رویداد سکوی پرتاب هوش مصنوعی با سرمایه‌گذاری ۴٫۸ میلیاردی به کار خود پایان داد

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
«۱۰۰استارتاپ» با همکاری صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه پارتیان، رویداد سکوی پرتاب هوش مصنوعی را با سرمایه‌گذاری ۴٫۸ میلیارد تومانی روی پنج استارتاپ به پایان رساند.
تبلیغات

رویداد سکوی پرتاب هوش مصنوعی شنبه، ۷ شهریورماه برگزار شد. ۱۰۰استارتاپ برای برگزاری این رویداد و انجام سرمایه‌گذاری روی تیم‌ها، با شرکت پارت همکاری کرد که سابقه درازی در سرمایه‌گذاری روی پلتفرم‌های بازار سرمایه و احراز هویت دارد. به گزارش زومیت، در این مراسم ۱۰ تیم که از میان ۸۰ تیم استارتاپی در حوزه هوش مصنوعی انتخاب شده‌ بودند، به ارائه در مقابل داوران پرداختند.

علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت پارت، با اشاره به آغاز فعالیت مجموعه پارت از هفت سال گذشته به خبرنگار زومیت گفت:

ما در محصولاتی مانند سامانه سیگنال (پرکاربردترین اپلیکیشن بازار سرمایه با بیش از ۷ میلیون نصب)، سامانه مرآت (که ۳ میلیون نفر در آن اعتبارسنجی شده‌اند) سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در حوزه هوش مصنوعی هم چهار سال پیش مرکز تحقیقات هوش مصنوعی را تأسیس کردیم. یکی از محصولات این مرکز، سامانه فراشناسا است که احراز هویت غیر حضوری را در کشور راه‌اندازی کرد و ۶ میلیون نفر با سرویس‌های هوش مصنوعی در آن به‌صورت غیر حضوری احراز شدند.

به گفته‌ی رسولی‌زاده، فراخوان رویداد سکوی پرتاب هوش مصنوعی دو ماه پیش داده شد و با شناسایی تیم‌های مختلف از سرتاسر کشور، طی یک ماه تیم‌ها از مراحل مختلف داوری و غربال‌گری گذشتند و درنهایت، ۱۰ تیم به اختتامیه دعوت شدند.

ارائه تیم ها در مراسم شتابدهنده هوش مصنوعی ۱۰۰استارتاپ

در مراسمی که از ۷ و نیم صبح تا ۸ بعد از ظهر برگزار شد، این تیم‌ها ایده خود را در برابر سرمایه‌گذارهای ۱۰۰استارتاپ ارائه کردند و پرسش‌های داوران را پاسخ گفتند. مدیرعامل شرکت پارت در مورد دلیل انتخاب ۱۰۰استارتاپ برای همکاری به خبرنگار زومیت گفت:

مجموعه پارت به دنبال گسترش فعالیت به تیم‌های مختلف در حوزه هوش مصنوعی بود؛ مجموعه ۱۰۰استارتاپ هم تجربه‌ی زیادی در این باره داشت. به همین دلیل این همکاری صورت گرفت تا تیم‌های دانشجویی و تحقیقاتی حوزه هوش مصنوعی در کنار تیم‌های سرمایه‌گذار قرار بگیرند و از این طریق امکان تأمین مالی ایده‌های نوآورانه محقق شود و تیم‌های پیشرو بتوانند با قدرت به فعالیتشان ادامه بدهند.
محمد میلانی مدیر صندوق جسورانه پارتیان در مراسم شتابدهنده هوش مصنوعی ۱۰۰استارتاپ

مدیر صندوق جسورانه پارتیان می‌گوید سرمایه‌گذاری گروه پارت روی استارتاپ‌های برگزیده توسط صندوق جسورانه پارتیان، بازوی سرمایه‌گذاری شرکت پارت صورت می‌گیرد. محمد میلانی دراین‌باره به زومیت توضیح داد:

صندوق پارتیان روی استارتاپ‌ها در دو حوزه هوش مصنوعی و فین تک سرمایه‌گذاری می‌کند. این صندوق که کار خود را از پاییز ۹۹ به‌صورت رسمی آغاز کرده، تاکنون ۱۲ میلیارد تومان روی دو استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است؛ نانوواچ، راهکار منابع انسانی و حضوروغیاب و مجموعه ناوش در حوزه شهر هوشمند در مشهد که در موضوع دستگاه‌های پرداخت هوشمند سخت‌افزار تولید می‌کند.

به‌ گفته میلانی، با توجه به اینکه کسب‌وکارهای حوزه هوش مصنوعی در ایران عمدتاً نوپا هستند و می‌توان گفت به‌صورت چراغ‌خاموش کار می‌کنند؛ نیاز بود تا از طریق برگزاری یک رویداد، پایشی برای شناسایی اکوسیستم هوش مصنوعی انجام شود. در نتیجه‌ی این غربال‌گری، تیم‌ها می‌توانند رشد کنند و درآمد خوبی هم کسب کنند. 

مدیر سرمایه‌گذاری پارت در مورد امکاناتی که در اختیار استارتاپ‌های برگزیده در این رویداد قرار می‌گیرد توضیح داد که هم تبادل دانش فنی، هم منابع انسانی و زیرساخت یا کمک‌های مالی و نقدی می‌تواند در اختیار تیم‌ها قرار بگیرد. محمدرضا علمی‌فرد به خبرنگار زومیت گفت:

ما به‌عنوان مجموعه پارتیان می‌توانیم سرویس‌های هوش مصنوعی، GPU و پردازشی را در اختیار تیم‌ها قرار بدهیم؛ اما تصور می‌کنم حتی اگر تیم‌ها برگزیده نشوند، از روند آموزشی که در ۱۰۰استارتاپ برایشان تدارک دیدیم، بسیار سود خواهند برد و بسیار بهتر عمل خواهند کرد.
برندگان رویداد شتابدهنده هوش مصنوعی ۱۰۰استارتاپ

علمی‌فرد توضیح داد که پس از ثبت‌ نام از تیم‌ها، فرایند آموزشی برای آن‌ها و شناسایی مشکلات و نقاط ضعف آن‌ها شروع شد. او با اشاره به هزینه‌ نداشتن آموزش این تیم‌ها گفت: «ما تصور می‌کنیم که می‌توانیم همین روال را بیشتر گسترش بدهیم و آکادمی ۱۰۰استارتاپ را شکل بدهیم که نهاد آموزشی تخصصی و قوی ما محسوب می‌شود.» مدیر اجرایی ۱۰۰استارتاپ با اشاره به روند رو به جلوی این صندوق جسورانه در برگزاری رویدادهای استانی و کشوری، به خبرنگار زومیت گفت:

تلاش ۱۰۰استارتاپ بر نهایت همکاری با تمام سرمایه‌گذارها و شتاب‌دهنده و مراکز رشد است. ما می‌خواهیم اگر استارتاپی فعالیت خوبی دارد و در مرحله Sid (بذری) قرار دارد، به‌ خاطر نبود سرمایه به مشکل نخورد.

عرفان عزیرپور اضافه می‌کند که ۱۰۰استارتاپ قصد دارد رویداد «۱۰۰تکاپوی صادراتی» را هم عملیاتی کند. این رویداد به تیم‌های استارتاپی‌ اختصاص دارد که تکنولوژی خاصی توسعه داده‌اند و توانایی صادر کردن تکنولوژی محصول خود به خارج کشور و کسب درآمد ارزی دارند. به‌ گفته‌ی عزیزپور، برای پیش‌ بردن این برنامه مذاکراتی با سرمایه‌گذارهای مطرح در کشور انجام شده و تاکنون تعهد اختصاص مبلغی بالغ بر ۶٫۵ میلیون دلار سرمایه گرفته شده است. او توضیح می‌دهد:

این تیم‌ها باید ظرف چند ماه آنالیز شوند، بازارشان شناخته شود، منتورهای کشورهای خارجی با آن‌ها ارتباط بگیرند و بازار ترسیم‌شده را بسنجند. سپس مسائل مالی و برندینگ و حقوق و موانع صادرات استارتاپ‌ها رفع شود و در نهایت محصول این تیم که رویش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، قابلیت صادرات پیدا کند.

به‌ گفته‌ی مدیر اجرایی ۱۰۰استارتاپ، عمده اطلاع‌رسانی این رویداد به‌زودی انجام می‌شود و تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۰۰ تیم شناسایی شوند. در نهایت احتمالا اواخر این تیم‌ها مشخص می‌شوند تا به اکوسیستم معرفی شوند. عزیزپور اضافه می‌کند که صادرات تکنولوژی در دنیا  مرسوم است و باید در ایران هم تیم‌هایی به وجود بیاید که از اول، فرامنطقه‌ای و جهانی باشد. به‌ گفته‌ی او، چنین موضوعی نشانه بلوغ اکوسیستم است و به نظر می‌رسد ایران اکنون در موقعیت رقم‌ زدن این اتفاق قرار گرفته است.

در بخش انتهایی مراسم، هوما معرفی شد که استارتاپی سه‌ساله با سرمایه‌گذاری ۱۰۰استارتاپ است. سال گذشته ۱۰۰استارتاپ از هوما جدا شد و این استارتاپ ظرف همین مدت یک‌ساله، دو و نیم برابر سود کرد تا ۱۰۰استارتاپ بتواند سرمایه خود را نقد کند. هوما بر ساخت تی‌وی باکس برای هوشمندسازی تلویزیون‌ها تمرکز دارد و به کاربران فیلم پیشنهاد می‌کند و هوش مصنوعی آن بر اساس سلیقه‌ی مشتری، بهبود می‌یابد.

در انتهای مراسم پنج تیم استارتاپی توانستند ۴٫۸ میلیارد تومان سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران را جذب کنند. منتخبان مراسم شامل استارتاپ‌های زیر می‌شوند:

  • ویراویراست: سامانه هوشمند تایپ و ویراستاری آنلاین متن فارسی
  • مهدا: استفاده از سیستم تماما خودکار، در کنار روش آماری برای رسیدن به سود پایدار در بازارهای مالی
  • دیدبانو: افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه پردازش تصویر دوربین‌های مدار بسته با استفاده از هوش مصنوعی
  • آرکپچا: سرویس محافظ بات از وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین
  • ابیگو: ارائه بیمه خودرو، دریافت حق بیمه متناسب با ریسک بروز تصادف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات