مرکز نوآوری مجلس برای استارتاپ‌های حوزه حکمرانی افتتاح شد

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه (مجلس) برای استارتاپ‌های حوزه حکمرانی افتتاح شد. در این مراسم اشاره‌ای به این موضوع نشده که منظور از استارتاپ‌های حوزه حکمرانی چه نوع کسب‌وکارهایی هستند.
تبلیغات

سال گذشته بود که قوه قضاییه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی را برای حمایت و حل مشکلات حقوقی و قضایی استارتاپ‌ها راه‌اندازی کرد. حالا به‌نظر می‌رسد به‌دنبال این اتفاق، مجلس هم مرکز نوآوری و خانه خلاق خود را برای استارتاپ‌های حوزه حکمرانی به‌راه انداخته است.

در مراسم افتتاحیه این مرکز نوآوری با حضور رئیس مجلس و جمعی از نمایندگان و البته معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، توضیحی در این مورد داده نشده که منظور از استارتاپ‌های حوزه فناوری چه نوع کسب‌وکارهایی هستند و مجلس با این مرکز قرار است به چه نوع استارتا‌پ‌هایی کمک کند.

به‌گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز (۲۴شهریور) با اشاره به اینکه باید حوزه فناوری، دانش‌بنیان‌ها و خلاقیت را جدی گرفت اظهار کرد: «چه بخواهیم و چه نخواهیم، دنیا به‌سمتی حرکتی کرده که فناوری روی سبک زندگی، مهارت و زندگی فردی و حکمرانی اثرگذار بوده است.» او گفت:

زمانی که موضوع فناوری در بخش خصوصی و میان افراد فعال در این حوزه مطرح می‌شود، یک مفهوم پیدا می‌کند و زمانی که فناوری بخواهد در حکمرانی اثر خود را نشان دهد، مفهوم دیگری پیدا می‌کند. مهم‌ترین کار نوآوری و خلاقیت این است که حصر زمان و مکان را می‌شکند و همه‌چیز را پویا و به‌حرکت درمی‌آورد.

به‌باور رئیس مجلس، اگر به فناوری در حوزه حکمرانی توجه شود، ساختار اداری و اجرایی ناقصی که از سال‌های دور به ارث برده شده، دربرابر فناوری مقاومت می‌کند و می‌فهمیم که این ساختار حسی به فناوری و تحول نداردرئیس مجلس تأکید کرد:

امروز رقابت بین افرادی است که نوآوری را درک می‌کنند و افرادی که نوآوری را درک نمی‌کنند، اگر بخواهیم شفاف بگوییم، رقابت بین کسانی است که عُرضه دارند و کسانی که عُرضه ندارند. تا زمانی که این فضا باز نشود، هیچ حرکتی پیش نخواهد رفت.»

طبق گفته‌های قالیباف، مهم‌ترین جایی که می‌تواند در ساحت حکمرانی اثرگذاری کند، بدون شک مجلس است. وی افزود: «مجلس به‌معنای واقعی خود در رأس امور است و باور به اینکه نوآوری و خلاقیت می‌تواند حصر زمان را بشکند و تحول‌آفرین باشد، از همین‌جا شروع می‌شود

در این مراسم، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری هم اعلام کرد نوآوری پدیده‌ای است که کشور بیش از هر زمان به آن نیاز دارد. او با بیان اینکه نفوذ نوآوری در دولت‌ها بحث جدی به‌شمار می‌رود و دولت‌ها به‌صورت ساختاری با نوآوری مقابله می‌کنند، گفت: «بخش خصوصی که برای آینده سرمایه‌گذاری می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد.» او ادامه داد: «مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۸ هزار نفر کارمند دارد و چندصد هکتار زمین؛ اما چرا شرایط کشاورزی و اقتصاد کشاورزی با مشکل مواجه است؟»

ستاری با بیان اینکه بخشی از این مرکز بر نوآوری در حوزه علوم انسانی تکیه دارد، اعلام کرد که نگاه جدید در نوآوری باید در کل کشور وجود داشته باشد و به دیگر سازمان‌ها و مراکز توسعه یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات