وزیر ارتباطات مطرح کرد: آمادگی پلتفرم‌های ایرانی برای ارائه خدمات به آذربایجان

جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با همتای آذربایجانی خود از اعلام آمادگی پلتفرم‌های ایرانی برای ارائه خدمات به جمهوری آذربایجان خبر داد. این خبر درحالی مطرح می‌شود که سال ۱۳۹۸ نیز بین این دو کشور قرار‌دادی در این زمینه به امضاء رسیده بود.
تبلیغات

به گزارش زومیت، درحالی‌که این روزها در دنیای سیاست، ارتباط خوبی بین دولتمردان ایران با جمهوری آذربایجان برقرار نیست؛ اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در اجلاس وزیران ارتباطات و حملونقل کشورهای در حال توسعه که در ترکیه در حال برگزاری است، با وزیر ارتباطات و حملونقل جمهوری آذربایجان مذاکرهای مختلف در مورد افزایش ترانزیت ترافیک داده از شمال به جنوب، آمادگی پلتفرمهای ایرانی برای ارائه خدمات در آذربایجان، راهاندازی مرکز داده مشترک وداشتهاند.

آنطور که روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده، در دومین روز اجلاس وزیران ارتباطات و حملونقل کشورهای در حال توسعه در استانبول، عیسی زارعپور دیدارهای دوجانبه با سایر هیاتهای شرکتکننده داشته است. از جمله دیدارهای دو جانبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفتوگو با رشاد نبیاف، وزیر ارتباطات و حملونقل جمهوری آذربایجان بود. دو طرف در این دیدار ضمن بررسی زمینههای مشترک، توافق کردند در حوزه تعاملات بینالمللی همکاریهای خود را گسترش دهند و با برگزاری نمایشگاههای مشترک توانمندیهای بخش خصوصی در حوزه ارتباطات را تقویت کنند.

زارعپور پس از این دیدار با اشاره به اهمیت موضوع ترانزیت ترافیک داده از شمال به جنوب گفت:

جمهوری آذربایجان می‌تواند در ارتباط با ترانزیت ترافیک داده نقش کلیدی ایفا کند. در این دیدار ابراز علاقه خودمان را درباره راه‌اندازی مراکز داده مشترک بین دو کشور اعلام کردیم، مراکزی که می‌تواند میزبان محتواها و خدمات بین‌المللی پرکاربرد باشد و برای کاربران هر دو کشور کیفیت کاربری بهتری را ایجاد کند.

همچنین در این دیدار زارعپور ابراز علاقه خود درباره راهاندازی مراکز داده بین دو کشور را اعلام کرد، مراکزی که میتوانند میزبان محتواها و خدمات بینالمللی پرکاربرد باشد و برای کاربران هر دو کشور کیفیت کاربری بهتری ایجاد کند.

تبیین ظرفیت شرکتهای فن‌آور، پلتفرمهای ایرانی و همگرایی دو کشور برای تعامل با پلتفرمهای منطقهای از دیگر مباحث مطرح‌شده در این دیدار دوجانبه بود. از سوی دیگر، اعلام آمادگی پلتفرمهای ایرانی برای ارائه خدمات در جمهوری آذربایجان از دیگر محورهای مورد بحث در این نشست بود که مورد تأکید وزیر ارتباطات ایران و حملونقل آذربایجان قرار گرفت.

این اولین بار نیست که وزارت ارتباطات ایران با وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان برای همکاری پلتفرمهای ایرانی با این کشور یا راه‌اندازی مراکز نوآوری به توافق میرسند. تیر ماه سال ۱۳۹۸ هم سه کشور آذربایجان، روسیه و ترکیه در مذاکراتی که در عمارت کلاه فرنگی انجام شد، بر سر ایجاد یک بازار منطقهای در حوزه فناوری اطلاعات و طرح سهم منطقی مناسب از آینده اقتصاد دیجیتال در دنیا به مذاکره نشستند.

اجلاس ۴ جانبه در کلاه فرنگی

همان زمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یعنی محمدجواد آذری جهرمی اعلام کرد که در اولین جلسه همکاری مشترک در آذربایجان (باکو) تفاهمنامهای برای ایجاد یک مرکز حمایت از نوآوری و خلاقیتها داشتهاند که این مرکز در حال تشکیل است. همچنین امین قلیزاده، وزیر ارتباطات آذربایجان در آن دوران، نیز در نشست مذاکره با وزیر ارتباطات ایران خبر داد که آن‌ها با ایران در حوزه استارتاپها فعالیت دارند و جلسههایی نیز در این خصوص برگزار کردهاند که در آینده نیز پیگیری خواهد شد.

این گفتوگوها و جلسهها در حالی تقریبا از سه سال پیش مطرح بود که تا کنون خروجی هیچکدام از این مذاکرهها با کشوری همچون جمهوری آذربایجان منتشر نشده و مشخص نیست کدام شرکت استارتاپی ایران در آذربایجان ارائه خدمات کرده‌اند و آیا مراکز نوآوری راه‌اندازی شده‌اند؟ در این شرایط حالا هم در قدمی دوباره قرار است ایران در زمینه افزایش ترانزیت ترافیک داده از شمال به جنوب و آمادگی پلتفرمهای ایرانی برای ارائه خدمات به آذربایجان همکاری بیشتری داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات