اولین گزارش سالانه مسیریاب نشان منتشر شد: ۱۰ میلیون کاربر، ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه

یک‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
نشان، در چهارمین سال فعالیت خود اعلام کرد که تعداد کاربران آن ۱۰ میلیون کاربر است و ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه ازطریق این مسیریاب انجام می‌شود.
تبلیغات

نقشه و مسیریاب نشان چهار سال پس از آغاز فعالیت خود، اولین گزارش سالانه‌اش مربوط به بازه زمانی یلدای ۱۳۹۹ تا یلدای ۱۴۰۰ را منتشر کرد. نشان اعلام کرد که در یلدای ۱۴۰۰، بیش از ۱۰ میلیون کاربر، ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه، ۲.۱ میلیون جست‌وجوی روزانه و ۱.۲ میلیون کاربر فعال روزانه داشته است.

نشان

نشان اعلام می‌کند که در پاییز ۱۴۰۰، از مرز ۱۰ میلیون کاربر عبور کرده است. تا یلدای ۱۴۰۰، نقشه و مسیریاب نشان بیشتر از ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه، ۲.۱ میلیون جست‌وجوی روزانه و بیشتر ۱.۲ میلیون کاربر فعال روزانه داشته است. نشان می‌گوید در بازه یک ساله‌، تعداد جست‌وجو در نشان ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

نشان ۲

نشان در بخش دیگری از گزارش خود همچنین اعلام کرده که انتخاب اول رانندگان حرفه‌ای است. به گفته نشان، ۶۸ درصد از رانندگان حرفه‌ای در شهر تهران از نشان و ۳۲ درصد از سایر مسیریاب‌ها استفاده می‌کنند. این رانندگان حرفه‌ای، در واقع همان رانندگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی هستند که به صورت مستمر و برای بهبود عملکرد و افزایش درآمد خود از مسیریاب استفاده می‌کنند.

مسیریابی و ترافیک

در بخش «مسیریابی و ترافیک» گزارش نشان، یک عدد جالب دیده می‌شود: کاربران روزانه ۴۲ میلیون کیلومتر با مسیریاب نشان رانندگی می‌کنند. این عدد به معنای آن است که کاربران نشان روزانه ۱۰۹ بار مسیر زمین تا ماه را رانندگی می‌کنند.

نشان ۳

همچنین نشان فهرستی از پرتکرارترین مقصدهای مسیریابی کاربران در یک سال‌گذشته را منتشر کرده است. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل شیوع گسترده کرونا در پایان سال ۱۳۹۹ و همچنین سال ۱۴۰۰ در صدر این لیست قرار گرفته‌اند. جایگاه‌های سوخت، مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌ها، مکان‌های گردشگری، پنج مقصد پرتکرار کاربران نشان بوده‌اند.

نشان ۴

در بخش دیگری از گزارش، کرج به‌عنوان سحرخیرترین شهر ایران و قم به‌عنوان شب‌زنده‌دارترین شهر ایران معرفی شده است. به گفته نشان، قم کمترین افت ترافیکی را در ساعات شب دارد. کاربران کرجی نیز در حالی سحرخیزترین‌های ایران بوده‌اند که تهران با فاصله‌ی ۱۰ دقیقه، جایگاه دوم را دراختیار دارد.

اختلال در GPS

موضوع دیگری که در بخش «مسیریابی و ترافیک» گزارش نشان به آن اشاره شده، اختلال GPS و مشکلات کاربران در مسیریابی است؛ اختلالی که مدت‌ها است در اغلب کلان‌شهرها دیده می‌شود و منشا آن نیز نامشخص است. نشان اما در این گزارش اعلام کرد که تیم فنی این مسیریاب، در آخرین نسخه منتشر شده برای کاربران، تلاش کرده تا تأثیر اختلال GPS بر مسیریابی را کاهش دهد. بدین‌ترتیب، مسیریاب آخرین موقعیت کاربر روی نقشه را حفظ می‌کند تا باعث کاهش سردرگمی شود. پیش از این مسیریاب‌ها در صورت بروز اختلال در سیگنال GPS، موقعیت کاربر رو در جای دیگری نشان می‌دادند؛ موضوعی که در نسخه جدید نشان حل شده تا بحث اختلال در سیگنال GPS برای کاربران کمتر آزاردهنده باشد.

حمل‌ونقل غیرخودرویی

اگرچه بیشتر کاربران از نشان به‌عنوان یک مسیریاب خودرویی استفاده می‌کنند اما این نرم‌افزار انواع مختلفی از مسیریابی را ارائه می‌کند: مسیریابی توسط حمل‌ونقل همگانی، پیاده، دوچرخه، موتور و البته خودرو.

نشان ۵

نشان در حال حاضر در ۵۰ شهر بزرگ و کوچک مسیریابی حمل‌ونقل همگانی خود شامل مترو و اتوبوس را ارائه می‌کند. ۲ هزار و ۴۲۸ خط اتوبوس و مترو، در کنار ۲۹ هزار و ۶۵۳ ایستگاه اتوبوس و مترو در نقشه و مسیریاب نشان ثبت شده‌اند.

همچنین بیش از ۷ هزار کیلومتر خط مخصوص دوچرخه و بیش از ۲۷ هزار کیلومتر خط مخصوص پیاده‌روی در نشان وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که نشان در مسیریابی دوچرخه، جزئیات مهمی همچون شیب مسیر را نیز دراختیار کاربران قرار می‌دهد. در بخش مسیریابی پیاده نیز، ۳ هزار ۷۵۶ پل عابر پیاده و ۹ هزار ۴۳۲ خط‌کشی عابر پیاده در نشان ثبت شده است.

جمع‌سپاری و مشارکت

بخش بعدی گزارش، «جمع‌سپاری و مشارکت» است؛ بخشی که به گفته نشان، یکی از حلقه‌های اتصال کاربران نشان به یکدیگر و همچنین از عوامل اصلی موفقیتش است. در واقع نقشه و مسیریاب نشان یک پلتفرم باز است که بخش زیادی از اطلاعات خود را با کمک کاربران و به ۲۰ روش مختلف دریافت می‌کند.

نشان می‌گوید در بازه زمانی یلدای ۱۳۹۹ تا یلدای ۱۴۰۰، بیش از ۱۰ میلیون مشارکت از سوی کاربران مشغول رانندگی دریافت کرده است. مشارکت‌هایی نظیر گزارش پلیس، ترافیک، تصادف یا حتی سرعت‌گیر. در واقع کاربران نشان به شکل میانگین، روزانه ۷۰ هزار مشارکت را ثبت کرده‌اند.

نشان ۶

نشان اما اعلام می‌کند که در یک سال اخیر، بیش از ۳ میلیارد هشدار را به رانندگان نمایش داده است. بیشتر این موارد، هشدارهایی بوده‌اند که توسط سایر کاربران ثبت و اعتبارسنجی شده‌اند. هشدارهایی مانند وجود تصادف، پلیس، دوربین کنترل سرعت یا سرعت‌گیر.

نقشه و جست‌وجو

نقشه، دروازه ورود کاربران نشان به سرویس‌های مختلف آن است. نشان اکنون امکانات متنوعی دارد؛ از اطلاعات مکان‌ها گرفته تا نمایش ترافیک در خیابان‌ها، نمایش پلاک ساختمان‌ها، نقشه‌های ماهواره‌ای، لایه‌آلودگی هوا یا حتی قابلیت تشخیص نواحی پرتردد پیاده که به کاربران کمک می‌کند تصمیم بگیرند در شرایط کرونا به یک نقطه خاص مراجعه کنند یا خیر.

نشان ۷

اما آمار مهم در این قسمت، تعداد مکان‌های ثبت شده در نقشه (POI) است. نشان می‌گوید بیش از ۱ میلیون ۱۰۰ هزار POI یا نقطه کلیدی در این نرم‌افزار ثبت شده است. بیش از ۴۰۰ هزار مکان ثبت شده روی نشان، شماره تماس دارند، بیش از ۳۰۰ هزار عدد از آن‌ها، نظر کاربران را دریافت کرده‌اند و بیشتر از ۲۰۰ هزار مکان نیز عکس دارند. نشان می‌گوید کاربران از روی شماره تماس‌هایی که برای مکان‌های مختلف در نشان ثبت شده، تاکنون ۴ میلیون تماس تلفنی برقرار کرده‌اند.

کاربران نشان به شکل روزانه بیش از ۲ میلیون ۱۰۰ هزار جست‌وجو انجام می‌دهند. به گفته نشان، جست‌وجو در یک سال اخیر ۱۹۰ درصد رشد داشته است. نشان همچنین خبر می‌دهد که الگوریتم‌های جست‌وجوی نشان در سال ۱۴۰۰ تغییرات بنیادی و بهبودهای نوآورانه‌ای داشته‌اند که باعث رشد تجربه‌ موفق ۱۰ درصدی در استفاده کاربران این سرویس شده است.

نشان ۸

در بخش جست‌وجو، کاربران بیش از هر چیز جایگاه‌های سوخت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بانک‌ها و مؤسسات مالی، مراکز خرید و داروخانه‌ها را جست‌وجو کرده‌اند.

درآمد نشان

نشان در این قسمت چگونگی کسب درآمد و سه مسیر موجود برای مسیریاب‌‌ها در سطح جهان برای کسب‌ درآمد را توضیح داده و همچنین اعلام کرده که نشان در حال حاضر تنها از یکی از این مسیرها کسب درآمد می‌کند که آن نیز فروش سرویس نقشه به سایر کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها است.

در واقع پلتفرم نشان، تنها بخش تجاری و درآمدزای مسیریاب نشان است که به صورت B2B فعالیت می‌کند. به گفته نشان این پلتفرم، در حال حاضر بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌ی سرویس‌های نقشه در ایران است و توانایی پردازش و پاسخ‌گویی به حجم گسترده‌ای از درخواست‌ها را دراختیار مشتریان قرار می‌دهد.

نشان ۹

در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی، پلتفرم‌های سفارش غذا، فروشگاه‌های آنلاین و… از مشتریان اصلی پلتفرم نشان هستند. پلتفرم نشان سروسی‌های متنوعی را دراختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد که در تصویر فوق می‌توانید آن‌ها را به ترتیب استفاده مشاهده کنید.

برای خواندن متن کامل این گزارش روی این لینک کلیک کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات