گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ گروه اسنپ منتشر شد: رشد در سال‌های کرونا

دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰ منتشر شده که نشان می‌دهد در دوران کرونا این گروه با رشد ۴ برابری همراه بوده است. طبق این گزارش سرویس اسنپ و اسنپ‌فود و در کنار آن اسنپ‌پی با بیشترین رشد مواجه بوده‌اند.
تبلیغات

به گزاش زومیت، چند سالی است که شرکت‌های مختلف استارتاپی با انتشار گزارش عملکرد سعی می‌کنند ضمن شفافیت از وضعیت کسب‌وکارشان، بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه نیز انجام دهند.

گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ گروه اسنپ از این جهت قابل توجه است که برای اولین بار بنیان‌گذاران این گروه نیز معرفی‌ شده‌اند و اظهارات آن‌ها در مورد رشد اسنپ منتشر شده است. به جز این در مراسمی هم که اسنپ به مناسبت رونمایی از این گزارش شب گذشته (۱ خرداد) برگزار کرد، ایاد الکسار و محمود فوز بنیان‌گذاران گروه اسنپ برای اولین‌بار دربرابر رسانه‌ها قرار گرفتند و نسبت به شروع کار خود در ایران ابراز خوشنودی کردند.

در گزارش عملکرد سالانه ۱۴۰۰ گروه اسنپ، از زبان ایاد الکسار و محمود فوز بنیان‌گذاران گروه اسنپ آمده است:

امروز گروه اسنپ بزرگ‌ترین سوپر اپ خاورمیانه است، با بیش از ۲۲ سرویس که روزانه میلیون‌ها ایرانی در صدها شهر برای حمل و نقل، سفارش غذا خرید سوپرمارکتی، مشاوره‌ای پزشکی، رزرو سفر و بسیاری خدمات دیگر از آن استفاده می‌کنند. چنین مجموعه خدماتی حتی در کشور خود ما آلمان هم وجود ندارد.

گزارش عملکرد سالانه اسنپ در حالی منتشر می‌شود که دو سال گذشته کشور زیر سایه پاندمی کرونا بوده است. در این گزارش به این نکته اشاره شده که گروه اسنپ به‌عنوان شرکتی شاخص در ایران، با اگاهی از مسئولیت اجتماعی خود و با وجود تأثیرات پاندمی به‌خصوص در ماه‌های ابتدایی، مانع از دست رفتن مشاغل نیروی انسانی خود شد و کل گروه اسنپ تمرکز خود را بر ارائه سرویس‌های دلیوری گذاشت تا نیاز‌های روزانه مردم با حفظ ایمنی برطرف شود. براساس ادعای این گزارش درنتیجه این تلاش‌ها، امروز گروه اسنپ چهار برابر بزرگ‌تر از ابتدای پاندمی است و اسنپ احتمالاً از نظر تعداد سفرهای روزانه جزو سه شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی در جهان است.

سوپراپ اسنپ؛ شهری به وسعت نیاز‌ها

در گزارش سال ۱۴۰۰ گروه اسنپ، تدوین‌کنندگان این گزارش سوپراپ اسنپ را یک شهر فرضی دانسته‌اند که تمامی خدمات گروه اسنپ را به صورت یکپارچه در خود جای می‌دهد. طبق این گزارش سوپراپ اسنپ در سال ۱۴۰۰ میزبان ۲۲ سرویس مختلف بوده و از این بین ۳ سرویس در همین سال متولد شدند. به‌طور کلی ۲۲ سرویس در اپلیکیشن اسنپ ارائه می‌شود که در سال ۱۴۰۰ سرویس اعتباری، گیشه و داروخانه به سوپراپ اضافه شده است.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

میزان استفاده هم‌زمان از برنامه‌های سوپر اپ اسنپ نشان می‌دهد که تنها در سال ۱۳۹۹، ۱۸ درصد از کاربران از دو یا چند سرویس سوپراپ اسنپ استفاده می‌کردند ولی این نرخ در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ درصد رسیده است.

پرکاربردترین سرویس در سوپر اپ اسنپ همچنان خودرو و غذا است. البته بیشترین میزان رشد در سوپر اپ اسنپ در سال ۱۴۰۰ در سرویس اعتباری اسپ دیده می‌شود که میزان رشد آن برابر با ۴ هزار و ۷۸۴ درصد بوده است.

۵۲ میلیون کاربر برای اسنپ

در میان اپلیکیشن‌های مختلف سوپر اپلیکیشن اسنپ، همان‌طورکه انتظار می‌رفت اپلیکیشن اسنپ که برای حمل‌ونقل هوشمند طراحی شده بیشترین رشد را در کل دوران فعالیت گروه اسنپ و همچین در سال ۱۴۰۰ داشته است.

طبق گزارش گروه اسنپ، تعداد کل کاربران اپلیکیشن اسنپ به ۵۲ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۳۵ کاربر می‌رسد. تعداد کاربران جدید سال ۱۴۰۰ این سرویس هم برابر ۱۰ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۴۲۵ کاربر است که ۲۵٫۹ درصد رشد کاربران را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

آمار متوسط دفعاتی که کاربران این اپلیکیشن را در روز باز می‌کنند نیز جالب است. طبق این گزارش متوسط باز کردن اپ اندروید اسنپ ۱۰ میلیون بار در روز است و این میزان روی سیستم ios برابر ۲۵۰ هزار بار در روز است. همچنین متوسط باز کردن وب اپلیکیشن اسنپ نیز در روز به یک و نیم میلیون بار در روز می‌رسد.

رکورد سفرهای اسنپ در یک روز که در این گزارش ۲۲ اسفند سال ۱۴۰۰ اعلام شده، ۳ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۶۵۵ سفر بوده و مجموع ساعاتی که سال گذشته کاربران در اسنپ گذارنده‌اند نیز به ۲۱۸ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۶۶۹ ساعت می‌رسد.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

بیشترین رشد در بین شهرهایی که کاربران در آن از اسنپ استفاده می‌کنند با توجه به تعداد سفرها نسبت به سال گذشته، تهران است. بعد از پایتخت بیشترین رشد استفاده‌کنندگان اسنپ در شهرها‌ی مشهد، شیراز، اصفهان، کرج، اهواز، تبریز، قم، شهریار، کرمانشاه، ارومیه، اسلامشهر، رشت، رباط کریم و اردبیل دیده می‌شود.

۸۲۰ میلیون سفر

گزارش گروه اسنپ نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ مجموع سفر انجام شده توسط سرویس اسنپ به ۸۲۰ میلیون و ۸۹ هزار و ۶۴۷ سفر رسیده است. این میزان رشد سفرها در ۵ سال گذشته به خوبی در نمودار تجمیعی زیر هم دیده می‌شود. طبق این نمودار تجمعی اگر در بهار و تابستان سال ۹۵ تعداد سفرهای اسنپ برابر با ۱ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۱۸۹ سفر و در پاییز و زمستان همان سال تعداد سفرها به ۱۶ میلیون و ۶۳ هزار و ۹۲۷ رسیده، این میزان سفر در بهار و تابستان سال ۱۴۰۰ به رقم یک میلیارد و ۹۸۸ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۷۲ سفر رسیده و با چند پله صعود این میزان سفر در پاییز و زمستان سال گذشته برابر با ۲ میلیارد و ۴۴۹ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۷۸۰ سفر رسیده است.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

در بخش دیگر این گزارش در مورد سرویس اسنپ، به تعداد رانندگان فعال در این اپلیکیشن اشاره شده است. کل رانندگان اسنپ ۳ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۹۲۵ نفر هستند که از این میان تنها یک میلیون و ۸۹۶ هزار و ۲۱۰ راننده در این سیستم ناوگان حمل و نقل هوشمند کشور فعال هستند.

نسبت راننده‌های مرد و زن در اسنپ نیز نشان می‌دهد سهم رانندگان مرد برابر با با ۳ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۶۶۲ نفر یعنی ۹۷ درصد و بیشتر از زنان است که تنها ۱۰۰ هزار و ۲۶۳ راننده هستند و سهم ۳ درصدی در اسنپ دارند.

رانندگان و مسافران شاکی

داشتن بیش از ۸۰۰ میلیون سفر و کاربران ۵۲ میلیون نفری درست است که برای اسنپ می‌تواند به یک نقطه قوت تبدیل شود؛ اما گاهی اداره کردن و پاسخگو بودن به این تعداد مشتری که این میزان سفر را آن هم در سال ۱۴۰۰ رقم زده‌اند کار آسانی نیست.

اگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی باشید فقط کافی است هشتگ «اسنپ» را در توئیتر دنبال کنید. کاربران زیادی چه در نقد و چه در خوبی اسنپ مطالب زیادی نوشته‌اند که البته میزان نقد و شکایت کاربران حداقل در ظاهر بیشتر از بیان نکات مثبت این سرویس حمل و نقل هوشمند است. این نقد‌های مثبت و منفی از رفتار راننده گرفته تا میزان هزینه اسنپ متنوع است.

گروه اسنپ در گزارش سالانه خود ادعا کرده که مرکز خدمات مشتریان اسنپ با استفاده از فناوری‌های روز دنیا پاسخگوی تمامی دغدغه‌های کاربران است. در بخش گزارش از مرکز خدمات مشتریان اسنپ آمده است که در سال ۱۴۰۰، مرکز پشتیبانی ۲۵ میلیون و ۵۵۰ هزار درخواست را شامل تماس و تیکت را بررسی و پاسخ داده است.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

طبق این گزارش به‌طور متوسط در سال گذشته ۷۱ هزار گزارش شکایت از کاربران مسافر و راننده دریافت شده است. از این میزان ۶ هزار و ۷۰۰ شکایت، حاد بوده که براساس ادعای تیم اسنپ با پیگیری مستمر به جلب رضایت منجر شده است.

اما گروه اسنپ موضوع شکایت‌هایی را که چه از سمت راننده چه از سمت مسافران مطرح شده نیز بررسی کرده و به نتایج جالبی رسیده است. بیشترین مشکلاتی که رانندگان در مورد آن با پشتیبانی خودرو تماس گرفته‌اند در مورد «درخواست تغییر در وضعیت سفر» بوده است. بعد از این مورد کرایه‌ی پرداخت‌نشده، اشیای گمشده، مسدودی حساب و تغییر اطلاعات کاربری بوده است.

آن سوی میدان هم بیشترین مشکلاتی که باعث شده مسافران به خاطر آن به پشتیبانی خودرو تماس بگیرند مربوط به اشیای گم شده‌شان بوده است. تغییر در وضعیت سفر، کرایه پرداخت‌نشده، بررسی نحوه پرداخت از دیگر دلایل تماس مسافران با مرکز پشتیبانی بوده است.

شاکی‌ترین کاربر که با مرکز پشتیبانی اسنپ تماس گرفته یک کاربر با ۱۳۸ تماس بوده که رکورد بیشترین تماس شکایت را به نام خود ثبت کرده است.

شکل‌گیری گروه امنیت

تیم محصول اسنپ اعلام کرده که در سال ۱۴۰۰ افزایش حس امنیت کاربران در سفر، یکی از مهم‌ترین اهداف تیم محصول اسنپ بوده است. بر همین اساس گروه ۱۲ نفره «امنیت و پشتیبانی» شکل گرفته تا به صورت متمرکز برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده و استانداردهای جهانی امنیت سفر در تاکسی‌های اینترنتی برنامه‌ریزی و فعالیت کند. پیشگیری از وقوع حادثه و طراحی قابلیت‌هایی برای امکان پشتیبانی سریع محورهای اصلی فعالیت این گروه است.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

در بخش امنیت سفر اسنپ آمده که ماهانه ۱ میلیون و ۷۰۰ تماس با پشتیبانی اسنپ گرفته می‌شود که از این میزان به صورت ماهانه ۴۷ هزار و ۳۴۸ مورد از تماس‌ها با بخش امنیت سفر اسنپ بوده است. طبق این گزارش ۹۹.۹ درصد از سفرهای اسنپ بدون هیچ مشکل مرتبط با ایمنی به پایان می‌رسد.

تبدیل اسنپ به نقشه بومی

شاید یکی از ایرادهای اصلی که همیشه به اسنپ نسبت به دیگر رقیبش یعنی تپسی گرفته می‌شد این بود که اسنپ نه از یک نقشه بومی که از نقشه گوگل برای مسیریابی‌های رانندگان خود استفاده می‌کند. حالا در گزارش سالانه گروه اسنپ، در بخش مربوط به اپلیکیشن حمل و نقل اسنپ به این نکته تأکید شده که در سال‌های اخیر، تیم نقشه اسنپ به‌طور ویژه بر توسعه نقشه متمرکز شده و سرویس‌های مورد نیاز خود را بومی‌سازی کرده است.

همچنین اعلام شده که تیم نقشه اسنپ پروژه‌ی مسیر‌های نامعلوم (‌Missing Rode Detection) را به منظور بهبود نقشه‌ی جاده‌ای کشور در سال ۱۴۰۰ شروع کرده است.

در این پروژه، تیم نقشه با بررسی مسیرهای طی‌شده از سوی همراهان اسنپ در سفرهای اسنپی و مطابقت مسیرها با نقشه‌ی متن باز خیابان‌هایی را که در نقشه وجود ندارند شناسایی می‌کند.

براساس این گزارش، از مهر سال ۱۴۰۰ تیم کارتوگرافی اسنپ به نام «اسمپ» به صورت متمرکز شروع به اضافه کردن این مسیرها به نقشه OSM کرد که نتیجه‌ی آن اضافه شدن بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ مسیر به طول بیش از ۲۰۶۰ کیلیومتر در ۱۴ استان کشور بوده است. استان‌ فارس، مازندران و آذربایجان شرقی رکوردارداران این موضوع هستند.

حل مشکل تسویه در لحظه

بدون شک یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاق‌ها در برخی سفر‌های کاربران با اسنپ، درخواست رانندگان به پرداخت نقدی به‌جای پرداخت آنلاین بود. اگر از کاربران اسنپ باشید حتماً حداقل یکبار این تجربه را داشته‌اید که هنگام پرداخت آنلاین راننده از شما خواسته تا نقدی کرایه سفر را به او پرداخت کنید و در برخی مواقع اگر کاربری در این زمینه مخالفتی را مطرح می‌کرد با لغو سفر از سوی راننده روبه‌رو می‌شد.

حالا گروه اسنپ در گزارش سالانه خود ادعا می‌کند که این مشکل اپلیکیشن حمل و نقل اسنپ را حل کرده است. واحد تجاری اسنپ ادعا می‌کند که یکی از دستاوردهای این واحد در سال ۱۴۰۰ بدون شک راه‌اندازی قابلیت «تسویه حساب در لحظه» است. اسنپ می‌گوید با فراهم کردن این قابلیت سعی کرده تا نگرانی کاربران راننده درباره‌ی دسترسی آنی به درآمدشان را برطرف کند و تقاضای پرداخت نقدی را کاهش دهد.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

براساس این گزارش تعداد تراکنش‌های موفق و مبلغ آن در تسویه حساب آنی بدین‌ترتیب گزارش شده که بیش از ۹۸ درصد تراکنش‌ها به ارزش حدودی ۲۸ بیلیون (۲۸ هزار میلیارد) ریال با موفقیت انجام شده و تنها ۱٫۲۶ درصد تراکنش‌ها ناموفق بوده‌اند.

تیم تجاری اسنپ اعلام کرده که براساس گزارش‌های ثبت شده، بعد از پیاده‌سازی تسویه حساب آنی میزان درخواست پول نقد ۲۲ درصد کاهش داشته است. طبق این گزارش‌ها درخواست پرداخت نقدی تاجایی کاهش پیدا کرده که گزارش آن در پایان سال ۱۴۰۰ فقط برای ۰٫۱۷ درصد از سفرها ثبت شده است.

اسنپ در باکس

یکی از بیشترین درخواست‌هایی که از ابتدای کار سرویس حمل‌ونقل هوشمند اسنپ از سمت کاربران مطرح می‌شد، درخواست جابه‌جایی مرسوله توسط اسنپ بود که به دلایل قوانین داخلی، اسنپ از پذیرفتن بسته‌های مختلف بدون حضور مسافر سر باز می‌زد. در نهایت اسنپ به این فکر افتاد که در بازار محدود و تقریباً بدون رقیب جابه‌جایی مرسولات، سرویس اسنپ باکس را به اسنپ اضافه کند. حالا این سرویس به بلوغ نسبی رسیده و آمارها نشان می‌دهد که گروه اسنپ از راه‌اندازی این سرویس راضی هستند.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

درحال‌حاضر تعداد رانندگان اسنپ‌باکس به ۳۹۴ هزار و ۲۲ راننده می‌رسد و طبق بررسی‌های اسنپ میزان رضایت کاربران از سرویس اسنپ باکس به ۸۲ درصد می‌رسد.

طبق گفته عارف قراخانی، مدیر ارشد فنی اسنپ‌باکس، ۶۰ درصد از مشتریان اسنپ سال گذشته از سرویس اسنپ‌باکس برای ارسال بسته‌های مربوط به کسب‌وکارشان استفاده کرده‌اند. آن‌طور که او می‌گوید میزان تخفیف‌های حمایتی اسنپ‌باکس به مشتریان صاحب کسب‌وکارهای کوچک در سال ۱۴۰۰، بیش از یک میلیارد تومان بوده است.

تنها بازمانده در بازار سفارش آنلاین غذا

بخش دوم گزارش گروه اسنپ به دومین سرویس پراستفاده این مجموعه یعنی اسنپ‌فود اختصاص دارد. گزارش‌ها و اعداد و ارقام در مورد اسنپ‌فود نشان می‌دهد درحالی‌که در ابتدای کرونا تنها رقیب سرشناس اسنپ‌فود در بازار سفارش آنلاین غذا یعنی چیلیوری رفتن را به ماندن ترجیح داد، اسنپ‌فود توانسته در دو سال هم‌گیری کرونا بدون رقیبی سرشناس و قوی با رشد قابل‌توجهی همراه شود.

تایم‌لاین وقایع مهم اسنپ‌فود نشان می‌دهد که در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تعداد کاربران این اپلیکیشن از ۵ میلیون کاربر عبور کرده است. از سوی دیگر در شهریور سال گذشته ۱۰۰ میلیون سفارش در این اپلیکیشن ثبت شده؛ همچین آمارها نشان می‌دهد که در اسفند سال ۱۴۰۰ اسنپ فود با رشد ۵۰ درصدی تراکنش‌ها نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

به گفته سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ‌فود، هزار و ۵۰۰ نفر در بدنه تیم اسنپ‌فود کار می‌کنند و بیش از ۶ هزار سفیر در ناوگان ارسال این سرویس مشغول به فعالیت هستند. او تأکید می‌کند که در سال ۱۴۰۰، آن‌ها تمرکز ویژه‌ای بر بخش‌های پشتیبانی سفارش‌های کاربران، ارسال سفارش‌ها و پشتیبانی از بالغ بر ۳۰ هزار فروشگاه خدمات دهنده اسنپ‌فود داشته‌اند.

لطفی همچنین به این نکته اشاره کرده که با اضافه و تقویت کردن سرویس‌های متنوع شامل نان، شیرینی، میوه، پروتئین و دیگر سرویس‌ها اسنپ‌فود سعی کرده در مسیر خدمات‌رسانی بیشتر قدم بردارد.

واکسیناسیون و نجات بازار گردشگری

اسنپ‌تریپ از جمله سرویس‌های گروه اسنپ است که در دوران همه‌گیری کرونا و لغو شدن بسیاری از سفرها روزگاری سختی را پشت سر گذاشته است. در گزارش سالانه گروه اسنپ آمده که در سال اول همه‌گیری و دوران قرنطینه، سفرها کاهش یافته و تنها به موارد کاری و ضروری ختم شده است. طبق این گزارش بسیاری از هتل‌ها ظرفیت‌ها را کاهش دادند و حدود نیمی از آن‌ها تعطیل شدند. براساس این گزارش ظرفیت پروازها نیز حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد و قیمت بلیت هواپیما با افزایش ناگهانی مواجه شد.

در این گزارش اسنپ‌تریپ ادعا کرده که در دوران کرونا تلاش داشته با وجود فراهم کردن امکان سفر امن و بهداشتی، مردم را از رفتن به سفرهای غیرضروری بازدارد. طبق این گزارش در سال دوم همه‌گیری کرونا و با آغاز واکسیناسیون سراسری در کشور محدودیت‌ها نیز کاهش یافت و این سرویس فعال در حوزه گردشگری توانست سهم بزرگ‌تری ا ز بازار سفر و گردشگری داخلی و خارجی را از آن خود کند.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

براساس این گزارش سهم اسنپ‌تریپ از بازار فروش بلیط پرواز داخلی در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۴۲ درصد رشد کرده و فصل زمستان هم پرفروش‌ترین فصل سال ۱۴۰۰ برای اسنپ‌تریپ بوده است. طبق این گزارش محبوب‌ترین مسیرهای پرواز داخلی هم مشهد به تهران، تهران به مشهد، کیش به تهران، تهران به کیش و تهران به شیراز بوده‌اند.

سرویس دیگر اسنپ‌تریپ یعنی اتوبوس هم در سال ۱۴۰۰ با اقبال خوبی مواجه شده؛ در این بخش هم رشد فروش بلیط اتوبوس در زمستان نسبت به فصول دیگر سال ۱۴۰۰ بیشتر بوده است.

اسنپ‌تریپ در سال ۱۴۰۰ در بخش فروش بلیط قطار هم با رشد روبه‌رو بوده؛ به‌طوری‌که رشد فروش سرویس بلیت قطار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۸۷ درصدی روبه‌رو بوده است.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

گزارش اسنپ‌تریپ در بخش هتل‌ها هم از آمار قابل‌توجهی پرده برداشته؛ از جمله اینکه تعداد هتل‌های اسنپ‌تریپ به ۱ هزار و ۱۰۰ هتل می‌رسد و تعداد شهر‌های تحت پوشش این سرویس هم به ۱۶۸ شهر رسیده است. طبق این گزارش تعداد نفراتی که تاکنون در هتل‌های اسنپ‌تریپ اقامت کرده‌اند برابر ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر است یعنی برابر با نزدیک ۴٫۵ درصد جمعیت ایران.

سرویس‌هایی برای نجات اسنپ در دوران کرونا

بعد از همه‌گیری کرونا شاید یکی از سرویس‌هایی که مدیران اسنپ روی آن تمرکز بیشتری گذاشتند تا به کمک دیگر سرویس‌های این گروه بیاید، سرویس سوپرمارکت اسنپ باشد. سوپرمارکت اسنپ خدمات خود را در دو بخش اسنپ اکسپرس و اسنپ مارکت ارائه می‌کند.

اسنپ‌اکسپرس با تحویل فوری از سوپرمارکت‌های محلی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اسنپ‌مارکت با تخفیف بیشتر از هایپراستار‌ها به مشتریان خود سرویس می‌دهند.طبق این گزارش تعداد تأمین‌کنندگان در سوپرمارکت نسبت به سال قبل در سال ۱۴۰۰، رشد ۱۸۴ درصدی را نشان داده است.

مسعود طباطبایی، مدیرعامل اسنپ‌اکسپرس می‌گوید در سالی که گذشت آن‌ها با افزایش ۱۸۰ درصدی تعداد فروشگاه‌هایی که با سوپرمارکت اسنپ همکاری می‌کنند، توانسته‌اند بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کنند. اضافه شدن امکان خرید اعتباری به‌عنوان یک قابلیت ویژه به سوپرمارکت اسنپ از دیگر کارهایی بوده که در سال ۱۴۰۰ روی این سرویس پیاده‌سازی شده است. سوپرمارکت اسنپ درحال‌حاضر در ۸۶ شهر حضور دارد.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

جذاب‌ترین دسته‌بندی اقلام برای کاربران سوپرمارکت اسنپ هم تنقلات هستند و در رتبه‌های بعدی لبنیات، میوه و سبزیجات تازه، نوشیدنی، خوار و بار و نان، دستمال و شوینده و… قرار دارند. سوپرمارکت اسنپ نزدیک به ۵۸۳ کالا در هر دقیقه ارسال می‌کند و بیشترین کالای ارسالی در یک ساعت ۳۵ هزار کالا بوده است.

طبق این گزارش رشد تعداد فروشگاه‌های سوپر مارکت در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۸۰ درصدی روبه‌رو بوده‌اند و رشد تعداد سفارش‌های سوپرمارکت در سال گذشته برابر با ۱۲۰ درصد بوده است.

الان بخر، بعداً پرداخت کن

اسنپ‌پی، سرویس تقریباً تازه‌نفسی است که گروه اسنپ در سال ۱۳۹۹ از شروع به فعالیت آن خبر داد. آن‌طور که این گزارش ادعا کرده اسنپ‌پی، اولین ارائه دهنده BNPL ( الان بخر، بعداً پرداخت کن) در ایران با نام سرویس اعتباری است. هدف از ارائه این سرویس هم ایجاد فراگیری مالی اعلام شده و با این سرویس کاربران سوپر اپلیکیشن اسنپ می‌توانند محصولات و خدمات مورد نیاز خود را در لحظه خرید یا دریافت کنند و مبلغ آن را در پایان ماه بازگردانند.

هم‌اکنون سرویس اعتباری برای خدمات درخواست خودرو و موتور، سفارش غذا، سفارش از سوپرمارکت و هایپراستار، پزشک و مشاوره و سفارش از داروخانه فعال است.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

میزان رشد سرویس اعتباری اسنپ‌پی در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴.۷۸۴ درصد بوده است. تعداد کل کاربران سرویس اعتباری اسنپ‌پی هم به ۴ میلیون نفر می‌رسد. تراکنش با سرویس اعتباری در یک روز هم ۱۹۵ هزار و ۶۲۱ تراکنش بوده است.

تعداد کاربران زن اسنپ‌پی نسبت به مردان بیشتر است. طبق این گزارش ۵۲ درصد کاربران اسنپ‌پی زن هستند و ۴۸ درصد کاربران این سرویس را مردان تشکیل می‌دهند. براساس گزارش اسنپ‌پی، ۹۰ درصد کاربرانی که سرویس اعتباری‌شان را فعال کرده‌اند، از این سرویس حداقل یکبار استفاده موفق داشته‌اند.

اسنپ‌پی اهداف خود برای سال ۱۴۰۱ را نیز معین کرده که براساس آن می‌توان به افزایش کاربران سرویس اعتباری به میزان ۱۰۰ درصد، ارائه سرویس روی سایر محصولات اسنپ و گسترش شبکه پذیرندگی به خارج از گروه اسنپ و انتشار محصول جدید سرویس اعتباری با عنوان «اعتبار قسطی» اشاره کرد.

اسنپ‌دکتر؛ رشد در دوران کرونا

سرویس‌های فعال در حوزه سلامت الکترونیک در دوران کرونا هرچند با محدودیت‌هایی از سمت وزارت بهداشت همراه شده‌اند و همچنان این محدودیت‌ها پا برجا است؛ توانستند با ارائه خدماتی چون مشاوره پزشکی آنلاین، آزمایش در منزل، نوبت‌دهی آنلاین مطب و… آن هم در شرایطی که کرونا و قرنطینه انجام هر کاری را سخت‌تر می‌کرد، به کمک کاربران بیایند.

اسنپ‌دکتر هم یکی از سرویس‌های فعال در حوزه سلامت الکترونیک است که در گزارش سالانه اسنپ اعلام شده توانسته در دوران کرونا با وجود چالش‌های متعدد با ارائه خدمات نوین و حیاتی به رشد قابل‌توجهی برسد.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

طبق گزارش اسنپ‌دکتر، این سرویس توانسته به ۱۸۹ هزار و ۱۷۳ کاربر خدمات کرونا شامل تست یا مشاوره‌ی پزشکی ارائه کند. همچنین تعداد تست‌ کرونای سازمانی که ازطریق این سروس انجام شده است به ۱۱ هزار و ۵۰۲ مورد می‌رسد.

محبوب‌ترین سرویس‌ها در اسنپ‌دکتر هم شامل مشاوره‌ی روانشناسی، مشاوره‌ی پزشکی، سفارش دارو، خدمات پزشکی، پرستاری و آزمایشگاهی در منزل می‌شود.

ورود اسنپ به حوزه سرگرمی‌ها

یکی از سرویس‌های جدیدی که گروه اسنپ در سال گذشته شروع به فعالیت در آن را آغاز کرد و به نوعی یک شروع تازه برای این گروه در راستای ورود به بازار سرگرمی هم به حساب می‌آید، راه‌اندازی سرویس اسنپ‌تیکت بود.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

این سرویس امکان خرید بلیت‌های رویدادهای تفریحی را فراهم می‌کند و قرار است در آینده امکان خرید بلیت رویدادهای فرهنگی، آموزشی و تاریخی مانند تئاتر، سینما، کنسرت، موزه و مکان‌های تاریخی را نیز فراهم کند.

ورود به حوزه سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از کارهای جدیدی که گروه اسنپ در سال گذشته آغاز کرد ورود به بازار سرمایه‌گذاری و حمایت از ایده‌های نوآورانه با ایجاد بخش اسنپ‌ونچرز بود؛ اما شاید انتخاب علیرضا صادقیان، یکی از مدیران سرسخت و منتقد به انحصار اسنپ مخصوصاً در بازار سفارش آنلاین غذا؛ که در نهایت باعث بسته شدن سرویس تحت مدیریت او یعنی چلیوری شد، به‌عنوان مدیرعامل اسنپ‌ونچرز، از راه‌اندازی و ایجاد بخش سرمایه‌گذاری در گروه اسنپ پر سروصدا‌تر بود.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

با تمام انتقاد‌ها و تبریک‌های مدیران مختلف به علیرضا صادقیان برای پیوستن به گروه اسنپ، طبق گزارش سالانه گروه اسنپ، در سال گذشته اسنپ‌ونچرز زیر نظر مدیریت صادقیان، ۱۷۰ تیم را بررسی کرده و از این میان ۹۰ استارتاپ توانسته‌اند به مدیران اسنپ‌ونچرز ایده خود را ارائه کنند. در نهایت از این میزان ارائه هم تنها ۱۵ تیم وارد کمیته شبکه سرمایه‌گذاری اسنپ‌ونچرز شده‌اند.

آن‌طور که در این گزارش آمده بیشتر ایده‌های کسب‌وکاری که به این بازوی سرمایه‌گذاری اسنپ مراجعه کرده‌اند بیشتر در حوزه آموزش، فین‌تک، بلاک‌چین، کریپتو و تجارت الکترونیکی بوده است.

گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰

در بخش انتهایی این گزارش به آمار و ارقام تعداد نیروهای گروه اسنپ هم اشاره شده است. طبق این اطلاعات تعداد کل کارمندان شرکت‌های زیرمجموعه گروه اسنپ به ۵ هزار و ۷۵۵ نفر می‌رسد.

بیشترین تعداد کارمندان در بخش خودرو است که هزار و ۸۶۳ نیرو را در خود جای داده است. بعد از آن بیشترین تعداد نیرو در اسنپ‌فود دیده می‌شود که تعداد نیروهای مشغول به کار در آن به هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

برای مشاهده متن کامل این گزارش می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات