پلیس فتا: تبلیغ فروش تجهیزات و اشتراک اینترنت ماهواره ای استارلینک کلاهبرداری است

دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
پلیس فتا در مورد کلاهبرداری با ادعای عرضه تجهیزات و اشتراک اینترنت ماهواره‌ای در فضای مجازی هشدار داد.
تبلیغات

چند روز پیش خبری مبنی بر پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در نقاطی از ایران منتشر و به‌ دنبال این خبر، تبلیغاتی درباره عرضه تجهیزات و اشتراک اینترنت ماهواره‌ای در فضای مجازی آغاز شد. این موضوع درست در بحبوحه‌ی بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و نگرانی مردم بابت محدود شدن دسترسی به اینترنت آزاد منعکس شد.

در این میان، عده‌ای شیاد و فرصت‌طلب از نگرانی‌ها در فضای موجود میان کاربران برای دستیابی به اینترنت پرسرعت، باکیفیت و بدون محدودیت سوء استفاده کردند و مدعی فروش اشتراک و تجهیزات استارلینک شدند. پلیس فتا ناجا به این خبر واکنش نشان داده و تبلیغات موجود را کلاهبرداری عنوان کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ علی نیک‌نفس، معاون فنی پلیس فتا ناجا گفت:

اخیرا در پلتفرم‌های آگهی‌محور، شاهد انتشار آگهی‌های فروش مودم و تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در کنار بازنشر محتوا و ویدیوهایی هستیم که از طرف رئیس مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی و اظهار نظر وی درباره این نوع از اینترنت، این شایعه را بین کاربران ایجاد کرده‌اند که «هم‌اکنون امکان استفاده از خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور فراهم شده است.»

معاون فنی پلیس فتا می‌گوید طبق بررسی‌ها مشخص شده که «عمده این آگهی‌ها جعلی هستند و اغلب کلاهبرداران و سودجویان نیز با ادعای رایگان بودن سرویس برای کاربران ایرانی سعی در فریب‌کاری و اغفال هم‌وطنان دارند؛ درحالی‌که هنوز امکان استفاده از این خدمات در ایران وجود ندارد.» نیک‌نفس همچنین در مورد عکس تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای روی فرش توضیح داد:

طی رصدهای صورت‌گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا، یک سری تصاویر از تجهیزات و ارائه سرویس توسط برخی شرکت‌های آمریکایی در مناطقی از ایران در حال انتشار است و برخی کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی شروع به فروش تجهیزات و اکانت مربوط به اینترنت ماهواره‌ای کرده‌اند اما واقعیت این است که ادعای فروش این تجهیزات به‌طور کامل و برای فروش به عموم عملیاتی نشده و تصاویر استفاده‌شده در این تبلیغات نیز مربوط به تصاویر منتشرشده از وب‌سایت‌های خارجی است.

 تمام تصاویری که در فضای مجازی به‌عنوان نمونه‌ی عکس بسته‌ی آنتن استارلینک در ایران از آن‌ها استفاده می‌شود (جعبه‌ی استارلینک روی فرش)، در واقع تصویری یکسان مربوط به پست کاربری آمریکایی در ردیت است. می‌توانید آلبوم کامل تصاویر آنباکسینگ کیت استارلینک و راه‌اندازی آن را به همراه توضیحات جالب این کاربر در imgur مشاهده کنید.

سرهنگ نیک‌نفس در مورد امکان سفارش اینترنت ماهواره‌ای در تهران و سایر شهرهای کشور در وب‌سایت استارلینک گفت:

نمایش نام شهرها و مناطق ایران در وب‌سایت این شرکت‌ها به‌ دلیل اتصال آن به وب‌سرویس‌های گوگل بوده و با وارد کردن نام هر منطقه‌ای، نقاط نزدیک آن نمایش داده می‌شود؛ لذا وجود نام مناطقی از ایران در وب‌سایت مذکور به معنای ارائه اینترنت ماهواره‌ای در آن مناطق نبوده و تاکنون هیچ‌گونه خدماتی از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای در ایران ارائه نشده است.

معاون فنی پلیس فتا ناجا تأکید کرد که طبق گفته‌های مدیران شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای، این خدمات «تنها با مجوز و بر اساس قوانین و رگولاتوری کشورها» ارائه خواهد شد؛ درنتیجه لازم است هم‌وطنان در صورت اطلاع از هرگونه کلاهبرداری در فضای مجازی درباره‌ی فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای، موضوع را از طریق وب‌سایت پلیس فتا و مراجعه به بخش ارتباطات مردمی با این نهاد در میان بگذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات