در سال ۱۴۰۰ میزان واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار به ۱٫۳ میلیارد دلار رسید

سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
واردات گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار سال گذشته به ۱٫۳ میلیارد دلار رسیده، سهم آن‌ها از ارزش کل واردات گوشی، بیش از ۳۲ درصد و از نظر تعداد تنها ۶٫۲ درصد است.
تبلیغات

فرود عسگری، معاون امور گمرکی گمرک ایران، به ایسنا اعلام کرده که در سال گذشته در مجموع ۴٫۲ میلیارد دلار گوشی از مبادی رسمی وارد ایران شده است که تعداد آن بیش از ۱۷٫۷ میلیون دستگاه به وزن بالغ بر ۶٫۸ میلیون دلار بوده است. پیش از این نیز انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به زومیت اعلام کرده بودند که تا اوایل اسفند ماه ارزش واردات موبایل به کشور برابر با ۴ میلیارد دلار بوده است.

گمرک اعلام کرده که از ۴٫۲ میلیارد دلار واردات صورت‌گرفته، بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص دارد که ۳۲٫۲ درصد ارزش کل واردات گوشی را دربرمی‌گیرد. این در حالی است که از نظر تعداد، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار فقط ۶٫۲ درصد از کل سهم داشته‌اند، به‌صورتی‌که در سال گذشته از مجموع ۱۷٫۷ میلیون دستگاه واردشده ۱٫۱ میلیون دستگاه برای گوشی بالای ۶۰۰ دلار بوده است.

اما در مورد گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار، ۱۶٫۶ میلیون دستگاه به ارزش ۲٫۸ درصد واردات صورت گرفته که سهم آن از ارز صرف‌شده برای واردات گوشی ۶۷٫۸ درصد و از نظر تعداد ۹۳٫۷ درصد بوده است.

واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار در دو سال اخیر با بحث‌هایی حتی تا ممنوعیت واردات هپیش رفت ولی از سال گذشته عوارض واردات این گوشی‌ها بالا رفته و حقوق گمرکی آن به ۱۲ درصد رسید که برای امسال نیز اعمال شده است.

اخیراً نیز جریان تهاتر ارز خشکبار برای واردات گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار در دستور کار قرار گرفته که خود حواشی‌ای به همراه داشته است. در این زمینه انجمن واردکنندگان موبایل نیز در گفت‌وگو با زومیت از تغییر احتمالی روند واردات در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود که باعث افزایش حدود ۴ تا ۵ درصدی قیمت نهایی گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار و افزایش ۱۱ درصد در گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار خواهد شد.

محمدرضا عالیان، مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، در گفت‌وگو با زومیت نتایج اعمال این تغییرات را چنین توضیح داده بود: «یکی از اتفاقات مهمی که باعث ایجاد تغییر در روند واردات گوشی موبایل شده، تغییر منشأ ارز واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار بود که بنا شد هزینه آن از ارز حاصل از صادرات خشکبار تأمین شود. البته این تغییر صرفاً باعث افزایش قیمت نهایی چهار مدل از گوشی‌های موبایل می‌شود. اتفاق مهم دیگر تغییر محاسبه نرخ عوارض و حقوق بازرگانی است که قیمت نهایی تمام گوشی‌ها را افزایش می‌دهد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات