ابر دراک با جذب سرمایه از خدمات انفورماتیک وارد رقابت در حوزه‌ رایانش ابری شد

چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
با سرمایه‌گذاری خدمات انفورماتیک در استارتاپ شیرازی ابر دِراک، بازار خدمات ابری کشور رقابتی‌تر از گذشته می‌شود.
تبلیغات

ابر دراک یا «رایا ابر دراک پارس» شرکتی دانش‌بنیان و مستقر در شیراز است که فعالیت خود را از دی ۱۳۹۶ آغار و فناوری هوشمند ابری خود را در اردیبهشت ۱۳۹۸ به‌طور رسمی برای کاربری عمومی معرفی کرد.

این شرکت راهکارهای یکپارچه­‌ای برای پردازش ابری، توزیع محتوا، امنیت و استریم مدیا در چندین مرکز داده‌ی اصلی کشور و سراسر دنیا برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند و قصد دارد با ایجاد زیرساختی پایدار و مطمئن، تجربه‌­ی کاربران را در محیط اینترنت بهبود بخشد.

سارا موسوی‌راد، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره اَبردِراک، در ابتدای این مراسم به بیان تاریخچه شکل‌گیری و مسیر فعالیت از زمان شروع به کار شرکت تا جذب سرمایه پرداخت و برخی از دستاوردهای اَبردِراک در این مدت ۳ ساله را برشمرد و گفت: «شاید مهم‌ترین دستاورد فردی برای همه‌ی ما اراده برای توسعه و استفاده از استعدادهای فنی، علمی و انسانی بیرون از پایتخت بود.»

ابر دراک سه سال اول را به‌صورت بوت‌استرپ سپری کرده که به‌گفته‌ی سارا راد، نایب‌رئیس این شرکت، در این سه سال با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو شده‌اند که آن‌ها را به افراد دیگری تبدیل کرده است. به‌اعتقاد وی، تصمیم به فعالیت در شیراز خود چالش‌های بیشتری را موجب شده است.

ابر دراک از همان ابتدا کار خود را با جمعی از دانشجویان و به سرپرستی دکتر خونجوش، رئیس هیئت‌مدیره‌ی ابر دراک و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز، شروع کرد. بخش فنی این شرکت با کمک جمعی ۵ نفره از دانشجویان توسعه داده شده و با هدف یادگیری مداوم در مسیر رشد و پایداری بیشتر قدم برمی‌دارد. میانگین سنی کارمندان ابردراک ۳۰ سال است.

دکتر خونجوش درباره‌ی فعالیت ابر دراک در دیگر شهرهای ایران توضیح داد که درحال‌حاضر نیروی فنی موردنیاز برای توسعه و پیشرفت ابر دراک در شیراز وجود دارد و مرکز اصلی این شرکت همچنان در شیراز باقی خواهد ماند. او افزود فعالیت در تهران و تأسیس دفتری در این شهر به‌طور قطع در برنامه‌ی کاری ابر دراک وجود دارد؛ اما تیم اصلی بخش فنی در شیراز به فعالیت خود ادامه خواهد داد؛ چراکه نظارت مستقیم بر این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است.

ابر دراک

اولین سرویس ابردراک، یعنی شبکه‌ی توزیع محتوا (CDN)، در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد. درحال‌حاضر، سرویس‌های ابردراک شامل CDN و Object Storage و VOD و IaaS می‌شوند.

به‌گفته‌ی سارا راد، هم‌اکنون ابردراک ۵,۰۰۰ حساب فعال دارد که ۹۵ درصد از این مشتری‌ها از سرویس CDN و ۴ درصد از IaaS و ۱ درصد از Streaming استفاده می‌کنند:

از سال ۱۳۹۸ هم‌زمان با توسعه‌ی ابردراک فرایند جذب سرمایه نیز شروع شد و امروز خوشحال هستیم که به بهترین شکل ممکن این فرایند برای ما به نتیجه رسیده است.

سینا سلطان‌زاده، مدیرعامل ابر دراک، در رابطه با مسیر جذب سرمایه نقش شرکت شیرازی کوانتوم را مؤثر می‌داند. وی می‌گوید اکثر مذاکرات برای جذب سرمایه‌ بسیار بد بوده است و عموماً شرکت‌ها با تهدید و زیر فشار قراردادن آن‌ها تلاش کردند تا شرکت را به قیمت بسیار ارزان جذب کنند.

از اواسط سال ۱۳۹۹ مذاکره با شرکت خدمات انفورماتیک شروع شد و پس از ارزش‌گذاری شرکت نهایتاً به توافق برای سرمایه‌گذاری رسیدند. وی از این توافق به‌عنوان بهترین اتفاق برای ابر دراک یاد می‌کند.

داود کریم‌زادگان، معاون بازاریابی و فروش خدمات انفورماتیک، شرکت خدمات انفورماتیک را با ۳۰ سال تجربه ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های مختلف برای بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ معرفی و سرمایه‌گذاری در ابر دراک را در راستای دنبال‌کردن ترندهای حوزه‌ی فناوری عنوان کرد.

ارزیابی شرکت ابر دراک را تیم باتجربه و به‌اعتقاد کریم‌زادگان شرکت خدمات انفورماتیک انجام داده و پس از یک سال‌ این شرکت به جمع‌بندی رسیده است که ابر دراک توانمندی‌های لازم برای ارائه سرویس‌های باکیفیت در فضای ابری را دارد.

شرکت انفورماتیک به‌دنبال کنترل مدیریت ابر دراک نیست و به کسب ۳۵ درصد از سهام این شرکت اکتفا کرده است و قصد دارد به‌کمک توان فنی ابر دراک، سرویس‌های متنوع‌تری را در شبکه‌ی بانکی کشور ارائه کند.

شرکت انفورماتیک اطلاعاتی از مبلغ سرمایه‌گذاری روی ابر دراک اعلام نکرد و آن را به آینده موکول کرد؛ اما عنوان کرد که امسال حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در زیرساخت یاس خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد که ابر دراک هم می‌تواند از آن استفاده کند.

ابر دراک

سینا سلطانی مزیت رقابتی ابر دراک درمقایسه‌با بازیگران فعلی بازار، یعنی ابر آروان و ستون را در تحلیل داده و Data Driven بودن سرویس‌های این شرکت عنوان و ادعا کرد که هیج‌کدام از رقبای داخلی ابر دراک این قابلیت را ندارند و زیرساخت‌های پردازشی ابردراک با ارائه آمار و تحلیل‌ به تصمیم‌گیری کسب‌‌و‌کارها کمک می‌کند. فرشاد خونجوش، رئیس هیئت‌مدیره‌ی ابردراک، نیز مزید رقابتی دیگر این شرکت را در بازده بیشتر از سایر رقبا عنوان کرد. همچنین، همکاری با خدمات انفورماتیک کمک خواهد کرد تا ابر دراک بتواند اولین ارائه‌دهنده‌ی ابرمالی هوشمند باشد و بتواند خدمات ابری بانکی و مالی و جابه‌جایی دیجیتالی ارائه کند.

اولین نشست خبری ابر دراک امروز ۲۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ و در بافت سنتی شهر شیراز و با حضور نمایندگان شرکت خدمات انفورماتیک و جمعی از خبرنگاران حوزه تکنولوژی در عمارت ایران‌مهر برگزار شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات