وزیر ارتباطات: از اینترنت عادی و بدون فیلترشکن استفاده می‌کنم

شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری خود اعلام کرد از اینترنت بدون فیلترشکن استفاده می‌کند و حضور در پلتفرم‌های فیلتر شده هم خط قرمز اوست.
تبلیغات

هفته گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور خود در شبکه‌های داخلی و خارجی مجاز را اعلام کرد و به کاربران گفت که حالا از این طریق نیز می‌توانند با او در ارتباط باشند. امروز (۲۷ آذر) عیسی زارع‌پور در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به موضوع حضور در شبکه‌های اجتماعی و رویکرد وزارت ارتباطات در خصوص فیلترینگ گفت: «من از پلتفرم‌های خارجی فیلتر نشده استفاده می‌کنم؛ اما خط قرمزم حضور در پلتفرم‌های خارجی فیلتر شده است.»

او حتی اعلام کرد که برخلاف وزیر پیشین که از اینترنت بدون فیلتر استفاده می‌کرده از اینترنت معمولی استفاده می‌کند و زمانی که وزیر شده حتی دیگر از تلگرام استفاده نمی‌کند.

زارع‌پور در پاسخ به اینکه چرا بسیاری از سران کشور در شبکه‌های فیلتر شده حضور دارند و حتی معاونان وزارت ارتباطات نیز در این سرویس‌ها هستند؛ گفت: «اینکه مدیرانمان در توئیتر و سایر شبکه‌های فیلتر شده حضور دارند، تصمیم شخصی است نه سازمانی. اینکه باشند و نباشند با اختیار خودشان است و ما محدودیتی برای آن‌ها ایجاد نکرده‌ایم؛ اما مسئله جدی این است که اسناد و مدارک دولتی هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های خارجی جابه‌جا می‌شوند و این باید سامان یابد اما اینکه مدیران در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند، کاملاً اختیاری است.»

مذاکره وزارت ارتباطات با پلتفرم‌های خارجی

زارع‌پور در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص برنامه‌های دولت سیزدهم برای مذاکره با پلتفرم‌های خارجی و حضور قاعده‌مند آن‌ها در کشور در راستای تحقق حاکمیت سایبری گفت: «موضوع حکمرانی فضای مجازی و عدم ضابطه‌مند بودن پلتفرم‌های اجتماعی، یک مشکل جهانی است. به همین دلیل کارگروهی در سازمان ملل متحد تشکیل شده که با حضور کشورهای مختلف در حال تهیه پیش‌نویسی برای قاعده‌پذیر کردن پلتفرم‌های اجتماعی در دنیا هستند.» به گفته او یکی از اعضای فعال در این کارگروه، ایران است که این موضوع را پیگیری می‌کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بحث قاعده‌مند کردن فعالیت شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها یک نگاه جهانی است و مسئله ایران نیست، تأیید کرد: «همه کشورها به این نتیجه رسیدند که این مسئله را به‌طور ویژه دنبال کنند. ما نیز این مسئله را به‌جد دنبال خواهیم کرد و یکی از برنامه‌های اصلی‌مان تحقق این موضوع خواهد بود.» زارع‌پورتاکید کرد که در این راستا نیازمند فعال‌تر شدن دستگاه‌های دیپلماسی کشور نیز هستیم.

رفع فیلتر از توئیتر و یوتیوب؟!

زارع‌پور در مورد موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مانند توئیتر و یوتیوب گفت: «این یک تصمیم‌گیری جمعی است و وزارت ارتباطات تنها یک رأی دارد و هر زمان که از ما بخواهند، نظر خودمان را در قالب این رأی اعلام می‌کنیم.» او خاطرنشان کرد:

هر پلتفرمی که قواعد ما را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور را دارد و شاه‌بیت نظر ما در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران این است که پلتفرم‌های خارجی باید الزامات ما را بپذیرند؛ همان‌طور که بحث حاکمیت فضای مجازی، نگرانی همه کشورها است و یکی از دغدغه‌های جدی است که دولت‌ها حتی به‌تازگی در اجلاس IGF لهستان آن را مطرح کرده‌اند چرا که پلتفرم‌ها در صورت نبود قواعد و ضابطه، باعث خلع سلاح دولت‌ها می‌شوند و نمی‌توان حقوق مردم را از طریق آن‌ها استیفا کرد.

او با تأکید بر اینکه برخی از قولش نقل کرده‌اند که مدافع فیلترینگ و طرح صیانت است، این گفته را تکذیب کرد و گفت که شفافیت یک اولویت است و باید به آن پایبند بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات