جلسه‌های بررسی طرح صیانت از کاربران به‌صورت زنده پخش می‌شود (بروزرسانی)

یک‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
در جلسه بررسی آیین‌نامه کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، پخش زنده برنامه‌های این کمیسیون به‌تصویب رسید.
تبلیغات

امروز ۲۷ مهر در سومین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که به‌صورت آنلاین از اینستاگرام «خانه ملت» پخش شد، بخش‌هایی از آیین‌نامه این کمیسیون به‌تصویب رسید.

عنوان اصلی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، روزها، زمان‌ها و شرایط برگزاری جلسه‌های عادی و فوق‌العاده کمیسیون، حد نصاب تعداد نمایندگان برای تشکیل جلسه‌ها و رأی‌گیری‌ها و شرایط پوشش خبری جلسه‌های کمیسیون ازجمله مباحثی بود که کمیسیون مشترک در جلسه امروزش آن را بررسی کرد.

براساس ماده ۴ آیین‌نامه داخلی کمیسیون نیز تصویب شد که مشروح تمام برنامه‌های کمیسیون مشترک پخش و به‌صورت زنده ضبط و ثبت شود. تصمیم‌گیری درباره اینکه جلسه‌ها با حضور یا بدون حضور رسانه‌ها برگزار شود، به جلسه آینده کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران سپرده شد.

 جلسه بررسی آیین‌نامه کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران

بر‌‌‌اساس ماده ۴ آیین‌نامه داخلی کمیسیون، خبرگزاری خانه ملت و صداوسیما این اجازه را دارند که مذاکرات جلسه‌های کمیسیون را به‌صورت زنده پخش کنند؛ اما باتوجه‌‌‌به اینکه تصویب این ماده تا جلسه بعدی کمیسیون باقی ماند، هنوز مشخص نیست که آیا رسانه‌ها و جراید داخلی دارای مجوز حضور در صحن علنی مجلس هم می‌توانند در جلسه‌های کمیسیون حاضر شوند یا خیر.

پیش‌از‌این قرار بود مذاکره‌های جلسه‌های بررسی طرح معروف به صیانت از کاربران در فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی غیرعلنی و پشت درهای بسته بررسی شود. این تصمیم مجلس با مخالفت بسیاری از کاربران و کارشناسان مواجه شد. حتی در این زمینه جمعی از فعالان فضای مجازی و مردم به‌منظور پخش زنده جلسه‌های کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت کارزاری اینترنتی تشکیل داده و از رئیس مجلس خواسته‌اند تا مذاکرات اعضای این کمیسیون به‌صورت علنی منتشر شود.

به‌روزرسانی ۹ آبان:

در چهارمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، نمایندگان مجلس به بررسی موارد دیگر در آیین‌نامه داخلی بررسی طرح پرداختند. در این جلسه تصمیم گرفته شد که هیأت رئیسه کمیسیون موظف است دستگاه‌های اجرایی و سایر ذی‌نفعان مرتبط با طرح را به‌منظور الزام حضور در جلسات تعیین کند. نمایندگان دستگاه‌های مربوط موظفند با اختیار تام در جلسات حضور یابند.

همچنین تصمیم گرفته شد که هیأت رئیسه رأسا یا با پیشنهاد سه نفر از اعضای کمیسیون می‌تواند از هر شخصی (همچون فعال رسانه‌ای یا فعال فضای مجازی) برای شرکت در جلسات بدون داشتن حق رأی دعوت کند. جلسه بعدی کمیسیون طرح صیانت روز سه‌شنبه ۱۱ آبان برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات