خط تولید سیم‌کارت ایرانسل با فناوری بومی افتتاح شد

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ایرانسل، دومین اپراتور تلفن‌همراه کشور، از افتتاح خط تولید سیم‌کارت با فناوری بومی خبر داده است.
تبلیغات

به‌گزارش روابط‌عمومی ایرانسل، با راه‌اندازی این خط تولید سیم‌کارتی در‌اختیار مشترکان ایرانسل قرار می‌گیرد که مراحل طراحی و تولید و اجرای سیستم‌عامل آن، کاملا در داخل کشور انجام شده است.

در مراسم افتتاح این پروژه، امروز، ۱۲مهر، با حضور بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل، محمدحسین سلیمانیان، مدیرعامل شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران (صقا) و مهندس محمدمهدی قهرمان‌ایزدی، مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک شیراز (صاشیراز)، در سالن همایش‌های شرکت صنایع قطعات الکترونیک شیراز برگزار شد.

این پروژه که فاز طراحی آن از سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود، پس از انجام ارزیابی‌های گوناگون روی نمونه اولیه و عبور موفقیت‌آمیز از تست‌های مختلف، به مرحله تولید انبوه رسیده است. ایرانسل، اولین و بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران، این پروژه را با همکاری شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران اجرا کرده است و در فاز نخست آن، ۲۰ میلیون سیم‌کارت با سیستم‌عامل بومی به‌وسیله ایرانسل عرضه خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این پروژه، آن است که مراحل تست سیستم‌عامل سیم‌کارت (Qualification & Validation)، برای نخستین بار در داخل کشور و با همکاری پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف و مطابق با معتبرترین استانداردهای بین‌المللی و مراجع جهانی (ETSI، 3GPP و…) انجام شده است.

مدیرعامل ایرانسل در مراسم افتتاح این پروژه، با بیان اینکه امروز شاهد ثمره کار تیمی خیلی خوب بین مجموعه اپراتور و صنعت هستیم، تأکید کرد:

در مجموعه اپراتور، سیاست ما این است که نیروهای توانمند داخلی را درگیر پروژه‌‌ها کنیم تا بتوانیم هرچه‌بیشتر از توان داخلی استفاده کنیم.

او در‌ادامه اعلام کرد که مدیران این اعتقاد را پیدا کرده‌اند که حتما باید از ظرفیت داخلی برای تأمین نیاز مشترکان استفاده کنیم. عباسی‌آرند با اشاره به اینکه سیم‌کارت جزو اقلامی است که کمبود و کسری موجودی آن به‌محض بروز موجب افزایش قیمت می‌شود، تصریح کرد:

تولید سیم‌کارت برای مدیریت انباشت در انبار و توزیع در شبکه خیلی مهم است تا بدین‌ترتیب بتوان افزایش قیمت احتمالی را کنترل کرد... تلاش ما این بوده که تولید کامل هم در‌کنار تأمین در داخل انجام شود و امیدواریم با همکاری دو طرف قطع کامل وابستگی را رقم بزنیم.

تولید مودم‌های داخلی

در‌ادامه این مراسم، مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه علاوه‌بر تعمیر و نگه‌داری در‌حال‌حاضر تولید مودم و بخشی از نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها و بخشی از سخت‌افزارهای مورد‌نیاز ایرانسل در قسمت Passive از داخل در حال تأمین است، گفت: «تأمین داخلی سخت‌افزارهای Active هم در برنامه ما است که در‌عین پیچیدگی، تلاش می‌کنیم بخشی از آن را با استفاده از ظرفیت داخلی تولید کنیم.»

او با اشاره به اینکه این سیم‌کارت قابلیت پشتیبانی از نسل پنجم تلفن‌همراه را دارد، بر افزایش حمایت و سرمایه‌گذاری در این زمینه تأکید کرد. عباسی‌آرند با بیان اینکه اقدام صقا در کاهش هزینه و قیمت هم به‌نفع اپراتور و هم صقا و هم مردم است، ابراز امیدواری کرد با‌‌توجه‌‌به پتانسیل موجود در شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران، شاهد موفقیت‌های مشابه در این صنعت باشیم.

در این مراسم، مدیرعامل شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران نیز با بیان اینکه این شرکت محصولات مختلفی تولید می‌کند، تصریح کرد:

گل سرسبد محصولات ما، سیم‌کارت ایرانسل با فناوری به‌روز بومی است که انصافا در این زمینه کار بزرگی انجام شده و این نتیجه همکاری و مشارکت دو تیم است.

سلیمانیان اعلام کرد که تمام تلاششان را انجام می‌دهند تا همکار خوبی برای ایرانسل باشند و در صنایع قطعات الکترونیک ایران بتوانند شاهد پیشرفت روزافزون در این بخش باشند.

مدیر پروژه تولید سیم‌کارت بومی نیز در این مراسم با بیان اینکه از زمان حضور عباسی‌آرند در ایرانسل بسیاری از تابوها شکسته شده و شاهد همت واقعی در تولید سیم‌کارت بومی بوده‌ایم، گفت: «سیم‌کارت بومی ایرانسل، دارای ویژگی‌های خاص و پیشرفته‌ای در قیاس با نمونه‌های موجود نزد سایر اپراتورها است.»

وی ادامه داد:

آزمایشگاه دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان مرجع تست این سیم‌کارت در داخل انتخاب شد و با تولید این سیم‌کارت، ضمن به‌حداقل‌رساندن وابستگی به خارج، امکان اضافه‌شدن قابلیت‌های جدید متناسب با خدمات دیجیتال و به‌روزرسانی دائمی نرم‌افزاری فراهم شده است.

خرداد امسال نیز، خط تولید مودم بومی TF-i60 S1 با حمایت ایرانسل، نخستین ارائه‌دهنده 5G رکورددار سرعت اینترنت در ایران، با قابلیت پشتیبانی از فناوری اینترنت همراه و ثابت راه‌اندازی شده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات