وزیر ارتباطات: به‌جای تقابل با مخابرات برای رفع انحصار با آن‌ها تعامل می‌کنیم [گزارش ویدیویی اضافه شد]

شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص مقابله با اقدامات انحصارگرانه مخابرات برای توسعه اینترنت ثابت به زومیت گفت به‌جای فشار و تقابل با این شرکت، با آن تعامل می‌کند.
تبلیغات

همیشه وقتی پای کندی سرعت اینترنت و کیفیت پایین اینترنت به میان می‌آید، یک پای این مشکل مخابرات معرفی می‌شود که با ایجاد انحصار در زیرساخت‌‌های شبکه عامل اصلی توسعه نیافتگی اینترنت ثابت در کشور است.

تماشا در آپارات

دولت یازدهم و دوازدهم برنامه‌های مختلفی در نظر گرفتند تا بتوانند در این زمینه با مخابرات به تعامل برسند؛ اما در ماه‌های پایانی ریاست محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خردادماه ۱۴۰۰، او در توئیتر خود اعلام کرد:

پس از سه سال پیگیری، دولت لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها، حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» را تصویب کرد. با این کار مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی رفع می‌شود.

طبق گفته جهرمی در آن زمان، این لایحه باید به تصویب مجلس هم برسد و در صورت تصویب، این کانال‌ها دراختیار شرکت ارتباطات زیرسرساخت قرار می‌گیرد تا از آن طریق دراختیار شرکت‌های خصوصی به منظور توسعه اینترنت ثابت قرار گیرد.

این خبر جهرمی همان زمان مخالفانی هم در مجلس داشت از جمله رضا تقی‌پور، نماینده مجلس که اعلام کرد که برای رفع انحصار از مخابرات نیاز به لایحه نیست و اگر همین مقررات رگولاتوری در مورد مخابرات توسط این شرکت انجام شود دیگر نیازی به لایحه بازپس‌گیری داکت، حوزچه و … نیست.

همه مشکلات را نباید گردن مخابرات انداخت

حالا با گذشت ۶ ماه از این خبر‌ها، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در پاسخ به زومیت مبنی بر اینکه شنیده شده این لایحه برای بازبینی به وزارت ارتباطات بازگشته است، اعلام می‌کند که این لایحه همچنان در مجلس است. او که در اولین نشست خبری خود صحبت می‌کرد، تأکید داشت که اصلاً دولت درخواست استرداد این لایحه را نداده است. زارع‌پور در این زمینه به زومیت توضیح داد:

ما به‌دنبال لایحه هستیم؛ اما ممکن است به این شکل لایحه قابل اجرا نباشد چون باز پس‌گیری کانال‌ها و داکت‌ها بحث حقوقی دارد که اگر بخواهیم وارد این فضا شویم ممکن است نتیجه‌ای گرفته نشود. پیشنهاد جایگزینی داریم و آن اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آورده شده که همه دستگاه‌ها منابعی که در اختیارشان دارند را برای توسعه شبکه ملی اطلاعات با وزارت ارتباطات به اشتراک بگذارند. این پیشنهاد هم در کمیسیون صنایع در حال بررسی است.

زارع‌پور اعلام می‌کند که به جز این پیشنهاد برای جایگزینی لایحه دولت دوازدهم، پیشنهادی ارائه داده‌ایم که کابل‌ها، داکت‌ها، کانال‌ها و … که دراختیار شبکه مخابرات است با تعرفه‌ای که سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام می‌کند دراختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

زارع‌پور معتقد است که شرکت مخابرات مشکلات زیادی دارد و اگر بخواهیم همه مشکلات را گردن شرکت مخابرات ایران بی‌اندازیم، منصفانه نیست. وی افزود: «شرکت مخابرات به هر حال در ده سال گذشته هم می‌توانست یک نقش کلیدی در توسعه اینترنت ثابت ایفا کند ولی این اتفاق نیفتاده است.» او ادامه داد: «بخشی از این مشکل حتماً بر می‌گردد به شرکت مخابرات ایران که باید تغییرات اساسی و کلیدی در ساختارش اتفاق بیفتد تا آن مشکلات حل شود، بخشی از مشکلات هم کارهایی است که حاکمیت باید انجام می‌داد که انجام نداده است.»

به گفته او ده سال است که تعرفه‌های تلفن ثابت، نگه‌داری از شبکه و... تقریباً تغییری نکرده؛ این اتفاق هم در حالی است که در این ۱۰ سال تورم ۳۰ برابری کشور داشته و نرخ دلار بسیار افزایش پیدا کرده است.

تعامل دولت سیزدهم با مخابرات

زارع‌پور تأکید کرد از شرکتی که در ۱۰ سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی تعرفه‌ا‌ش تغییر نکرده و درآمدهایش تقریباً ثابت مانده است انتظار توسعه داشتن انتظار معقولی نیست. او در این مورد گفت:

هرچقدر هم به این شرکت فشار بیاوریم، بیشتر به تقابل می‌انجامد تا تعامل. ما در دولت سیزدهم به‌دنبال این هستیم که مشکلات شرکت مخابرات را با تعامل حل کنیم. مخابرات ایران یک سرمایه ملی است و به‌دنبال این هستیم که این سرمایه ملی را در راستای خدمت‌رسانی فعال کنیم. منتها رسیدن به این نقطه الزاماتی دارد که در حال دنبال کردن آن هستیم. البته این به معنی این نیست که شرکت مخابرات بخواهد به همین روشی که تاکنون ادامه داده است، ادامه دهد.

زارع‌پور اعلام کرد که آن‌ها منتظر مخابرات برای حل مشکلاتش نمی‌مانند تا اجرای توسعه پروژه ملی فیبرنوری اتفاق بیفتد. به گفته او، حتماً راهکارهای دیگری‌ هم وجود دارد که رقابت را به عرصه فیبرنوری برگردانند.

آنطور که زارع‌پور توضیح می‌دهد اولین قدم برای حل این مشکل از سمت حاکمیت در حال برداشته شدن است. او در این مورد به زومیت گفت: «ما در حال چیدن مقدمات لازم برای اصلاح تعرفه‌ها هستیم تا به هر حال مخابرات هم بتواند نفسی بکشد. مخابرات با مشکل متعدد دست به گریبان است و اگر تدبیر جدی برایش صورت نگیرد ممکن است مشکلات جدی‌تری برای آن و کشور در راه توسعه ارتباطی به وجود بیاید.» همچنین او در این نشست رگولاتوری را مکلف کرد که حتماً کیفیت ارتباطات اپراتورها مختلف باید به مردم گزارش داده شود تا همه چیز شفاف شود.

درحالی زارع‌پور صحبت از نمایش کیفیت شبکه به کاربران می‌کند که در سال‌های گذشته وزارت ارتباطات سامانه‌های گوناگونی برای نمایش کیفیت اپراتورها از جمله نت‌سنج پلاس راه‌اندازی کرده است. حالا مشخص نیست که با خواسته وزیر ارتباطات از رگولاتوری قرار است پروژه جدید کلید زده شد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات