فیروزآبادی: شبکه ملی اطلاعات هم نمی‌تواند جلوی حملات سایبری را بگیرد

یک‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نمی‌تواند جلوی حملات سایبری را بگیرد چون این شبکه جدا از اینترنت نیست و یک شبکه جهانی مرتبط و متصل به دنیاست.
تبلیغات

سوخت‌گیری خودروها از صبح سه‌شنبه، ۴ آبان در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور دچار مشکل شد. هرچند ابتدا تصور می‌شد مشکلی نرم‌افزاری در سیستم هوشمند سوخت عامل این اتفاق بوده، عصر همان روز حمله سایبری به سامانه سوخت تأیید شد. پس از آن بود که دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد حمله احتمالا توسط یک کشور خارجی انجام شده است. این موضوع توسط رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز تأیید شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی پس از تأیید حمله سایبری کشوری خارجی به سامانه سوخت می‌گوید حتی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از این حملات جلوگیری نخواهد کرد، چراکه «این شبکه جدا از اینترنت نیست و یک شبکه جهانی مرتبط و متصل به دنیاست که در حوزه حکمرانی برای کشور قلمروسازی کرده و توان اعمال حاکمیت را افزایش می‌دهد.» به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی در نشست مطبوعاتی با مدیران مسئول و صاحبان امتیاز رسانه‌های رسمی کشور در اهمیت فضای مجازی و چگونگی پرداختن آن در رسانه‌های کشور گفت:

پیش‌تر در دیدارهای بین‌المللی و مذاکرات رسمی مباحث مطرح‌شده درخصوص میزان کثرت ادوات جنگی بود اما در سال‌های اخیر در دیدارهای رسمی حتی بین رؤسای جمهور آمریکا، چین، اروپا و روسیه محور اصلی مذاکرات در خصوص فضای سایبری و عدم تعارض به زیرساخت‌های کشورهاست، تا جایی که در آخرین مذاکرات صورت‌گرفته، فهرستی برای حفاظت از نقاط مورد توافق تهیه کردند.

فیروزآبادی اضافه کرد که یکی از محورهای درگیری چین با آمریکا نیز سلطه بر حکمرانی فضای مجازی در جهان است چرا که «فضای مجازی و تکنولوژی‌های مربوط به آن همچون G5 و هوش مصنوعی از مباحث مورد اختلاف در جهان است.» فیروزآبادی گفت اکنون اروپا به‌دنبال ایجاد قوانینی برای کنترل شرکت‌های بزرگ این حوزه است که به آکفام شهرت دارند و آمریکایی هستند؛ او اضافه کرد مباحث حریم خصوصی، حفاظت از مرزهای سایبری و دارایی ملی در این حوزه بسیار مطرح می‌شود.

به‌گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، وزارت امور خارجه ایران درحال پیگیری برای ارائه شکایت بین‌المللی است. فیروزآبادی در این خصوص گفت:

عدم تمرکز، ناشناسی، ارزانی حمله و هزینه‌بر بودن دفاع، پیچیدگی و میزان آمادگی، خاموشی و عدم جلب توجه و نوع آسیب در این فضا نسبت به فضای فیزیکی کاملا متفاوت است و حتی کنوانسیون‌های بین‌المللی در این حوزه به‌دلیل نفوذ آمریکا برای حفظ حکمرانی و منفعت خود برای بررسی شکایات قدرت کافی را ندارند.

به‌گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، آمریکا «نظامی تعیین کرده که درصورت حمله سایبری می‌تواند به‌تنهایی تصمیم‌گیر در حوزه انتساب آن به گروه و کشور باشد» و حتی سطح مقابله را نیز براساس تصمیم خود تدوین کرده است؛ حال آنکه کشورها علاوه‌بر عدم آمادگی ازلحاظ تکنولوژی، نهادی مناسب برای دفاع ندارند چرا که «تحول دیجیتالی که باید در کشورها اتفاق بیفتد، در حوزه دفاعی هم باید صورت گیرد و این یک مشکل جهانی است.» فیروزآبادی گفت کشور ما در سال‌های گذشته به‌خصوص در دو سال اخیر حملات شدیدی را تجربه کرده است. او تأکید کرد که میزان حملات و پیچیدگی آن‌ها نسبت به ایران بسیار بیشتر از بقیه کشورها بوده است. فیروزآبادی گفت «اولین حمله وسیع و پیچیده سایبری که کشوری متحمل شد، همان استاکس نت بود که ده سال پیش در کشور صورت گرفت.»

بااین‌حال وی تأکید کرد که حتی در صورت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات این حملات ادامه خواهد داشت. او در همین زمینه نقش رسانه‌ها در انعکاس واقعیات مهم برشمرد و گفت باید رسانه‌ها مانند جنگ سرد درکنار مردم و مسئولان به‌دنبال انعکاس واقعیت با تأکید بر نکات مثبت اجرایی باشند. وی افزود:

در حوزه سایبر، به‌دلیل پیچیدگی سرعت بازآوری سیستم بسیار مهم است که در حملات اخیر همچون حمله به راه آهن، بنادر و جایگاه سوخت کشور این موضوع به‌خوبی انجام شده و در کوتاه‌ترین مدت خدمات و کسب و کارها به حالت اولیه برگشته است.

باوجود اعلام وزارت نفت نسبت به برطرف شدن مشکل سوخت‌گیری تا یک روز بعد از حمله سایبری، امروز یکشنبه، ۹ آبان، همچنان برخی پمپ‌های بنزین قادر به عرضه بنزین یارانه‌ای نیستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات