پروانه اپراتور هوشمند پایش حریق ازطرف شهرداری تهران به مبین نت اعطا شد

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
مطالعه 4 دقیقه
مبین‌نت با امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فناوری شهرداری تهران، اولین سامانه پایش حریق را راه‌اندازی می‌کند.
تبلیغات

امروز ۲۹ آذر، مبین‌نت تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان آتش‌نشانی و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران به امضا رساند که به موجب آن به‌عنوان اولین اپراتور هوشمند پایش حریق انتخاب شد. بر این اساس، مبین‌نت در مدت ۶ ماه سامانه‌ای را راه‌اندازی می‌کند تا در فاز اول سیستم اعلام حریق ۵۰ هزار ساختمان در شهر تهران به آن متصل شود.

به گزارش زومیت، حسین طهرانی، مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین‌نت در نشست خبری این اتفاق اعلام کرد پروژه درنهایت بعد از یک سال تلاش و برنامه‌ریزی درکنار شهرداری و آتش‌نشانی به نتیجه رسیده است. طهرانی این پروژه را برای مبین‌نت بسیار بااهمیت توصیف کرد چرا که تکنولوژی اینترنت اشیا را در گستره وسیع بزرگ‌ترین شهر کشور پیاده‌سازی می‌کند. به‌علاوه مبین‌نت با این پروژه، از لایه ارتباطات وارد لایه سرویس شده است و در حوزه شهر هوشمند آغاز به فعالیت خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه الگوی دیگر شهرهای کشور برای فراگیری استفاده از سامانه پایش حریق شود. به‌گفته مدیرعامل مبین‌نت، این پروژه‌ای چندوجهی است چون باید گستره ارتباطی یک شبکه در تمام شهر در خدمت آن باشد؛ همچنین نیازمند یک سرویس از اپراتوری باسابقه و توانمند دارای SLA مناسب است. به‌علاوه ازلحاظ فنی نیز، پروژه سامانه پایش حریق یکی از گسترده‌ترین پیاده‌سازی‌ها در حوزه اینترنت اشیا محسوب می‌شود. طهرانی پیشنهاد کرد که شهرداری تهران برای پیشرفت سریع‌تر کار، ارتباط سیستم‌های اعلام و تشخیص حریق به اپراتور پایش را در الزامات ایمنی ساختمان‌های شهرداری به‌عنوان الزام اعلام کند.

امضای تفاهم نامه مبین نت با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری و آتش نشانی

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران نیز با اشاره به اقدامات مؤثر شهرداری در ارائه خدمات سودمند مورد نیاز مردم گفت برنامه تهران هوشمند حدود سه سال است که در شهرداری آغاز شده و اکنون شتاب بیشتری گرفته است. وی اضافه کرد یکی از محورهای اصلی شهرداری تهران، شفافیت و مدیریت بهینه و بهره‌ور شهر بوده و در این زمینه خدمات و سامانه‌هایی مانند سامانه تهران من راه‌اندازی کرده. به‌گفته او، اثرات این کار، کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری بوده و خیلی سریع هم با استقبال مردم همراه شده است. فرجود اضافه کرد سامانه پایش حریق هم باعث افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های شهری خواهد شد.

محمد قیصری، مدیر پروژه اولین اپراتور IoT کشور در گفت‌وگو با زومیت می‌گوید رشد اکوسیستم هوشمندسازی کشور نیازمند همکاری و مشارکت دولتی و خصوصی است که فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور را شکوفا می‌کند. از این رو، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، شرکت ارتباطات مبین‌نت و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در راستای توسعه راهکارهای هوشمند شهری مطابق با استانداردهای جهانی و ساخت ایرانی هوشمند، پروژه راه‌اندازی اولین اپراتور پایش اعلان حریق ساختمان‌ها را به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه‌ اینترنت اشیای کشور راه‌اندازی کردند.

محمد قیصری، مدیر پروژه سامانه پایش حریق مبین نت

قیصری با اشاره به پتانسیل بزرگ کشور در حوزه هوشمندسازی، اولویت اجرایی این پروژه‌ها را ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان و نیز جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی مردم عنوان کرد. او با اشاره به حوادث ناگوار سال‌های گذشته در کشور نظیر پاساژ پلاسکو و سانحه کلینیک سینا اطهر گفت فرصت‌هایی از طریق فناوری‌های نوین در جهت کنترل این سوانح در کشور به وجود آمده است.

مدیر گروه محصولات اینترنت اشیا مبین نت در ادامه اعلام کرد که این شرکت به‌عنوان پیشرو در ارائه خدمات هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کشور توانسته است اجزای اکوسیستم این فناوری‌ها را به‌صورت بومی و در سطح استانداردهای بین‌المللی فراهم کرده تا قدم‌های بلندی در پیشرفت این حوزه در کشور داشته باشد. در این پروژه ساختمان‌های شهر تهران به‌صورت یکپارچه با استفاده از پلتفرم اینترنت اشیا مبین نت مورد پایش هوشمند قرار گرفته و از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص زودهنگام حریق کمک گرفته خواهد شد تا شهروندان دغدغه کمتری نسبت به خسارت‌های مالی و جانی خود در این زمینه داشته باشند.

در قدم اول ۵۰ هزار ساختمان در شهر تهران به سامانه پایش حریق متصل می‌شوند

درادامه مهدی داوری دولت‌آبادی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی عنوان کرد تحقق این پروژه از حدود ۱۰ سال پیش درنظر گرفته شد بود و درنهایت تلاش‌ها در این حوزه طی دو سال به نتیجه رسید. داوری گفت این پروژه که سال‌ها است در دنیا رقم خورده، یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر تهران در زمینه آتش‌سوزی‌ها را حل می‌کند. به‌گفته او، این مشکل کشف دیرهنگام حریق است که البته موضوعی متفاوت از تمهیدات ساختمان‌ها برای رعایت ایمنی‌سازی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به آماری مربوط به سال گذشته گفت کشف حریق حدودا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و اتصال سیستم‌های اعلام حریق به آتش‌نشانی باعث کشف سریع‌تر حریق‌ها خواهد شد. داوری پیشنهاد کرد که سازمان فاوا شهرداری به‌عنوان اولین ساختمان به این سامانه متصل شود تا الگویی برای اتصال دیگر ساختمان‌های شهرداری تهران باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات