرابر نیاز کشور آیفون وارد شده است

چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفته است عده‌ای که به‌دنبال سود خود بوده‌اند، با فضاسازی روانی خبر ممنوعیت واردات آیفون را منتشر کرده‌اند؛ درحالی‌که دوبرابر نیاز ثبت سفارش آیفون انجام داده‌‌اند. به‌گفته او، مردم برای خرید آیفون بهتر است عجله نکنند.
تبلیغات

به‌گزارش زومیت، علی‌رضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت، امروز (۴ خرداد) در حاشیه همایش مشترک بازرگانی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران درباره ممنوعیت آیفون اعلام کرد که این خبرها حاشیه‌سازی بوده است تا عده‌ای که این خبر را پخش کرده‌اند، از آن سود ببرند. به‌گفته او، امسال در دو ماه اول سال دو برابر بیش از نیاز در سال گذشته ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون انجام گرفته است. پیمان‌پاک گفته است:

آن طیف واسطه که به‌دنبال سود کسب‌وکار خودش است، در رسانه فضاسازی می‌کند که موبایل وارد کشور نمی‌شود؛ درحالی‌که دوبرابر آیفون سفارش کرده‌ است. با این کار، به‌دنبال ایجاد جوّ روانی و ترساندن مردم هستند تا مردم ۴۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی گوشی آیفون بخرند.

پیمان‌پاک از مردم خواست در خرید آیفون عجله نکند؛ چراکه بیش از نیاز آیفون وارد کشور شده است. پیش‌از‌این، محمدجواد آذری‌جهرمی هم از احتمال وجود رانت در پشت خبر ممنوعیت واردات آیفون سخن گفته بود. آذری‌جهرمی در پستی که در کانال تلگرامش منتشر کرده بود، نوشته بود:

آخرین‌باری که تصمیم داشتند واردات آیفون را ممنوع کنند، از رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم که گزارش سه‌ماهه واردات گوشی‌های تلفن‌همراه را برایم تهیه کند. گزارش گویا بود. شرکتی خارج از روال همیشگی خود و سایر شرکت‌ها حجم زیادی گوشی آیفون وارد کشور کرده بود.

خبر احتمال واردات گوشی آیفون زمانی منتشر شد که در اواخر اردیبهشت گروهی از واردکنندگان با انتشار تصویری اعلام کردند که هنگام ثبت سفارش گوشی مدل آیفون در سامانه جامع تجارت با این پیام روبه‌رو شدند که امکان ثبت سفارش تلفن‌همراه با برند اپل را تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت نخواهند داشت.

در گام بعدی هم، برخی از واردکنندگان با انتشار تصویری دیگر گفتند که هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت برای دریافت ارز، با پیغام «باتوجه‌‌به قرارگیری تلفن‌همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ (کالای لوکس و غیرضروری) امکان ثبت سفارش آن وجود ندارند» روبه‌رو شده‌اند.

این خبرها باعث افزایش نجومی قیمت آیفون از ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان در مدل‌های مختلف این گوشی به ۵۵ تا ۶۵ میلیون تومان شد. همچنین، بسیاری از فروشندگان چه در بازار فیزیکی و چه در وب‌سایت‌های آنلاین گوشی در هفته جاری فروش مدل‌های مختلف آیفون را متوقف کرده‌اند.

بعد از افزایش بیش‌از‌حد قیمت آیفون، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در واکنش به خبرهای ممنوعیت واردات آیفون گفت که ثبت سفارش موبایل‌های آیفون با هیچ محدودیتی همراه نیست.

سعید عباس‌پور گفته بود که به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی و اولویت‌بندی‌ها برای تأمین کالاهای اساسی، باعث شده بود که اولویت‌بندی‌های کالایی به‌صورت مقطعی با برخی اختلالات مواجه شود که به‌باور او امری طبیعی است. براساس اظهارت او، با رفع این اختلالات و تعیین اولویت‌بندی‌های جدید، ثبت سفارش این کالا از سر گرفته می‌شود.

هرچند انتشار این خبر باعث کاهش قیمت‌های غیرواقعی مدل‌های مختلف آیفون نشد، روز گذشته محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات این سازمان، در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که کاربران شاکی از قیمت‌های گوشی آیفون شکایت‌های خود را در سازمان تعزیرات یا سازمان حمایت از مصرف‌کننده ثبت کنند.

به‌گفته او، کاربرانی که از قیمت بازار این گوشی شاکی هستند، می‌توانند به سازمان تعزیرات با شماره ۱۳۵ تماس بگیرند و شکایتشان را ثبت کنند. راه دیگر در این زمینه تماس با شماره ۱۲۴ است که متعلق به ثبت شکایت درباره گران‌فروشی در سازمان حمایت از مصرف‌کننده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات