شرکت در جلسه ۴۵ دقیقه‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد طرح صیانت

سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی اعلام کرد پیامکی برای آن‌ها ارسال شده که امروز ظرف ۴۵ دقیقه برای تصمیم‌گیری در طرح صیانت در این کمیسیون شرکت کنند.
تبلیغات

غلامرضا نوری با اشاره به این موضوع با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس، گفته است که بررسی طرح‌ها در کمیسیون‌های مختلف باید بعد از تصویب لایحه بودجه برگزار شود.

نوری در این مورد گفته است:

در زمان بررسی لایحه بودجه هیچ موضوع دیگری نباید در دستور کار صحن علنی قرار گیرد و کمیسیون‌ها نیز مجوز برگزاری جلسه ندارند، بنابراین نشست کمیسیون مشترک باید به پس از تصویب لایحه بودجه موکول شود.

غلامرضا نوری قزلجه در نشست علنی امروز (۳ اسفند) مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده ۱۸۳ آیین‌نامه داخلی مجلس که در‌ خصوص موضوع اداره جلسه‌ها در زمان بررسی لایحه بودجه است، گفت: «در این ماده تأکید شده در زمان بررسی بودجه، همه طرح‌ها و لوایح متوقف شده و نمی‌توانند در دستور کار قرار گیرند.» نوری اعلام کرد که طرحی با عنوان طرح صیانت در قالب اصل ۸۵ به کمیسیون مشترک ارجاع شده و در واقع بررسی طرح‌ها در کمیسیون‌های مشترک به مانند صحن مجلس خواهد بود، بنابراین نباید طبق آیین‌نامه اجازه بررسی آن صادر شود.

عضو کمیسیون مشترک فضای مجازی ادامه داد:

از روز گذشته پیامک‌هایی برای ما ارسال و سفارش شده که در جلسه ۴۵ دقیقه‌‌ای امروز برای تصمیم‌گیری در رابطه با موضوعی چنین مهم آن هم در زمان بررسی لایحه بودجه شرکت کنیم، درحالی‌که در چنین مقطعی تمام حواس ما به بررسی لایحه بودجه معطوف است و نمی‌توانیم در عرض ۴۵ دقیقه در رابطه با طرحی چنین مهم تصمیم‌گیری کنیم.

به گفته او طبق آیین‌نامه داخلی مجلس جلسات کمیسیون های مجلس نیز نباید برگزار شود و موضوعی چنین مهم در شرایطی که هنوز گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعه نشده، نباید مطرح شود، بنابراین خواهش من این است طبق آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی طرح صیانت به بعد از تصویب لایحه بودجه موکول شود.

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده اعلام کرد که این موضوع در دستور صحن قرار نگرفته، بلکه دعوتی از جانب یکی از عزیزان انجام شده که این تذکر معطوف به آن است.

اعلام جزئیات تصمیم‌گیری به صورت علنی

در همین زمینه رضا تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی هم اعلام کرده است که برگزاری جلسه‌های این طرح طبق روال معمول ادامه می‌یابد و جزئیات آن به صورت علنی اعلام می‌شود.

رضا تقی پور در خصوص آخرین وضعیت بررسی «طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» و دلیل وقفه پیش‌آمده برای برگزاری جلسه‌های آن گفت:

طی چند هفته گذشته به دلایلی که پیش از این نیز توضیح داده شد جلسات کمیسیون پیگیری این طرح برگزار نشد؛ اما به محض آنکه امکان برگزاری جلسه فراهم شود، جلسه مطابق روال معمول ادامه می‌یابد. جلسه‌ کمیسیون‌ها زمانی برگزار می‌شود که نمایندگان درگیر موضوعات مربوط به صحن علنی نباشند و کمیسیون طرح حمایت از کاربران فضای مجازی نیز، از این قاعده مستثنی نیست.

تقی پور با تأکید بر اینکه در کنار موضوعات مربوط به بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس، ابتلای برخی نمایندگان عضو کمیسیون بررسی «طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به ویروس کرونا نیز باعث تعویق در روند پیگیری طرح شد، گفت: «حتی دو هفته قبل، کمیسیون مشترک از اعضا برای حضور در جلسه دعوت به عمل آورد اما تعداد به حد نصاب نرسید و این مسئله سبب شد که این جلسه نتیجه‌ای نداشته باشد.»

تقی‌پور تأکید کرده است که به محض اینکه امکان برگزاری جلسات کمیسیون طرح حمایت از کاربران فضای مجازی مانند سایر کمیسیون‌ها فراهم شود، زمان برگزاری آن اطلاع‌رسانی خواهد شد و مطابق با روال گذشته، جلسات این کمیسیون به صورت علنی پخش و اعلام عمومی می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات