اپلیکیشن آی‌ قصه برای نابینایان مناسب‌سازی شد

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
برنامه‌ی آی‌ قصه امروز ۱۴ بهمن به صورت رسمی برای نابینایان مناسب‌سازی شد و دیگر این افراد هم امکان استفاده از این برنامه را دارند.
تبلیغات

آی‌ قصه که از سال ۹۷ کار خود را شروع کرده و در سال ۹۹ توانسته مجوز دانش‌بنیانی خود را هم بگیرد، در راستای مسئولیت اجتماعی خود اپلیکیشنش را برای افراد نابینا هم مناسب‌سازی کرده است. امین نوبهار، مدیر اجرایی این شرکت فعال در حوزه‌ی قصه‌گویی و ادبیات کودک و نوجوان دلیل اصلی رفتن آی‌ قصه به سمت این کار را این موضوع اعلام کرد که خواسته‌اند این مسئله را در جامعه جا بیندازند که نباید بین افراد مختلف تبعیض وجود داشته باشد.

او در توضیح بیشتر گفت:

ما با این هدف وارد این کار شدیم که قصه‌های استاندارد فارسی بسازیم که هم در سطح جهانی قابل‌پخش باشد و هم فاقد کلیشه‌های امروزی باشد.

آن‌طور که او در ادامه توضیح داد، اپلیکیشن آی‌‌ قصه از این پس به‌عنوان پلتفرم کار خواهد کرد، یعنی اگر تا امروز تنها قصه توسط تیم‌ آی قصه نوشته و برای آن تصویرسازی می‌شده، حالا ناشران و تصویرگران دیگر هم امکان انتشار کتاب خود در این برنامه را دارند.

طبق گفته‌های نوبهار برنامه‌ی آی‌‌‌ قصه تاکنون از‌ طریق گوگل‌پلی و کافه‌بازار ۱۵۰ هزار نصب داشته و ۵۰۰ قصه در این برنامه منتشر شده است. همچنین ۱.۷ میلیون بار هم قصه‌های این اپلیکیشن در کست‌باکس شنیده شده و میزان شنیدن قصه‌ها در خود برنامه‌ی آی قصه به ۱۰ میلیون بار می‌رسد.

در ادامه‌ی برنامه پوریا عالمی، سردبیر آی‌‌قصه نیز از تبعیض و محدودیت در طول تاریخ گفت و اعلام کرد که حالا دیگر وقت آن رسیده که از کودکی، به فرزندان خود بیاموزیم که فرقی بین یک فرد بدون معلولیت و فرد دارای معلولیت وجود ندارد. او معلولیت را یک محدودیت ندانست و تأکید کرد که نباید با ایجاد این نوع محدودیت‌ها، بخشی از جامعه را کنار گذاشت.

در ادامه‌ی برنامه لاله زارعی، به‌عنوان فردی که در این پروژه شرکت داشته تا نقاط ضعف آن را برطرف کند؛ گفت:

حدود ۶ ماه است که با تیم آی‌ قصه آشنا شده‌ام و سعی کرده‌ام در زمینه‌ی اضافه کردن ویژگی خاص این برنامه برای نابینایان کمک کنم. نابینایان، حس شنوایی بسیاری قوی‌ای دارند و از این حس قوی برای گرفتن ارتباط استفاده می‌کنند. نابینایان برای استفاده از گوشی هوشمند اندرویدی خود از برنامه‌ای به نام اسکرین‌ریدر استفاده می‌کنند، این برنامه در‌ واقع به کاربران نابینا اجازه می‌دهد که در گوشی خود پیمایش کنند و از اطلاعات داخل آن باخبر شوند.

به گفته‌ی او همین قابلیت به کمک تیم برنامه‌نویسی و فنی آی‌ قصه باعث شد تا بتوانند بعد از تست‌های مختلف روی اپ، آی قصه را برای نابینایان نیز مناسب‌سازی کنند. زارعی ابراز امیدواری کرد که تولید‌کنندگان اپلیکیشن‌های دیگر نیز به افراد نابینا فکر کنند و برنامه‌های خود را با آن‌ها تطبیق دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات