رضا تقی‌پور: طرح صیانت به‌دنبال رعایت حقوق کاربران در فضای مجازی است

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
رضا تقی‌پور، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران، اعلام کرد این طرح قصد قانون‌گذاری در کل فضای مجازی را ندارد و تنها به‌دنبال رعایت حقوق کاربران در این فضا است.
تبلیغات

به‌گزارش زومیت، بعد از اولین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که در آن هیئت‌رئیسه کمیسیون مشخص شدند، امروز عصر هم با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به‌صورت زنده، از نمایندگان عضو در کمیسیون مشترک درباره نکاتی که در بررسی این طرح مورد‌نیاز است، پرسش و پاسخ شد.

زهره الهیان، نماینده مجلس، در اولین تذکر خود اعلام کرد که باید در این جلسات نمایندگان اصناف و اتحادیه‌های مجازی مانند اتحادیه اینترنتی حضور داشته باشند و نظرات خود را اعلام کنند. به‌گفته او، باید از دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت ارتباطات هم برای جویا‌شدن نظرشان در این کمیسیون نظرخواهی شود.

رضا تقی‌پور در‌مقابل این اظهار‌نظر به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک اعلام کرد که از نمایندگان نهادها و دستگاه‌های مختلف مانند شورای عالی فضای مجازی یا وزارت ارتباطات حتما برای حضور در جسات کمیسیون مشترک استفاده خواهد شد. او تأکید کرد این جلسه هم برای همین گذاشته شده است تا در ابتدا آیین‌نامه کامل و شفاف درباره کار کمیسیون نوشته شود.

او ادامه داد که طرح صیانت از کاربران به‌دنبال قانون‌گذاری در کل فضای مجازی نیست؛ چون بخش‌های مختلف فضای مجازی قانون‌گذاری خودش را دارد. او تأکید کرد در این طرح به‌دنبال احصای حقوق کاربران در فضای مجازی هستند که در‌حال‌حاضر رعایت نمی‌شود.

طرحی که منتشر نشده است

در‌ادامه بحث و بررسی درباره آیین‌نامه داخلی برای کمیسیون مشترک طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، حسین نوش‌آبادی با انتقاد از اینکه این طرح در حالی درباره‌اش بحث می‌شود که نه منتشر شده و نه در‌اختیار نمایندگان قرار گرفته است، گفت:

وقتی به‌صورت شفاف طرح منتشر نمی‌شود، باید این فضاسازی‌ها هم علیه آن صورت بگیرد. ما باید به مردم بگوییم که به‌دنبال نظام‌مند‌کردن فضای ولنگار و پریشان مجازی هستیم، نه بستن این فضا.

حسین نوش‌آبادی با بیان اینکه بیش از دو ماه از تشکیل این کمیسیون می‌گذرد، افزود:

قرار بود امشب این طرح را بررسی کنیم؛ اما هنوز این طرح منتشر نشده و در دستان نمایندگان قرار نگرفته است. این موضوع بسیار مهم است و باید تا امروز طرح به‌دست ما می‌رسید.

نوش‌آبادی تأکید کرد که آن‌ها به مردم قول داده‌اند شفاف‌سازی کنند و باید صادقانه به مردم بگویند هدف از انجام این طرح در نهایت چه خواهد بود:

باید بگوییم به‌دنبال محدودسازی نیستیم و به‌دنبال فضای صالح مجازی هستیم. دیگران در شبهه‌سازی درباره این طرح فعال‌تر بودند و ما در حالت تدافعی قرار گرفتیم و باید امشب دورنمای کار مشخص می‌شد؛ اما این فرصت‌سوزی رخ داده و این موارد باعث شده که بیشتر دچار حاشیه شویم.

طبق اظهارات نوش‌آبادی، در این کشور ۸۵ میلیون از خدمات اینترنت استفاده می‌کنند و میلیون‌ها نفر با همین فضای مجازی ارتزاق می‌کنند. به‌باور او، کوچک‌ترین اشتباه در سامان‌دهی فضای مجازی بخش عظیمی از اقتصاد کشور را که مبتنی‌بر این فضا است، به‌مخاطره می‌اندازد. امروز هیچ مکانیزمی نمی‌تواند جایگزین این بستر شود و باید این فضای مجازی را که به‌نوعی زندگی حقیقی مردم شده است، به‌طور شفاف و روشن بررسی کرد.

کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت

در‌ادامه احمد حسین فلاحی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس، هم از نحوه اطلاع‌رسانی این طرح به‌وسیله مجلس انتقاد و تأکید کرد یکی از انتقادهایی که علیه این طرح مطرح شد، این بود که اطلاع‌رسانی درستی انجام نشد و مجلس نتوانست درست در این زمینه اطلاع‌رسانی کند. او ابزار امیدواری کرد که سخن‌گوی طرح بتواند اطلاع‌رسانی درست کند و باید به زمان‌بندی طرح نیز اهمیت بدهیم و بتوانیم این طرح را زودتر به سرانجام برسانیم.

غلامرضا منتظری نیز در این نشست تأکید کرد که باید اعتماد‌آفرینی داشته باشیم و تصمیم داریم از اقشار مختلف جامعه دعوت کنیم تا در این جلسات حضور داشته باشند. او در‌این‌باره پیشنهادی ارائه داد و گفت:

پیشنهاد می‌کنم سامانه‌ای ایجاد شود تا منتقدان دغدغه‌های خود را ارائه دهند تا ما آن‌ها را بشنویم و برای حل آن‌ها تلاش کنیم.

عباس گودرزی، دیگر نماینده مجلس، اعلام کرد روند رو به رشد فضای مجازی در تجارت و خدمات در کشور ما نمایان شده است. او درباره این موضوع بیان کرد:

خواهش می‌کنم هم از انجمن‌های صنفی و هم فعالان عرصه در خدمات فضای مجازی دعوت شود تا نظرات خود را بگویند.

به‌گفته گودرزی، دغدغه این افراد آن است که آیا فضای ملی می‌تواند به کسب‌و‌کار آن‌ها کمک کند؟ آیا بحث قطعی ارتباطات جهانی در کار است؟ او از طرف تقی‌پور به این پرسش این‌گونه پاسخ داده شد:

این‌طور نیست و می‌خواهیم پلتفرم‌هایی داشته باشیم که هنگام تحریم‌های فناورانه، بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.

در پایان این جلسه، مقرر شد جلسه‌های بررسی طرح صیانت از‌این‌پس دوشنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۰ و سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات