مدیرعامل اسکای روم: تا به حال از ۲۷ میلیون کاربر یکتا میزبانی کرده‌ایم

دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مدیرعامل اسکای روم در اولین نشست خبری این پلتفرم ایرانی ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارتباطات تصویری اعلام کرد تاکنون ۲۷ میلیون کاربر یکتا و ۸۵ میلیون کاربر غیر یکتا از این سرویس آنلاین استفاده کرده‌اند.
تبلیغات

اولین نشست خبری اسکای روم، پلتفرم‌ ایرانی ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارتباطات تصویری آنلاین، امروز ۲۰ دی‌‌ ماه، حدود ۵ سال پس از آغاز به کار برگزار شد.

مدیران این پلتفرم در مورد این سرویس اعلام کردند که طرح اولیه‌ی اسکای‌ روم در سال ۱۳۹۳ مطرح شد. نسخه اولیه‌ی نرم‌افزار در سال ۱۳۹۵ طراحی و امتیاز و حق عضویت این پلتفرم در دانشگاه علم و صنعت ثبت شد. اسکای‌روم در سال ۱۳۹۶ شرکتی دانش‌بنیان شد و تا سال ۱۳۹۸ مشغول توسعه‌ی محصول بود. در این مدت، ۱۳ نسخه از پلتفرم عرضه شد؛ اما با شروع همه‌گیری کرونا، روند توسعه‌ای اسکای‌روم متحول شد و تمرکز بر پایداری سرویس و بهبود زیرساخت‌ها قرار گرفت. به گزارش زومیت مجید خواهانی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار اسکای‌ روم، می‌گوید در همان نیمه‌ی اول همه‌گیری کرونا حجم زیادی مشتری به این پلتفرم روی آوردند؛ از بانک و بیمه و صنایع مختلف و شرکت‌ها گرفته تا انجمن‌های مختلف و آموزشگاه‌ها. همین موضوع باعث شد تا اسکای روم در دوره‌ی کرونا رشد ۱۰۰ برابری را تجربه کند.

مدیرعامل اسکای روم برخی آمارها در رابطه با استقبال از این پلتفرم را به شرح زیر عنوان می‌کند:

  • استفاده‌ی ۲۷ میلیون کاربر ایرانی یکتا و در‌ مجموع ۸۵ میلیون نفر با استفاده از دستگاه‌ها و IP-های مختلف
  • ۴۰۰ میلیون ساعت ارتباط تصویری
  • میزبانی از ۱۶ میلیون رویداد
  • رکورد حضور ۵۴۰ هزار کاربر هم‌زمان روی سرورهای اسکای روم
  • برگزاری هم‌زمان ۳۳ هزار رویداد آنلاین
  • میزبانی از بیش از ۳۰۰۰ هزار کاربر هم‌زمان در یک رویداد
مجید خواهانی، مدیرعامل اسکای روم

خواهانی می‌گوید این مجموعه تاکنون جذب سرمایه نداشته و ترکیب سرمایه‌دارانش هم خانوادگی است. به‌گفته‌ی او، پیشنهادهایی برای تأمین مالی به آن‌ها شده؛ اما از جذابیت کافی برایشان برخوردار نبوده است. او در این مورد تأکید می‌کند که برای اسکای روم الزاماً تأمین مالی اولویت ندارد؛ بلکه در‌ کنار آن تجربه توسعه‌ی کسب‌و‌کار و مشاوره در‌ خصوص فعالیت بین‌المللی جذاب‌تر است. مدیرعامل اسکای روم می‌گوید این مجموعه هنوز از پیشنهادهای تأمین مالی استقبال می‌کند و قطعاً می‌تواند بزرگ‌تر شود.

جذب کاربران ایرانی و مزیت‌های رقابتی

مجید خواهانی اعلام می‌کند به‌دلیل عدم آمادگی مجموعه برای رشد ناگهانی کاربران، برنامه با نواقص و کاستی‌هایی رو‌به‌رو است؛ با‌ این‌‌ حال ایرانی‌ها با‌ وجود امکان استفاده از سرویس‌های جهانی رایگان مانند اسکایپ و تیمز در اوایل شیوع کرونا، به اسکای روم روی آوردند و هزینه پرداخت کردند. او دلیل این انتخاب را سادگی رابط کاربری، محیط فارسی برنامه، پشتیبانی محصول و پاسخگویی در زمان وقوع مشکل عنوان کرد. خواهانی در این مورد توضیح می‌دهد:

طبق تحقیقات ما در حوزه آگاهی برند، کاربران ایرانی در این بازه زمانی، چندان سمت سرویس‌های خارجی نرفتند چون استفاده از این سرویس‌ها در کشور با برخی مسائل مواجه است؛ برای مثال سرویس‌های رایگان این شرکت‌ها در ایران محدود است و برای فعالیت گسترده مناسب نیست، نسخه‌های پولی مشکل پرداخت ارزی دارند و غیره. البته عمده رشد ما در دوره اوایل شیوع کرونا بود و الان کاربران ایرانی روی سرویس‌هایی توزیع شده‌اند که روی نرم‌افزار خارجی سرویس می‌دهند.

او همچنین مزیّت اسکای روم به دیگر سرویس‌های ایرانی را چنین دانست که ۹۰ درصد این شرکت‌ها روی محصولات Open Source و کرک‌شده‌ی خارجی مانند ادوبی‌کانکت سرویس می‌دهند؛ در‌ حالی‌که اسکای روم محصول بومی ارائه می‌دهد.

استقبال مراکز آموزشی از اسکای روم

مدیرعامل اسکای روم خبر می‌دهد که در دوران شیوع کرونا، مراکز آموزشی استقبال زیادی از این پلتفرم داشتند؛ در‌ واقع اسکای‌روم در این مدت میزبان بیش از ۲۰ هزار واحد دانشگاهی، مؤسسه‌ی آموزشی و مدارس بود. مجید خواهانی به زومیت می‌گوید اگرچه اکنون ۶۰ درصد کاربران این پلتفرم را مراکز آموزشی و ۴۰ درصد دیگر را کسب‌وکارها و سازمان‌ها و دیگر بخش‌ها تشکیل می‌دهند، اسکای روم قصد دارد در بخش میزبانی کسب‌وکارها عملکرد پررنگ‌تری ایفا کند و این بخش را توسعه بدهد.

۶۰ درصد کاربران اسکای روم را مراکز آموزشی تشکیل می‌دهند

او همچنین در پاسخ این سؤال زومیت که «چرا اقبال مدارس و دانش‌آموزان از اسکای روم بیشتر از پلتفرم شاد بود؟» گفت:

فکر می‌کنیم شاد و اسکای روم دو پلتفرم متفاوت هستند و هر کدام امکانات متفاوتی را به مدارس و دانش‌آموزان و معلمان ارائه می‌دهند. بنابراین هر دو باید در کنار هم وجود داشته باشند. شاد بخش تعاملی را ندارد و اسکای روم این نیاز را برآورده می‌کند.

مجید خواهانی پیش‌بینی کرد که با پایان‌گرفتن همه‌گیری کرونا، حجم فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها از اسکای روم کمتر شود اما به‌دلیل فرصت‌هایی که آموزش مجازی ایجاد کرد، همه‌چیز حضوری نخواهد شد و فعالیت روی این بستر همچنان وجود خواهد داشت و این پلتفرم بعد کرونا دچار ریزش چندانی نخواهد شد.

آینده و حضور در بازار بین‌الملل

مدیرعامل اسکای روم با اشاره به اینکه این پلتفرم از ۹ ماه پیش فعالیت واحد بین‌الملل خود را شروع کرده، ابراز امیدواری کرد که بتوانند در بازار جهانی حضور فعالی داشته باشند. خواهانی فرصت جذب کاربران جهانی را مهیا می‌داند و تأکید می‌کند با اینکه در دیگر کشورهای دنیا پلتفرم‌های بزرگی مشغول فعالیت هستند؛ اما خدمات ارتباطی آنلاین بازار بزرگی دارد و یک کسب‌و‌کار هوشمند همواره می‌تواند نقطه‌ی ورود خود به بازارهای جهانی را پیدا کند. او در همین زمینه به آغاز فعالیت شرکت‌های تولیدکننده گوشی همراه با ‌وجود حضور قدرتمند نوکیا در این بازار اشاره کرد که در‌ نهایت هم سهم بزرگی را نصیب آن‌ها کرد.

مدیرعامل اسکای‌روم: بیش از ۴۵ کشور دنیا از خدمات اسکای‌روم استفاده می‌کنند

به‌علاوه، خواهانی اعلام کرد که اسکای‌ روم در دوره‌ی کرونا از انجمن‌های علمی و شرکت‌های بزرگ چندملیتی میزبانی کرده و بیش از ۴۵ کشور دنیا در رویدادهای برگزارشده این مراکز در اسکای روم شرکت کردند. خواهانی با اشاره به اینکه کیفیت بالای ارائه سرویس از زمان شروع به کار برای آن‌ها اهمیت داشته است، می‌گوید دلیل انتخاب اسم انگلیسی برای این پلتفرم نیز داشتن چشم‌انداز جهانی و تولید نرم‌افزار در سطح ارائه خدمت بین‌المللی بود.

مدیرعامل اسکای روم در‌ مورد آینده شرکت نیز می‌گوید قصد دارند روی ارزش‌های سازمانی و پیشرو بودن در فناوری کار کنند. به‌علاوه اسکای روم یک تیم دیگر را جذب کرده و تا پایان سال محصول آن‌ها ارائه می‌شود تا به‌عنوان سرویس مکمل اسکای روم به اکوسیستم معرفی شود. این شرکت همچنین تا پایان سال قصد دارد ۵۰ نفر نیروی انسانی جذب کند.

از این پس، برنامه‌های توسعه‌ای پلتفرم از‌ جمله ارائه‌ی قابلیت‌های کاربردی، اینترفیس محصول و فضای کاربری متفاوت نیز در نسخه‌های جدید اسکای روم در برنامه قرار می‌گیرد. محسن خواهانی بیان می‌کند که قابلیت ضبط مکالمات نیز همواره یکی از دغدغه‌های آن‌ها بوده اما به‌دلیل همه‌گیر کرونا و تمرکز روی توسعه‌‌ی زیرساخت و پایداری سرویس، تیم فنی از توسعه‌ی این قابلیت جا ماند؛ به هر‌ صورت در سال آینده این ویژگی ارائه خواهد شد.

مجید خواهانی، مدیر فنی و هم بنیانگذار اسکای روم

محسن خواهانی همچنین در‌ مورد مسئله‌ی امنیت پلتفرم اسکای روم می‌گوید: «بخشی از امنیت به انتخاب ابزارها و تکنولوژی مربوط می‌شود و در این زمینه اسکای روم از خدمات گوگل بهره گرفته که روی آن نرم‌افزارها در بستری امن توسعه پیدا می‌کنند و روی امنیت تکنولوژی‌ها هم وقت زیادی صرف شده است.» به‌‌ گفته‌ی او بخش دیگر به امنیت زیرساخت و سرورها مربوط می‌شود. در این زمینه نیز به گفته‌ی مدیر فنی اسکای روم، این شرکت سرورها را خودش تأمین کرده و روی زیرساخت داخلی سرویس می‌دهد. به‌علاوه اطلاعات کاربران و مکالمه‌ها اصلاً ذخیره نمی‌شود و نگرانی دسترسی بدون اجازه وجود ندارد. او در‌ نهایت اضافه کرد:

ما در زمینه‌ی امنیت با مشتریان توافقنامه داریم و تلاشمان هم بر ارائه‌ی سرویس امن است اما به‌هرحال هر شرکت و سرویس بزرگی ممکن است زمانی با مشکلات امنیتی مواجه شود و نمی‌توان تضمین کامل داد اما ما قطعاً به اهمیت موضوع واقفیم. البته شرایط هم ممکن است تغییر کند و نیاز به آپدیت‌های امنیتی باشد که آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.

خواهانی با اشاره به طرح صیانت نیز می‌گوید این طرح ظاهراً می‌خواهد انحصار ایجاد کند، حال آنکه به باور ما انحصار مانع رشد کسب‌و‌کار می‌شود و برای رشد نیاز به محیط رقابتی است. او اضافه کرد اسکای روم هم در همین فضای رقابتی فعالیت کرده‌ و با شایستگی خود توانسته این حجم کاربر را جذب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات