استعلام اماکن برای دریافت مجوز صنفی کاملا الکترونیکی می‌شود

چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق مصوبه هیات مقررات‌زدایی دریافت مجوز صنفی دیگر نیازی به حضور در پلیس اماکن برای دریافت استعلام ندارد و تمام فرایند‌ها در این زمینه کاملا الکترونیکی خواهد شد. هیات مقررات‌زدایی با این کار در پی شفاف و آسان کردن راه‌اندازی کسب‌وکار در کشور است.
تبلیغات

دریافت مجوز‌های رنگارنگ برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید همیشه از چالش‌های اساسی فعالان استارت‌آپی بوده و هست. هیات مقررات زدایی زیر نظر وزارت اقتصاد در ۲ سال گذشته تمام تلاش خود برای کاهش دریافت مجوز کسب‌وکارها و بهبود محیط کسب‌وکارها را انجام داده است. حالا به‌تازگی علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار، وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرده که  طبق مصوبه هیات مقررات‌زدایی، در اخذ مجوز صنفی، نیازی به حضور در ادارات پلیس اماکن برای دریافت استعلام اماکن نیست. آنطور که او به زومیت توضیح می‌دهد این استعلام از هفته آینده از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور (g4b.ir) به روش استعلام مخفی (Hidden Licence) و کاملا الکترونیکی صادر می‌شود.

فیروزی در گفت‌وگو با زومیت در این مورد توضیح می‌دهد:

اتفاقی که رخ خواهد داد این است که برای ۳۹ رسته صنفی شرایطی فراهم شده که به جای انجام فرایند دستی برای دریافت مواردی مانند استعلام اماکن این کار با کمک پلیس اماکن، اتاق اصناف، مرکز اصناف و سازمان فناوری اطلاعات کاملا الکترونیکی صورت گیرد. یعنی کسب‌وکار یا فردی که خواهان مجوز است برای دریافت استعلام اماکن، نیازی به انجام کارهای دستی ندارد و فرایند به صورت کاملا الکترونیکی از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور صورت می‌گیرد.

او تأکید می‌کند که انجام این فرایند به صورت دستی تنها به ضرر مردم بود ، چون باعث رفت و برگشت‌های زیاد مردم به پلیس اماکن می‌شد و در نهایت کسی که در این فرایند ضرر می‌دید مردم بودند. فیروزی اعلام می‌کند که طبق مصوبه هیات مقررات‌زدایی ارتباطات سیستماتیک پلیس اماکن ناجا با درگاه ملی مجوزهای کشور باعث شده تا دیگر کارها در این زمینه فیزیکی صورت نگیرد. آنطور که او توضیح می‌دهد در حال حاضر آن‌ها در حال انجام تست‌های لازم این کار هستند و احتمالا هفته آینده استفاده از این قابلیت در اختیار افراد یا کسب‌وکارهایی قرار می‌گیرد که درخواست مجوز دارد و باید مجوز اماکن را هم داشته باشند.

فیروزی با اعلام اینکه با این مصوبه مقررات‌زدایی دیگر نیاز به رفت‌و‌آمد فیزیکی نیست در مورد ضمانت اجرایی این فرایند الکترونیکی گفت:‌

طبق قانون گفته شده که پلیس امکان ۱۵ روز بیشتر وقت ندارد تا استعلام خود را انجام دهد؛ اما در سیستم جدید وقتی فردی درخواست مجوز خود را در درگاه ملی مجوزها کشور ثبت می‌کند، پلیس فرصت دارد ۱۵ روز  استعلام‌های لازم را انجام دهد در غیر این صورت بعد ۱۵ روز ، سیستم خودکار پاسخ مثبت به استعلام صادر می‌کند.

دریافت مجوز‌ها همیشه مورد اعتراض کسب‌وکارها مجازی بوده است و همان‌طور که فیروزی تأکید می‌کند ایران از جمله کشورهایی است که در شاخص‌های بین‌المللی برای بهبود محیط کسب‌وکار جایگاه خوبی ندارد. فیروزی در پاسخ به اینکه چرا یک کسب‌وکار تازه تأسیس به جای دریافت مجوز در همان مرحله اول کارش تنها در سامانه‌ای ثبت نمی‌شود به زومیت گفت: «دقت کنید که در مورد ایران صحبت می‌کنیم و باید این را در نظر بگیریم که ما کشور مجوز‌زده‌ای هستیم. برای هر کاری تقاضای مجوز می‌شود که این کار نهایت سوءاستفاده است. تغییر دادن این پارادایم و این ادبیات هم زمان بر است و البته باید تأکید کنم که نباید همه چیز هم خوب باشد.»

فیروزی به عنوان یکی از مدیران محبوب حوزه اقتصاد که از هر شرایطی برای کاهش فرایند دریافت مجوز کسب‌وکارها استفاده  می‌کند اعلام می‌کند که تاکنون بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار در خواست مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور ثبت شده که بخشی از استعلام‌ها برای این مجوزها فیزیکی صورت می‌گیرد و حالا شرایطی فراهم شده که این استعلام‌ها مانند استعلام اماکن، بدهی مالیات و ... دیگر از طریق این درگاه به صورت اتوماتیک و الکترونیک صورت می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات