قوه قضاییه نشت اطلاعات از سامانه‌های خود را تکذیب کرد

یک‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
قوه قضاییه هرگونه ارتباط نشت بانک اطلاعاتی مربوط به وکلا با سامانه‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه را تکذیب کرد.
تبلیغات

روز گذشته خبرهای منتشر شد که حکایت از نشت اطلاعات ۱۱ هزار نام، نام خانوادگی، شهر، آدرس، کدپستی، پایه وکالت، شماره تلفن همراه، شماره تلفن دفتر، شماره پروانه، تاریخ اعتبار پروانه، وضعیت اشتغال به کار و تصویر پرسنلی مرتبط با پورتال کانون وکلای دادگستری را داشت. آنطور که در این خبرها آمده بود داده‌های نمونه دریافتی براساس ادعاهای فروشنده بررسی شده و طبق ادعای فروشنده این داده‌ها مرتبط با «سامانه سها» مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بوده است. در این خبرها تأکید شده بود که بررسی‌ها صحت داده‌های نمونه را نشان داده؛ اما منبع نشت به علت نبود مستندات کافی را تأیید نکرده بود.

حالا یک روز بعد از این ادعا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: هرگونه ارتباط نشت بانک اطلاعاتی مربوط با وکلا با سامانه‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه صحت ندارد. در اطلاعیه اشاره شده که با کسب اطلاع مرکز رسانه‌ قوه قضاییه، از مرکز آمار و فناوری این قوه، حاکی از آن است که این موضوع مربوط به پایگاه مستقل کانون وکلای دادگستری است و هیچ ارتباطی با سامانه‌های مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ندارد. براساس اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضاییه، هرگونه ارتباط این موضوع با سامانه‌ها قوه قضاییه تکذیب می‌شود.

طی چند ماه گذشته اطلاعات مختلفی از نشت اطلاعات نهادها و سازمان‌های مختلف منتشر شده است که شاید اصلی‌ترین آن حمله سایبری به سامانه‌های هوشمند سوخت بود.

همچنین چندی پیش خبر نشت بانک اطلاعاتی حاوی بیش از ۱۱ هزار نام، نام خانوادگی، نام کاربری، رمز عبور، آدرس ایمیل، رشته تحصیلی و اطلاعات دیگری از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شد که در نهایت مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی امیر کبیر، در اطلاعیه‌ای حمله سایبری به سایت این دانشگاه را تأیید کرد. نکته جالب این ماجرا هم که در اطلاعیه به آن اشاره شده این بوده که مرکز فناوری اطلاعات این دانشگاه از حدود یک ماه قبل در جریان این موضوع بوده و بررسی‌های لازم را روی این اتفاق انجام داده است. همچنین در اطلاعیه این دانشگاه ادعا شده که فایل‌های نشت پیدا کرد مربوط به سال گذشته و اطلاعاتی جز نام، نام خانوادگی، ایمیل و دانشکده دانشجویان نبوده است.

در پایان این اطلاعیه هم آمده بود که بررسی کارشناسی انجام شده، توسط مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه: «این موضوع ریسک امنیتی خاصی برای کاربران ایجاد نمی‌کند و جای نگرانی نیست.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات