قالیباف: در طرح صیانت از کاربران برعکس جو‌سازی‌ها به‌دنبال بستن پلتفرم‌ها نیستیم

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
دومین جلسه کمیسیون مشترک برای بررسی طرح صیانت از کاربران در حالی عصر امروز ۲۵ مهر برگزار شد که رئیس مجلس بارها در جلسه تکرار کرد که این طرح برخلاف جوسازی‌ها، به‌دنبال بگیر‌و‌ببند و بستن پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام نیست.
تبلیغات

به‌گزارش زومیت، طبق اخباری که در چند هفته اخیر منتشر شده بود، قرار بود طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و حمایت از سرویس‌های کاربردی پایه در کمیسیون مشترکی که برای این طرح تشکیل شده است، پشت درهای بسته و به‌صورت غیر‌علنی در مجلس بررسی شود. با‌این‌حال ظهر امروز محمود رضوی، مشاوره فرهنگی و هنری رئیس مجلس، در توییتی اعلام کرد که دومین جلسه بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک به‌صورت زنده از اینستاگرام خانه ملت و تلوبیون پخش خواهد شد.

در این جلسه که به‌صورت زنده پخش شد، محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس، اعلام کرد طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به‌صورت علنی رسیدگی می‌شود. او ادامه داد:

بحث مربوط به فضای مجازی واقعیت مهمی است. امروزه، این فضا فضایی واقعی و حقیقی است که زندگی مردم را در ابعاد مختلف و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی تحت‌تأثیر قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که شاکله اصلی زندگی مردم وارد حوزه فضای مجازی شده و همه ما باید به این مهم دقت و توجه لازم را داشته باشیم و به‌عنوان نماینده مردم این فضا را برای زندگی مناسب‌تر و امن فراهم کنیم.

قالیباف ادامه داد:

تاکنون جوسازی‌های زیادی برای این طرح از خارج و داخل شده است که مجلس می‌خواهد با کمک اصل ۸۵ قانون اساسی، پشت درهای بسته برای فضای مجازی تصمیم‌گیری کند؛ اما باید بگویم این طرح به‌دنبال بگیروببند پلتفرم‌هایی که زندگی مردم روی آن است، مانند اینستاگرام نیست و فقط می‌خواهد با نظام‌مندکردن این فضا از حقوق کاربران در آن دفاع کند.

او با ردکردن این جو‌سازی‌ها بیان کرد:

جلسه‌های این طرح حتما اطلاع‌رسانی می‌شود؛ چرا‌که اصل ۸۵ فرصت خوبی در‌اختیار این طرح می‌گذارد که یک موضوع مهم تخصصی‌تر بررسی شود... بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ یعنی این طرح نهایتا بررسی و بعد برای ۳ یا ۵ یا ۷ سال به‌صورت آزمایشی به‌اجرا گذاشته می‌شود و سپس برای دائمی‌شدن، در صحن مجلس تصویب خواهد شد.
محمد باقر قالیباف

قالیباف به ضعف‌های کشور در حوزه مجازی اشاره کرد و گفت:

در بسیاری از وظایف پا‌به‌‌پای فضای مجازی که امروز فضای کسب‌و‌کار مردم است، آن‌گونه که باید عمل نشده و ضعف‌هایی داشته‌ایم. در این حوزه، جرم‌انگاری و کلا‌ه‌برداری تا تولید ثروت و رونق کسب‌و‌کار باید مورد‌توجه قرار بگیرد.

به‌گفته او، باید قانون اساسی در قوانین مصوب مجلس رعایت و نباید قانونی تصویب شود که بین قوا تداخل ایجاد کند تا رفت‌وبرگشت قانون مصوب بین شورای نگهبان و مجلس زمان‌بر شود؛ هرچند عجله‌ای هم نداریم. رئیس قوه مقننه ادامه داد:

در این طرح، باید به این موضوع توجه کنیم چهارچوبی که می‌نویسیم، متناسب با تغییرات فضای مجازی باشد و قانون‌گذار ساختارهای لازم را تعبیر کند تا با اختیارات خود پا‌به‌پای جامعه و تغییرات حرکت کند و اگر ضرورت داشت، در قانون تجدیدنظر شود. یکی از ویژگی‌های اصل ۸۵ قانون اساسی این است که قانون تصویب‌شده می‌تواند به‌صورت موقت اجرا و برای دائمی‌شدن در صحن مجلس تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم مدیریت بر ترافیک شبکه است، عنوان کرد:

افراد حاضر در این کمیسیون مشترک متخصص هستند و با نظر نخبگان این حوزه کار را پیش می‌برند. از اعضای این کمیسیون درخواست می‌کنم نشست‌های کمیسیون سر وقت و با حضور تمامی اعضا تشکیل شود؛ زیرا طبق آیین‌نامه باید ۱۶ نفر در جلسه حاضر شوند و برای تصویب به دو‌سوم آراء نیاز داریم.

به‌باور قالیباف، با حضور فعال و منضبط و داشتن حوصله کار را باید پیش برود و اگر موضوعی وجود داشت، او نیز کمک لازم را ارائه می‌کند. وی تأکید کرد رسانه‌ها نیز اطلاعات لازم را ارائه کنند و صداوسیما می‌تواند مانند امروز جلسات را پخش کند. رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سخن‌گوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد، گفت:

نباید تحت‌تأثیر فضاسازی گروه‌های خاص و فشارهای خارج از کشور که این‌ها قصد دارند پلتفرم‌ها و شبکه‌های بزرگ اجتماعی را ببندند، قرار بگیریم. این کمیسیون به‌دنبال چنین مسائلی نیست و به‌دنبال قانون‌گذاری و پرکردن خلأ‌های قانون‌گذاری است.

وی با اشاره به اینکه اعلام کرده‌اند که قصد داریم اینستاگرام را ببندیم؛ درحالی‌که بخشی از زندگی مردم در این حوزه است، ادامه داد:

باید قانون‌گذاری کنیم و نظمی به این فضا بخشیده شود؛ مانند تمامی کشورهای دنیا. این امر طبیعی است که قانون‌گذار در چهارچوب قانون انجام می‌دهد.

قالیباف در‌پایان با تأکید بر اینکه از سخن‌گوی کمیسیون درخواست می‌کند که اطلاعات را صحیح و دقیق و بجا منتشر کند، خاطرنشان کرد:

در جلسات بعدی نیز هر زمانی که هیئت‌رئیسه کمیسیون لازم بداند، در جلسات حاضر می‌شود.

رئیس مجلس تصریح کرد اطلاع‌رسانی و اخبار این کمیسیون مشترک نیز از مجموعه خبرگزاری خانه ملت و سایر رسانه‌ها به‌صورت علنی منعکس خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات