ثبت تجربه کاربران از سفر با کمک علی‌بابا پلاس ممکن شد [به همراه مصاحبه ویدیوئی]

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
علی بابا پلاس برای ثبت تجربه کاربران از سفر و در نهایت بالا بردن کیفیت سفر، توسط گروه سفر‌های علی بابا راه‌اندازی شد.
تبلیغات

گروه سفرهای علی‌بابا به‌تازگی سرویسی به نام علی‌بابا پلاس را راه‌اندازی کرده که کار اصلی‌اش به اشتراک گذاشتن تجربه کاربران از سفرهایشان با دیگران است. مدیران این شرکت که روزهای سختی را در دوران کرونا پشت سر گذاشته و حالا مجدداً به بازار رقابت بازگشته‌اند، قصد دارند با تجمیع نظرات و تجربه‌های مردم از سفرهای خود، به ارتقای کیفیت صنعت گردشگری و شناساندن نقاط بکر ایران به مردم کمک کنند.

حسین ساداتی‌‌پور، مدیر محصول علی‌بابا پلاس، راه‌اندازی این سرویس را که از‌ طریق سایت علی‌بابا در‌ دسترس کاربران قرار گرفته، یک رؤیای قدیمی در ذهن مدیران این شرکت می‌داند که حالا به واقعیت تبدیل شده است.

ساداتی‌پور در گفت‌وگو با زومیت به پوست‌اندازی علی‌بابا به‌عنوان رهبر بخش رزرواسیون می‌گوید و تأکید می‌کند که این شرکت در این بخش به سطحی از بلوغ که مدیرانش در نظر داشتند رسیده و همین امر هم باعث شده تا این شرکت فعال در حوزه‌ی گردشگری آنلاین به سمت راه‌اندازی علی‌بابا پلاس برود. ساداتی‌پور در این مورد توضیح می‌دهد:

ما همیشه دوست داشتیم که تجربه‌ی سفر کاربر از صفر تا صد را پوشش دهیم. واقعیت موضوع هم این است که بخشی از سفر کاربر رزرواسیون است و بخش بیشترش تجربه‌ای است که خود کاربر در مسیر سفر تجربه می‌کند. ما می‌خواستیم تجربه‌ی سفر کاربر از مقصد تا مبدأ پوشش داده شود.

به باور ساداتی‌پور چیزی که به نقطه‌ی ضعف صنعت گردشگری کشور تبدیل شده، این است که روی حوزه‌ی تجربه‌ی کاربر از سفر تمرکز نشده است: «الان اگر نگاه کنید تمام کسب‌وکارهای حوزه‌ی گردشگری در حوزه رزرواسیون فعالیت می‌کنند.»

خلق ثروت از‌ طریق گردشگری

مدیر محصول علی‌بابا پلاس، این محصول را بخشی از آینده‌ی علی‌بابا می‌داند و معتقد است این مجموعه اهداف بلندی مانند توانمندسازی جامعه برای تجربه‌ی بهتر سفر و خلق ثروت برای مناطق بکر و محروم را دنبال می‌کند. ساداتی‌پور در پاسخ به این سؤال زومیت که قرار است علی‌بابا پلاس چگونه به خلق ثروت کمک کند، می‌گوید:

نکته اینجا است که مناطق بکر و ناشناخته در ایران بسیار زیاد هستند و وقتی در ‌مورد سفر صحبت می‌کنیم در کل ۶ یا ۷ مقصد به ذهنمان می‌رسد. حالا فضایی که ما می‌بینیم این است که از‌ طریق توسعه‌ی جامعه‌‌ای که کاربران در آن تعامل دارند می‌توانیم مناطقی را که می‌خواهیم، به مخاطبان خود معرفی کنیم. طبیعتاً با این کار کاربران مناطق جدیدی را می‌شناسند و به آن سفر می‌کنند. همچنین در کنار این اتفاق ایجاد درآمد پایدار و رشد گردشگری در آن مناطق در کنار سفر به وجود می‌آید. همچنین تعامل این جامعه در سرویس علی‌بابا پلاس به بالا رفتن کیفیت مقاصد سفر کمک می‌کند.

همکاری کاربران با علی‌بابا پلاس

وقتی به سایت علی‌بابا پلاس نگاه می‌کنید در قدم اول این سایت بی‌شباهت به تمام سایت‌های راهنمای سفر یا صفحه‌های معرفی مقاصد گردشگری در اینستاگرام است. حال این سؤال به‌ وجود می‌آید که وجه تمایز علی‌بابا پلاس با سایت‌های دیگری که در این حوزه کار می‌کنند، چیست؟

در این مورد ساداتی‌پور اعلام می‌کند: «این موضوع به نگاه استراتژیکی‌ باز می‌گردد که پشت این سرویس وجود دارد، یعنی ما یک نگاه استراتژی‌محور نسبت به علی‌بابا پلاس داریم. در کوتاه مدت شاید بازخوردی که شما می‌گویید، درست باشد ولی نکته این است که نگاه استراتژیک کوتاه‌مدت ما همین است.»

ساداتی‌پور ادامه می‌دهد: «ما می‌خواهیم جامعه‌ای بسازیم که در حوزه‌ی سفر با هم در تعامل هستند. این جامعه در کوتاه مدت درست می‌شود و در نهایت در میان‌مدت و بلند‌مدت به سمت این می‌رویم که علاوه بر اینکه جاذبه‌ها و نقاط مختلف را معرفی کنیم، فضای همکاری هم با کاربرانمان ایجاد شود، چیزی که در هیچ‌کدام از سایت‌های گردشگری نیست.»به گفته‌ی ساداتی‌پور، قرار است در دو ماه آینده از نسخه‌ی کامل علی‌بابا پلاس در اپلیکیشن علی‌بابا رونمایی شود.

آن‌طور که او توضیح می‌دهد از ابتدای سال ۱۴۰۱ امکان درخواست فعالیت کاربران به این محصول اضافه خواهد شد، به‌ نحوی‌ که می‌توانند محتوا تولید کنند و همچنین POI منحصر به تجربه‌ی سفرشان را به محصول بیفزایند.

بر‌ اساس اظهارات مدیر محصول علی‌بابا پلاس، چیزی که تا به حال در علی‌بابا وجود داشته این بوده که کاربر اپلیکیشن یا وب‌سایت علی بابا را باز می‌کرده و پرواز، قطار، اتوبوس، تور یا هتلش را رزرو می‌کرده و تعامل کاربر با سایت و اپلیکیشن تمام می‌شده، ولی با ورود علی‌بابا پلاس به اپلیکیشن و سایت علی‌بابا فضایی شکل می‌گیرد که در آن، کاربر تجربه‌ی صفر تا صد سفر را شروع می‌کند.

فازبندی علی‌بابا پلاس

اگر به علی‌بابا پلاس وارد شوید تصاویر و محتوای مختلفی در‌ مورد مناطق متنوع می‌بینید. بر‌ اساس فازبندی در نظر گرفته شده در تیم مدیریتی علی‌بابا پلاس، این سرویس در فاز اول مناطق گردشگری پنج شهر پرمخاطب کشور یعنی مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و رشت را در بر گرفته است. مقاصد گردشگری در این محصول به چهار دسته‌ی خوردوخوراک، جاذبه‌های گردشگری، خرید و اقامت طبقه‌بندی شده و برای هر شهر دست‌کم ۳۰۰ مکان به نمایش درآمده است.

در حال حاضر تمامی ۱۵۶۰ مقصد سفر با ۱۵ تصویر منحصربه‌فرد به نمایش در آمده و برای هر کدام اطلاعات دسترسی کامل (لوکیشن و آدرس) موجود است. به‌ علاوه شماره تلفن مقاصد و سایر اطلاعات مرتبط، امکانات و تجهیزات نیز آورده شده است. همچنین طبق برنامه‌ی زمانی اعلام‌شده، وضعیت آب‌وهوا، موقعیت مکانی کاربر به منظور راحت پیدا کردن مقاصد نزدیک و سفرسازی (Trip Planner)، به‌ زودی در این پلتفرم جای خواهد گرفت. با اضافه شدن کیش، قشم، یزد، اهواز و گرگان تا نوروز ۱۴۰۱ شهر‌های علی‌بابا پلاس به عدد ۱۰ افزایش خواهد یافت.

استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در زیرساخت

یکی از نکات مهمی که مدیران علی‌بابا در‌ مورد این سرویس جدید خود به آن افتخار می‌کنند، زیرساخت‌های آن است که از جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز برای توسعه‌ی فنی آن استفاده شده است.

ساداتی‌پور در این مورد توضیح می‌دهد:

یکی از دغدغه‌های خیلی مهمی که ما در ‌مورد این سرویس داشتیم این بود که کاربرانی که از علی‌بابا پلاس استفاده می‌کنند، عموماً در ‌حال سفر هستند یا افرادی هستند که در فرودگاه، ایستگاه اتوبوس یا قطار نشسته‌اند تا سفرشان شروع شود. عمده‌ترین وسیله‌ای که آن‌ها در سفر خود استفاده می‌کنند، موبایل است که یک سرعت باکیفیت ندارد. پس یکی از نکاتی که خیلی به آن دقت کردیم طراحی این سرویس بود تا کاربر بتواند به‌راحتی با موبایل کارهای مربوط به سفرش را انجام دهد.

همچنین زیرساخت‌های فنی و تمرکز روی استفاده از جدید‌ترین و به‌روزترین فریم‌ورک‌های دنیا یکی دیگر از ویژگی‌های علی‌بابا پلاس است؛ فریم ورک‌هایی که از نظر سرعت کیفیت بالایی دارند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات