گنجه؛ کمدهای هوشمند شهری مسیر جدید دیجی‌کالا برای ارسال کالا

چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
دیجی‌کالا به‌تازگی کمدهای هوشمندی به نام گنجه را در برخی نقاط شهر تهران قرار داده که مسیر جدید ارسال کالا خریده‌شده کاربران است.
تبلیغات

به‌گزارش زومیت، دیجی‌کالا، یکی از خرده‌فروشی‌های آنلاین بزرگ کشور، ارسال مرسولات را با سرویسی به نام گنجه که به کمدهای هوشمند شهری هم مشهور هستند، آغاز کرده است تا کاربران هنگام خرید از این فروشگاه آنلاین، این کمدهای هوشمند را به‌عنوان محل دریافت کالای خود انتخاب کنند. کاربران با انتخاب این سرویس هنگام خرید آنلاین، کدی را دریافت خواهند کرد که به‌کمک آن در کمد هوشمند باز می‌شود و می‌توانند جعبه کالای خود را از آن بردارند.

گنجه، سرویس لجستیکی دیجی‌کالا

دیجی‌نکست و دیجی‌اکسپرس به‌عنوان دو کسب‌وکار از گروه دیجی‌کالا که اولی بر سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوآور و دومی بر فناوری‌های لجستیکی متمرکز هستند، برای تکمیل زنجیره ارزش خود و با هدف بهبود تجربه کاربران در خرید و دریافت سفارش‌ها موفق به سرمایه‌گذاری در استارتاپ «گنجه» شده‌اند. دیجی‌کالا یکی از مشتریان گنجه است و به‌زودی امکان دریافت سفارش‌های دیجی‌کالا ازطریق گنجه‌ها با هدف خرید آسان‌تر و سریع‌تر برای مشتریان در شبکه توزیع دیجی‌کالا به‌طور گسترده فراهم می‌شود.

حل مشکل لجستیکی ارسال کالا

یکی از مشکلات کاربران در خریدهای آنلاین، بازه زمانی طولانی برای دریافت سفارش‌ها است. ناهماهنگی برای دریافت مرسوله در مقصد تعیین‌شده هم ممکن است زمان‌بندی دریافت سفارش را با دشواری روبه‌رو کند. این اتفاق نیز درنهایت به بازگشت مرسوله و تجربه ناخوشایند از خرید تبدیل شود. کمدهای هوشمند شهری گنجه برای حل این مشکل راه‌اندازی شده‌اند. کاربران می‌توانند با‌‌توجه‌‌به شرایط و زمان‌بندی خود از کمدهای مستقر در سطح شهر برای دریافت سفارش‌های خود استفاده کنند.

پرهام کاظمی، مدیر توسعه کسب‌وکار گنجه، درخصوص این سرویس به زومیت می‌گوید:

گنجه زیرساختی فناورمحور لجستیکی است که در راه هوشمند‌سازی لجستیک و زنجیره تأمین کشور تلاش می‌کند. ازآنجاکه عملیات، زنجیره تأمین و لجستیک کاری فیزیکی است، تنها با پلتفرم‌های نرم‌افزاری نمی‌توان در این بستر هوشمند‌سازی انجام داد و نیاز به محصول‌های سخت‌افزاری است که به‌صورت کامل حس می‌شود. احتمالاً همان‌طورکه همه می‌دانند، هرجا صحبت از هوشمندی و سخت‌افزار به‌طور هم‌زمان باشد، فناوری اینترنت اشیاء مطرح خواهد بود. بنابراین، ما با اولویت قراردادن این تکنولوژی، این زیرساخت را ایجاد کردیم تا بتوانیم هوشمندی را برای این زیرساخت مهم در بخش لجستیکی به‌ارمغان بیاوریم.

به‌گفته کاظمی، گنجه شرکتی جداگانه است که با سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا به کار خود ادامه می‌دهد. براساس توضیحات او، هدف آن‌ها از راه‌اندازی گنجه این است که شبکه‌ای باز (open network) از محصول‌هایشان را در سطح شهر ایجاد کنند تا به‌صورت کاملاً اشتراکی به تمامی کسب‌وکارها و مشتریان این حوزه ارائه خدمت کنند. کاظمی یادآور می‌شود که هدف دیجی‌کالا از سرمایه‌گذاری روی گنجه، تکمیل زنجیره ارزش خود بوده و به‌نوعی این سرمایه‌گذاری استراتژیک محسوب می‌شود. کاظمی توضیح می‌دهد که گنجه در تابستان ۱۳۹۸ با تیمی ۴ نفره از دانشجوهای سال آخر دانشگاه تهران شروع به کار کرد و سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا سال ۱۴۰۰ روی این پلتفرم اتفاق افتاده است. او امکان اعلام عدد سرمایه‌گذاری‌شده روی این استارتاپ را فعلاً درست نمی‌داند.

طبق اعلام مدیر توسعه کسب‌وکار گنجه، یکی از اهداف اصلی گنجه حل مشکلات کلی در سیستم لجستیکی کشور است. کاظمی در این باره توضیح می‌دهد:

گنجه به‌صورت کلی مشکلات لجستیکی و به‌صورت خاص در ابتدای راه، مایل آخر یا مرحله‌ای از فرایند لجستیکی که در آن تحویل بسته به مشتری اتفاق می‌افتد، هدف قرار داده است؛ چراکه این مرحله پرهزینه‌ترین و دشوارترین مرحله عملیات است. با انتخاب گنجه به‌عنوان محل تحویل مرسوله، مشتری دیگر نیاز ندارد زمان خود را برای دریافت مرسوله خالی کند؛ چراکه وقتی بسته وارد گنجه شود، یک پیامک به صاحب بسته ارسال می‌شود که می‌تواند مرسوله خود را از گنجه بردارد. کاربر یک تا دو روز فرصت خواهد داشت که با مراجعه به محلی که انتخاب کرده، به آنجا برود و بسته خود را تحویل بگیرد.

به‌باور او، گنجه انعطاف زمانی و مکانی برای مشتری به‌ارمغان می‌آورد. به‌گفته کاظمی، طبق آماری از شرکت DHL، نزدیک به ۷۰ درصد افرادی که این نقاط را برای تحویل مرسوله خود انتخاب کرده‌اند، هنگامی که به این نقاط مراجعه کرده‌اند، درواقع به‌دنبال انجام کار دیگری بودند و سر راهشان بسته خود را نیز از این کمدهای هوشمند تحویل گرفته‌اند. او ادامه می‌دهد:

به‌عبارت‌دیگر، گنجه به مشتری این قابلیت را می‌دهد که دیگر هیچ زمانی نگران بسته خود و مشکلات مربوط به هماهنگی با پیک و باقی مسائل نباشد. علاوه‌براین، بسته‌هایی که قرار است از گنجه تحویل داده شوند، سریع‌تر و با هزینه کمتری به مشتری می‌رسند؛ زیرا گنجه‌ها باعث بهینگی در ساختار لجستیکی می‌شوند.

فعلاً در تهران

براساس گفته‌های کاظمی به زومیت، به‌طورکلی گنجه‌ها انبارهای بسیار کوچک توزیع‌شده در سطح شهر هستند که می‌توانند محلی موقت برای نگه‌داری مرسولات باشند. این سیستم جدید لجستیکی به نام گنجه در ابتدای راه فقط در تهران ارائه می‌شود. هم‌اکنون، ۹ گنجه در سطح شهر تهران قرار گرفته‌اند که ۴ عدد از این‌ها به‌صورت عمومی قرار دارند. نارمک، کاشانی، استادمعین و پاساژ گلستان و ۵ عدد از این کمدهای هوشمند در ساختمان‌های دیجی‌کالا برای کارمندان این شرکت قرار دارند.

گنجه، سرویس لجستیکی دیجی‌کالا

کاظمی اعلام می‌کند که حتماً در سایر شهرها هم گنجه راه‌اندازی می‌شود؛ اما ازآنجاکه تمرکز مرسولات در تهران بسیار بیشتر از سایر شهرها است، گنجه تمرکز خود را در گام اول در پایتخت قرار داده است. بااین‌حال به‌گفته او، راه‌اندازی گنجه برای سایر شهرها نیز برنامه‌ریزی می‌شود.

حال، راه سفارش کالا ازطریق گنجه به چه شکل است؟ کاظمی در پاسخ به این پرسش زومیت می‌گوید:

کاربران چه ازطریق خرید اینترنتی، چه ازطریق استفاده از سرویس‌های پستی و لجستیکی می‌توانند از اپلیکیشن آن‌ها با نام گنجه به‌عنوان محل دریافت بسته خود از این سرویس بهره‌مند شوند. به‌طور مثال، در سرویس دیجی‌کالا در بخش تحویل حضوری در نقاط مشخص گنجه وجود دارد.

کاظمی می‌گوید آن‌ها آمادگی همکاری با فعالان دیگر این بازار برای ارسال بسته ازطریق گنجه را دارند؛ چراکه گنجه شرکتی مستقل است که به‌دنبال سرویس‌دهی به کل زیرساخت لجستیک کشور است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات