فیشینگ کارت‌های بانکی با نام همیاب ۲۴

شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
پلیس فتا از شگرد جدید کلاهبرداران سایبری با ارسال پیامک جعلی مسدودی سیم‌کارت به بهانه استفاده از وب‌سایت‌های غیر مجاز به شهروندان خبر داده است. این پیام‌ جعلی با نام سرویس همیاب ۲۴ به کاربران ارسال می‌شود.
تبلیغات

همیاب ۲۴، سامانه اعلام سرقت، ردیابی موبایل و تبلت، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که اخیرا پیامک‌هایی به شرح زیر برای برخی افراد ارسال می‌شود که یک لینک در آن برای دانلود اپلیکیشنی جعلی درج شده است: «مشترک گرامی سیم‌کارت شما به سبب تخلف به‌زودی مسدود خواهد شد، برای جلوگیری از طریق نرم‌افزار همیاب ۲۴ پیگیری کنید.»

بهروز فتح‌آبادی، مدیر توسعه همیاب‌۲۴، در توضیح این اتفاق به زومیت اعلام کرد: «پیامک جعلی همراه با یک لینک برای فیشینگ از کارت‌های بانکی کاربران با استفاده از نام همیاب ۲۴ به آن‌ها ارسال می‌شود. کاربر هنگام مراجعه به لینک یادشده و دانلود اپلیکیشن جعلی همیاب۲۴، پس از وارد کردن اطلاعات نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره تماس خود به یک صفحه پرداخت الکترونیکی جعلی برای پرداخت کارمزد خدمات هدایت می‌شود که با توجه به اخذ دسترسی به پیامک‌ها توسط برنامه، امکان سرقت رمز دوم و برداشت از حساب به‌ وجود می‌آید.» فتح‌آبادی تأکید می‌کند که تاکنون سعی شده است با اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیام به کاربران هشدارهای لازم در این زمینه داده شود؛ اما اطلاع‌رسانی اشتباه بعضی از رسانه‌ها برای آن‌ها مشکل‌ساز شده است. او در این زمینه توضیح داد:

برخی بی‌دقتی‌ها در شیوه بازتاب این خبر توسط برخی رسانه‌ها موجب القای نگرانی برای کاربران سامانه‌ همیاب۲۴ در کشور شده است و از این سامانه به خطا به‌عنوان اپلیکیشن جعلی یاد شد که مرکز پشتیبانی سامانه را با هجمه وسیعی از تماس‌ها رو‌به‌رو کرد.

او با اعلام اینکه در حال پاسخگویی به کاربران و رفع نگرانی آن‌ها هستند، تأکید می‎‌کند که چنین اشتباهی از طرف برخی رسانه‌ها سبب از دست دادن بخشی از کاربران این سامانه شده است که در چند ماه اخیر با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جذب همیاب ۲۴ شده‌اند. او در ادامه به کاربران هشدار می‌دهد که به‌هیچ‌وجه فریب این گونه پیامک‌ها را نخورند و آگاه باشند که تنها محل ثبت اطلاعات و اعلام سرقت و ردیابی کالای دیجیتال، وب‎‌سایت https:‎//hamyab24.ir است؛ بنابراین هر پیامک و تبلیغاتی برای ثبت اطلاعات به نشانگاهی غیر از این وب‌سایت اشاره می‌کند، جعلی است.

این اولین بار نیست که به کمک سامانه‌ها عده‌ای اقدام به فیشینگ به سرقت بردن اطلاعات کاربران می‌کنند. اسفندماه سال گذشته مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیامک ارسال‌شده به برخی افراد با موضوع ابلاغ الکترونیکی قضایی، جعلی است. در آن زمان متنی با عنوان ابلاغ الکترونیکی قضایی به‌صورت پیامک به برخی افراد ارسال و در آن از گیرنده پیام خواسته می‌شد برای مشاهده شکایت در سامانه ابلاغ ثنا به آدرس اینترنتی اعلام‌شده وارد شوند و مبلغی پرداخت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات