شیائومی و سامسونگ محبوب‌ترین‌ برند‌های موبایل در بازار ایران هستند

چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
تازه‌ترین آمار منتشرشده درباره گوشی‌های موبایل فعال در بازار ایران، از رشد سهم گوشی‌های هوشمند شیائومی، سامسونگ و اپل و کاهش سهم برندهای هواوی و نوکیا در این بازار خبر می‌دهد.
تبلیغات

به گزارش زومیت، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در کانال شخصی خود با اشاره به این آمار و در یک تحلیل ضمنی نوشته است که این آمار حاکی از افزایش سهم گوشی‌های هوشمند (کاهش سهم نوکیا و افزایش سهم مابقی) در شبکه است. اتفاقی که به باور او مثبت است.

جهرمی با توجه به این آمار گفته که: «هزینه مردم برای گوشی هم افزایش داشته است، هرچند این افزایش در دل خود نشان‌دهنده‌ی رشد تلخ نابرابری اقتصادی بین مردم است؛ گوشی گران‌قیمت اپل و ارزان‌قیمت شیائومی بیشترین نرخ رشدها را داشته‌اند.» به باور جهرمی در مجموع این آمار نشان‌دهنده رشد بازار دیجیتال کشور است.

با توجه به آماری که جهرمی در کانال خود به آن‌ها اشاره کرده تغییرات قابل‌توجهی در آمار استفاده از ۱۰ برند برتر در بازار گوشی‌های تلفن همراه در ۶ ماه گذشته رخ داده است. سامسونگ در شهریور ۱۴۰۰ با ۴۹ درصد محبوب‌ترین برند موبایل در بازار ایران بوده و در فروردین ۱۴۰۱ این برند با رشد ۶ درصدی نسبت به قبل، همچنان محبوبیت خود را در بین کاربران ایرانی حفظ کرده است.

آمار گوشی‌های فعال در شبکه تلفن‌همراه ۱۴۰۰-۱۴۰۱

گوشی‌های اپل با وجود افزایش قیمت در بازار به‌دنبال نواسانات نرخ ارز‌ در ۶ ماه گذشته، یک درصد بیشتر خریداری شده‌اند و سهم این برند از ۴ درصد در سال گذشته به ۵ درصد در فروردین ماه سال جاری رسیده است. شیائومی دیگر برندی است که در این مدت رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. درحالی‌که در شهریور ۱۴۰۰، این برند چینی با سهم ۱۰ درصدی در بازار تلفن همراه ایران در رتبه چهارم محبوب‌ترین برندها قرار داشته، درحال‌حاضر با ۱۶ درصد مصرف در کشور، بعد از سامسونگ بیشترین میزان خرید را در بین برندهای تلفن همراه داشته است.

در میان ۱۰ برند برتر تلفن همراه در ایران، نوکیا و هواوی در رقابت با سایر برندها، به‌ویژه شیائومی، موفق نبوده‌اند. نوکیا که تا شهریور سال گذشته، ۱۵ درصد از بازار موبایل کشور را به خود اختصاص داده بود و در دومین برند محبوب میان ایرانیان بود، در آغاز سال ۱۴۰۱ به رتبه چهارم سقوط کرده و تنها ۷ درصد از بازار را دراختیار دارد.

هواوی نیز ۴ درصد کمتر از ۶ ماه گذشته توسط ایرانیان خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برند چینی حالا با دراختیار داشتن ۸ درصد از بازار تلفن همراه ایران، بعد از سامسونگ و شیائومی سومین برند محبوب ایرانی‌ها است، این در حالی است که هواوی در شهریور ۱۴۰۰ پس از نوکیا در رتبه چهارم قرار داشت.

طبق آمار ، سایر برندها که کمتر شناخته‌شده‌اند تا شهرویور سال ۱۴۰۰، ۹ درصد بازار را دراختیار داشته‌اند و همین برندهای ناشناخته تا فروردین سال ۱۴۰۱، ۸ درصد بازار را به دست آورده‌اند. همچنین برند ال‌جی هم در سال ۱۴۰۰ و هم تا فروردین سال ۱۴۰۱ تنها ۱ درصد از بازار موبایل کشور را دراختیار داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات