رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس: مجلس هیچ‌ برنامه‌ای برای مسدودسازی رمزارزها ندارد

سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در واکنش به صحبت‌های ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح مجلس برای مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز، اعلام کرد مجلس هیچ برنامه‌ای برای مسدودسازی رمزارزها ندارد.
تبلیغات

به گزارش زومیت، ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته (۲۳ اسفند ماه) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد مجلس طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز را شروع کرده است.

او با بیان اینکه رمزارزها اهداف مشخصی دارند و بانیان آن‌ها تلاش می‌کنند تا ازطریق این ارزها و ترغیب مردم به خرید ارزهای بی پشتوانه، به اهداف خود جامه عمل بپوشانند، گفت: «این ارزها کاملاً هدفمند برای فلج کردن اقتصاد کشور و حذف تسلط بانک مرکزی ایران بر ساختار پولی و مالی کشور طراحی شده‌اند.»

او ادامه داد:

با توجه به قرائن و نشانه‌های موجود باید گفت این رمزارزها توطئه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا است. زیرا شرایطی برای فرار مردم از زیر ذره‌بین حاکمیت ایجاد می‌کنند و تخلفات و فعالیت‌های غیرقانونی خود را در چنین فضایی انجام می‌دهند.

لارگانی همچنین بیان کرد: «مردم عزیز بدانند با خرید و فروش و استفاده از رمزارزها درحال کمک به دشمنان این مرز و بوم هستند؛ چراکه با این کار باعث خروج ارز زیادی از کشور می‌شوند و نظام اقتصادی کشور را دچار اختلال می‌کنند.»

او تأکید کرد باید هرچه سریع‌تر جلوی این اتفاق گرفته شود و هرگونه فعالیت و استفاده از این ابزارهای دشمن متوقف شود. به گفته لارگانی اگر امروز به فکر ساماندهی و جلوگیری از رمز ارزها نباشیم، در آینده نزدیک شاهد اثرات هولناک آن بر اقتصاد کشور خواهیم بود چراکه حجم زیادی از نقدینگی با خرید‌وفروش این ارزها درحال خروج از کشور است.

برنامه‌ای برای مسدودسازی وجود ندارد

بااین‌حال امروز (۲۴ اسفند ماه) مجتبی توانگر عضو دیگر کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در توییتی نوشت: «مجلس هیچ برنامه‌ای برای مسدودسازی رمزارزها ندارد. با فعالیت زیرزمینی و غیرشفاف و همچنین بسته‌ شدن رمزارزها مخالفیم. دولت و مجلس به‌دنبال قانونی‌ کردن فعالیت حوزه رمزارزها هستند.»

مجلس پیش‌تر بارها در تلاش بود تا حوزه فعالیت رمزارزها را قانون‌مند کند و در این راه چند طرح هم تهیه کردند که تاکنون سرنوشت هیچ‌کدام از این طرح‌ها مشخص نیست. شهریور ماه سال جاری تنها کمیسیون اقتصادی گزارشی از وضعیت رمزارزها در ایران و جهان در صحن مجلس قرائت کرد. در پایان این گزارش همچنین قانون «حمایت از استخراج رمز ارز و ساماندهی ایجاد، تولید (استخراج) و بازار مبادلات داخلی رمز ارز» برای تصویب مطرح شد. طبق ماده یک این طرح دولت مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمز ارزها در داخل کشور است و مکلف است ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به ساماندهی ایجاد، تولید (استخراج) و بازار مبادلات داخلی رمز ارزها اقدام کند.

البته براساس این طرح، به کارگیری رمزارزها، غیر از رمزارز ملی به‌عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی، ممنوع است.

در آن زمان امیرحسین طیبی‌فرد، معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی از نمایندگان مجلس خواست تا زمان آماده شدن لایحه ساماندهی استخراج و تبادل رمزارزها در دولت و بانک مرکزی صبر کنند و طرح ارائه‌شده در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رمزارزها را به حالت مراعا نگه‌ دارند که تاکنون دولت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات