تقاضای نمایندگان مجلس برای لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

یک‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
برخی از نمایندگان خواستار مسکوت ماندن طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی بنا بر قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شده‌اند.
تبلیغات

به‌روزرسانی:

به‌ گفته‌ی رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، طرح لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت توسط تعدادی از نمایندگان تدوین شده و به هیئت رئیسه تقدیم شد. مجتبی توانگر در گفت‌وگو با ایسنا گفت از آنجا که تعدادی از نمایندگان مخالف بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در کمیسیون ویژه و پشت درهای بسته بودند، به اصل هشتاد و پنجی شدن آن اعتراض کردند.

توانگر با اشاره به اینکه تصمیم برای نحوه بررسی طرح عمداً در زمانی گرفته شد که اکثر نمایندگان در صحن حاضر نبودند، گفت:

با توجه به اینکه رأی‌گیری برای بررسی طرح مذکور ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی زمانی انجام شد که پس از وقت استراحت مجلس بود و از آنجایی که معمولا بلافاصله پس از وقت استراحت طرحی برای رأی‌گیری مطرح نمی‌شود، لذا تعدادی از نمایندگان در صحن علنی حضور نداشتند. بنابراین به دلیل حضور نداشتن تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و نیز با توجه به اینکه اصل هشتاد و پنجی شدن آن فقط ۱۲۱ رأی آورده است که به نظر می‌رسد نظر اکثریت مجلس نیست، تعدادی از نمایندگان درخواست لغو این مسئله و بررسی آن به‌صورت عادی را دارند.

به گفته این نماینده مجلس، درخواست مذکور به امضای بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان رسیده و درصورتی‌که رأی بیاورد، بررسی طرح فضای مجازی ذیل اصل ۸۵ لغو و این طرح به‌صورت عادی بررسی می‌شود؛ با عادی شدن روال بررسی طرح، دولت می‌تواند در زمان مقتضی لایحه‌ای برای فضای مجازی و حل دغدغه‌های موجود تدوین کند تا جوانب مختلف آن مورد بررسی و قانون‌گذاری قرار گیرد.

۱۶ مرداد:

پس از تصویب اجرای آزمایشی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی، نمایندگان مخالف همچنان مخالفت خود را ابراز می‌کنند و خواستار جلوگیری از تصویب نهایی طرح هستند. در همین مورد، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار توقف رسیدگی به طرح صیانت و مسکوت ماندن آن شده است. جلیل رحیمی در توییتی نوشت:

#طرح_صیانت فضای مجازی غیر کارشناسی و چالش‌زاست، براساس تبصره ۲ماده ۱۶۷ قانون آئین‌نامه داخلی، درخواست توقف رسیدگی در کمیسیون را ارائه کرده و آن را به صحن برمی‌گردانیم بدان امید که با همراهی سایر #نمایندگان محترم، طرح را مسکوت بگذاریم. اولویت کشور #واکسن و مسئله #معیشت است نه #اینترنت

طبق تبصره ۲ ماده ۱۶۷ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر ۱۵ نماینده خواستار لغو رسیدگی به طرح یا لایحه‌ای طبق اصل ۸۵ قانون اساسی و پیش از تأیید شورای نگهبان شوند، تقاضای آن‌ها می‌تواند مطابق ماده ۱۶۵ آیین‌نامه داخلی به تصویب برسد و طرح مذکور همانند روال قبل مورد بررسی قرار گیرد.

پیش از این هم یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از نمایندگان مخالف طرح صیانت خواسته بود با ابراز مخالفت خود، جلوی رسیدگی به طرح را بگیرند. برخی نمایندگان اعتقاد دارند که طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در غیاب مخالفان آن و در ساعات انتهایی کار مجلس مورد بررسی قرار گرفته است و آن‌ها نتوانسته‌اند نظر خود را در مورد شیوه بررسی طرح ابراز کنند. در همین زمینه، علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در توییتی نوشته است:

طرح #صیانت_از_فضای_مجازی در آخرین لحظاتِ روز چهارشنبه‌ پایان هفته؛ در صحن علنیِ #مجلس مطرح شد که نزدیک به یک‌سوم نمایندگان در مجلس حضور نداشتند؛ از جمله خود من که در همان ساعت (ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰) در بیرون از مجلس، در رابطه با حلِّ مشکلات مردم #استان_فارس جلسه داشتم.

گفتنی است پیش از رأی‌گیری مجلس از نمایندگان نیز جلسه‌ای غیر علنی برای اقناع آن‌ها مبنی بر بررسی طرح در کمیسیون تخصصی برگزار شد و برخی نمایندگان ابراز کردند که این جلسه اتفاق‌های متفاوتی را رقم زد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات