نظر وزیر پیشنهادی ارتباطات درمورد طرح صیانت چیست؟ [به‌روزرسانی]

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
وزیر پیشنهادی ارتباطات با اعلام اینکه به طرح صیانت انتقاد دارد، گفت این طرح بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و محصولات داخلی را در پی دارد.
تبلیغات

عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت سیزدهم، با حضور در جلسه صبح امروز کمیسیون اقتصادی مجلس نظر خود در مورد طرح صیانت را اعلام کرد. به‌ گفته‌ی رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، زارع‌پور اشکالاتی را به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی وارد می‌داند و منتقد آن است.

مجتبی توانگر در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که وزیر پیشنهادی ارتباطات عقیده دارد فضای مجازی قادر به ایجاد فضای مزیت‌ساز و مؤلفه قدرت برای جمهوری اسلامی است؛ اما باید برای آسیب‌های تکنولوژی هم فکری کرد. وی افزود:

وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان کرد که در مورد طرح صیانت، پیش‌قضاوت‌هایی نسبت به دیدگاه‌های وی انجام می‌شود؛ درحالی‌که هر جا او مطلبی را طرح کرده، نگاهش توسعه‌ای و تحولی بوده است؛ از جمله در وزارت ارشاد که بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان شکل گرفت و جوانان نخبه در تولید محتوا و نرم‌افزار فعال شدند و در سال ۹۰ که ۲۰ میلیون دلار صادرات نرم‌افزار صورت گرفت.

توانگر با اشاره به اینکه زارع‌پور عنوان کرده به ستاد اجرایی و هیچ نهاد دیگری وابسته نیست، اضافه کرد که طبق نظر وی، ایران باید مانند «همه کشورهایی که مردم برایشان مهم هستند»، عمل کند و اقدام عالمانه داشته باشد؛ حال آنکه راهی که تاکنون رفته، درست نبوده است. زارع‌پور افزود:

زارع‌پور: مجلس تصمیم به اصل ۸۵ شدن طرح گرفته ولی مذاکرات باید شفاف باشد و زنده پخش شود

قطعا اشکالاتی به این طرح وارد است. من هم منتقد آن هستم و در کمیسیون ویژه نظراتم را خواهم گفت. ما نباید مردم را بی‌اعتماد کنیم؛ زیرا خیلی مباحث نتیجه‌ی بی‌اعتمادی مردم است. اولین مشکل دولت جدید در حوزه فناوری اطلاعات هم دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولان است. مردم به سیاست و محصولاتمان بی‌اعتمادند.آن‌قدر بی‌اعتمادی وجود دارد که بعضی بحث‌ها را نمی‌شود مطرح کرد. در مورد طرح صیانت هم مجلس برای اصل ۸۵ شدن تصمیمش را گرفته؛ ولی اعتقاد من، شفاف بودن و حتی پخش زنده مذاکرات کمیسیون است.

توانگر افزود که زارع‌پور، شبکه ملی اطلاعات را جزو افتخارات کشورهای پیشرفته می‌داند و در این رابطه می‌گوید:

اتحادیه جهانی برای مدیریت اینترنت وجود دارد؛ اما نقش ایران در آن کمرنگ است. ما در همه سال‌های گذشته مردم را در این فضا تنها رها کردیم؛ درحالی‌که هیچ جای دنیا مردم را اینطور رها نمی‌کنند. ما ۱۵ سال است بحث شبکه ملی اطلاعات را مطرح می‌کنیم. سال ۸۷ وزیر وقت ارتباطات گفت که شبکه ملی دو سال دیگر راه می‌افتد و پیش از آن هم آقای غرضی گفته بود دو سال دیگر؛ این دو سال کی تمام می‌شود؟ اعتقاد و باور در مسئولان در مورد شبکه ملی اطلاعات وجود نداشته و این موجب بی‌اعتمادی مردم شده است. من سعی می‌کنم با مردم به‌صورت مستقیم گفت‌وگو کنم و فضای بی‌اعتمادی را کمتر کنم تا بتوانیم این موضوع را پیش ببریم.

زارع‌پور در جلسه با نمایندگان مجلس، بر اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات طی دوره وزارت خود تأکید کرد.

به‌روزرسانی: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به مطالب منتشرشده مبنی بر انتقادات وزیر پیشنهادی ارتباطات از طرح صیانت اعلام کرد زارع پور صراحتا با طرح موافق استبه‌گزارش خبرگزاری انتخاب مجید نصیرایی دراین‌باره گفت:

وزیر پیشنهادی ارتباطات صراحتا با این طرح موافق است؛ البته نظرات کارشناسی دارد که کمیسیون فرهنگی مجلس از آن استقبال می‌کند.

مجید نصیرایی در ادامه گفت «اصل طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جای خود محفوظ است، البته در جزئیات آن موافق یا مخالفانی وجود دارد که بعد از شکل‌گیری کمیسیون مشترک، وزیر ارتباطات و کارشناسان و فعالان بخش خصوصی حضور پیدا می‌کنند و نظرات خود را ارائه می‌دهند».

به‌گفته‌ی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، بر اساس قانون کاربران در فضای مجازی باید حمایت شوند؛ اما اکنون متاسفانه از کاربران فضای مجازی در پلتفرم‌های خارجی هیچ‌گونه حمایتی صورت نمی‌گیرد و اگر حساب کاربری‌شان پاک شود، هیچ مرجعی برای پیگیری وجود ندارد.

بنابه گفته‌ی نصیرایی، آغاز بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران به بعد از جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم موکول شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات