انجمن VOD ها از رئیس جمهور برای حل مشکلات تنظیم‌گری محتوا کمک خواست

شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
مطالعه 5 دقیقه
انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین (VOD و IPTV-ها) در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به تعدد نهادهای تنظیم‌گر این حوزه و دخالت بیشتر نظرات صنف شد.
تبلیغات

انجمن صنفی شرکت‌های VOD با ارسال نامه‌ای به رئیس‌ جمهور درخواست کرد نقطه‌نظرات این صنف تخصصی در حوزه تنظیم‌گری VOD-ها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و تنها به‌ دست صداوسیما نیفتد. در این نامه که در اختیار رسانه‌ها نیز قرار گرفته است، پلتفرم‌هایی نظیر نماوا، فیلیمو، فیلم‌نت و تیوا خطاب به ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی نوشته‌اند:

جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که صاحب امکان نمایش برخط با اتکا بر تولیدات داخلی در حوزه‌های مختلف نمایشی و غیر نمایشی است که در طول مقاطع اخیر و به‌ویژه در دو سال گذشته بازار قابل توجهی به خود اختصاص داده است؛ به‌گونه‌ای که به گواه برخی مطالعات و نظرسنجی‌ها توانسته با اقبال گسترده مخاطبان مواجه شود و از سوی دیگر به‌ شکل قابل توجهی از بینندگان برنامه‌های ماهواره‌ای بکاهد.

این انجمن در ادامه اضافه کرده که «با شروع این صنعت در ایران میزان قابل توجهی از سهم ترافیک اینترنت کشور به محتوای داخلی اختصاص پیدا کرده است. امروز فعالان این صنعت که همگی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، توانسته‌اند با توسعه پلتفرم‌های خود و سرمایه‌گذاری جدی در تولید محتوا و نیروی انسانی جوان، متخصص و متعهد در عرصه تولید نرم‌افزار و همچنین تولید محتوا، مانع خروج نیروهای متخصص از کشور از یک‌ طرف و از طرفی، افزایش تولید آثار نمایش خانگی در همه ژانرها و برای همه سلایق شوند.» در نتیجه‌ی این موضوع، انجمن VOD یادآور شده است که بیش ۱۰ هزار نفر در ماه در امر تولید محتوای نمایشی و غیر نمایشی پلتفرم‌ها در کنار نیروهای دانشگاهی و متخصص مشغول به فعالیت هستند؛ آن‌هم در شرایطی که به دلیل کرونا سینماها عمدتاً در تعطیلی یا تعلیق به‌ سر می‌بردند؛ اما آنچه این انجمن «درک ناصحیح از اداره این پدیده نوظهور» خوانده، موجب شده است در سال‌های اخیر یک دعوای سیاسی و فرهنگی بر سر تصاحب صدور مجوز فعالیت پلتفرم‌های نمایش خانگی و محصولات آن‌ها شکل بگیرد.

انجمن VOD: ماهانه ۱۰ هزار نفر با محتوای پلتفرم‌های ویدئویی آنلاین درگیر فعالیت هستند

در ادامه می‌خوانیم پلتفرم‌ها نیز سردرگم در میان اظهارنظرهای عجیب نهادها روزگار می‌گذرانند؛ نهادهایی که هرکدام خود را به‌ دلیلی متولی می‌دانند؛ یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما.

... این بار عرصه جدیدی برای هماوردی یافتند. غافل از اینکه سرمایه و نیروی انسانی که عمدتاً جوان هستند، تاب‌آوری این حجم از نادیده گرفته شدن و اختلافات سیاسی را نداشته و نیازمند توجه بیش از پیش نهادهای متولی صنعت نمایش برخط هستند.

انجمن VOD با تأکید بر اهمیت و لزوم تنظیم‌گری این عرصه اظهار می‌کند: «محدودیت‌ها و رفتارهای اعمال‌شده یک سال اخیر توسط صداوسیما، چنان فضای کسب‌و‌کار و فعالیت پلتفرم‌ها را مخدوش و با تنش مواجه کرده است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، دیگر امکان اعتماد به گفتار، اقوال و تصمیمات مجموعه‌های ذی‌ربط برای رونق و حمایت از پلتفرم‌های VOD را نمی‌توان باور کرد. این در حالی‌ است که نهاد تنظیم‌گر که اصالتاً باید بی‌طرف باشد، به دنبال بسط اقتدار خود در این عرصه است و هم‌اکنون به‌عنوان رقیبی که ازقضا خود را تنظیم‌گر هم می‌داند، اوضاع را بسیار پیچیده کرده است.»

هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین با اشاره به شورای «الماس» که به‌تازگی توسط رئیس پیشین صدا و سیما برای نظارت بر تولیدات پلتفرم‌ها و اعطای مجوز تولید به آن‌ها راه‌اندازی شده است، می‌گوید:

در مسیر غیر اصولی اخیر مجموعه‌های ذی‌ربط سازمان صدا و سیما با ادبیاتی مغایر با عملکرد واقعی‌شان سعی در گسترش ممیزی‌هایی که حاصل نگاه اشتباه به جامعه ایرانی است و هرازگاهی سامانه‌ای جدید مثل مورد اخیر موسوم به «الماس» را برای کنترل بیشتر و بیشتر راه‌اندازی می‌کنند. سامانه‌هایی که در سازمان متبوعشان نه تجربه شده و نه بر آن مسلط‌اند. نتیجه این رفتار بلاتکلیفی و برخوردهای کاملاً سلیقه‌ای در همه ابعاد است و این یعنی بازی کردن با سرمایه‌های بخش خصوصی و نیروی انسانی که سرمایه کشور است و روز به روز ناامیدتر می‌شود.... از طرفی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم سیاست یکی به نعل یکی به میخ را پیشه کردند، نه در هیبت متولی ظاهر شدند و نه آن را کاملاً رها کردند و روز به روز از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفتند و اساساً متوجه دوره جدیدی که عرصه صوت و تصویر در جهان وارد آن شده است نشدند و در قالب قدیمی خود ماندند.

هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین با تأکید بر اینکه پلتفرم‌های مذکور در سال ۱۴۰۰ حدود دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش تولید را در برنامه‌شان داشته‌اند که بدون اتکا به منابع دولتی بوده است، برای رئیس‌جمهور این سؤال را مطرح کرده‌اند که: «اگر بنا باشد صدا و سیما متولی حوزه صوت و تصویر فراگیر باشد، آیا طبیعی است که خود اقلیمش را بر مبنای واژه تفسیر برانگیز و فارغ از بقیه جریان‌های حاکمیتی مشخص کند؟» این انجمن اضافه کرده است:

در حال حاضر طبق مطالعات بین‌المللی نزدیک به ۸۰ درصد مصرف پهنای باند در جهان در سال ۲۰۲۰ حوزه صوت و تصویر (ویدیوها، گیم‌ها و غیره) بوده و احتمالا این سهم در ایران نیز به ۸۰ درصد خواهد رسید. پس اگر قرار باشد تنظیم‌گری این ۸۰ درصد توسط سازمان صدا و سیما صورت پذیرد، آیا سهم مرکز ملی فضای مجازی که نهاد عالی و بالادستی صنعت است، با تمام تأکیدات مقام معظم رهبری ۲۰ درصد باقیمانده است که از قضا ربطی به حوزه صوت و تصویر ندارد؟ آیا وقت آن نرسیده که برای پایان دادن به این هرج‌ومرج، تعریف درست و جامعی از تنظیم‌گری ارائه شود؟

انجمن صنفی شرکت‌های VOD در انتها اظهار کرده است که در طول سال‌های اخیر بارها تلاش کرده تا نهادهای تنظیم‌گر را مجاب به مشورت و نظرخواهی مطابق با قانون انجمن‌ها کند؛ اما «حضور انجمن و اعضایش در این جلسات بیشتر نمایشی بوده و تصمیمات اتخاذشده در این صنعت عمدتاً بدون مشورت و بدون در نظر گرفتن مشاوره‌های تخصصی این انجمن صورت پذیرفته است.» بر همین اساس این انجمن اظهار کرده است:

انجمن VOD تنها نهاد تخصصی کشور است که با حضور همه فعالان عرصه نمایش بر خط VOD تشکیل شده است؛ بنابراین با عنایت به شرایطی که خلاصه‌ای از آن ذکر شد، مصرانه تقاضا داریم در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ که به نام تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی نام‌گذاری شده است، مقرر فرمایید موضوع به شکل جدی و فوری و با استفاده از نظرات و دغدغه‌های فعالان این عرصه در انجمن VOD مورد بررسی قرار گرفته و شرایطی فراهم شود تا شبکه نمایش خانگی بیش از پیش در کنار خانواده‌های ایرانی و تولیدات کشورمان مانند دیگر کشورها سفیر فرهنگی در اقصا نقاط جهان باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات