معرفی پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین، جلسه آنلاین و وبینار داناپلاس

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین، جلسه آنلاین و وبینار داناپلاس این امکان را برای مؤسسات و مدارس فراهم می‌کند تا با استفاده از API داناپلاس در محصول نرم‌افزاری و با لوگو خود، از داناپلاس به‌صورت شخصی‌سازی‌شده استفاده کنند.
تبلیغات

همه‌گیری ویروس کرونا شرایط جدیدی برای برگزاری گردهمایی‌ها و جلسه‌ها و کلاس‌ها به‌وجود آورده است و ابزارهای آنلاین تأثیرگذاری خود را در این بخش نیز نشان داده‌اند. داناپلاس یکی از سرویس‌هایی است که پلتفرمی برای برگزاری سه نوع رویداد کلاس آنلاین و جلسه آنلاین و وبینار ارائه می‌دهد و مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مدرس‌ها جامعه مخاطبان آن هستند. این پلتفرم بدون نیاز به نصب نرم‌افزار جانبی، ازطریق وب‌سایت روی موبایل یا کامپیوتر دردسترس است.

تفاوت سه رویدادی که داناپلاس از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، در نحوه تعامل کاربران و ایجادکننده با یکدیگر نهفته است. برای مثال در رویداد کلاس و وبینار، دسترسی معلم یا برگزارکننده بیشتر از کاربران شرکت‌کننده است؛ اما در جلسه آنلاین، همه افراد می‌توانند باهم تعامل کنند و امکانات یکسانی دراختیارشان قرار می‌گیرد.

درواقع، داناپلاس سامانه مدیریت یادگیری (LMS) است که امکانات مختلفی در‌اختیار مدرس‌ها و فراگیرها و سازمان‌ها قرار می‌دهد. برای مثال، مدرسان امکان گروه‌بندی کلاس‌های آموزشی با زمان‌های برنامه‌ریزی‌شدنی و برگزاری نظرسنجی آزمون‌های آنلاین با قابلیت تصحیح خودکار را دارند. افزون‌براین، برای هرکدام از فراگیران پنل اختصاصی در نظر گرفته می‌شود تا به محتوای درس‌ها دسترسی داشته و با سایر فراگیران از‌طریق گفت‌وگوهای گروهی یا خصوصی در ارتباط باشند. سازمان‌ها نیز این امکان را خواهند داشت تا برای مهمانان جلسه‌هایشان ا‌زطریق ایمیل و پیامک دعوت‌نامه ارسال و برای اخذ تصمیمات در جلسه‌های خود، نطرسنجی آنلاین ایجاد کنند.

داناپلاس اخیرا ویژگی‌های دیگری نیز به پلتفرمش اضافه کرده است که یکی از آن‌ها استفاده از API داناپلاس برای ارتباط با این سیستم برگزاری کلاس آنلاین است. با هدف سهولت استفاده یکپارچه از سیستم مدیریت آموزشی و بستر برگزاری کلاس‌های آنلاین، داناپلاس «رابط برنامه‌نویسی کاربردی» را راه‌اندازی کرده است.

با استفاده از این سرویس، مراکز آموزشی به‌آسانی می‌توانند سیستم مدیریت آموزشی خود را به سیستم برگزاری کلاس آنلاین داناپلاس متصل کنند. در این صورت، مراکز آموزشی به ساخت مجدد اکانت برای دانش‌آموزان و معلمان و تعریف دوباره محتوای دروس نیاز نخواهند داشت. از‌طریق این رابط، هر مرکز آموزشی می‌تواند سیستم مدیریت آموزشی خود شامل همه اطلاعات دانش‌آموزان، دوره‌های آموزشی، آزمون‌های برگزار‌شده و... را به سیستم برگزاری کلاس آنلاین داناپلاس متصل و از سرورهای داناپلاس برای برگزاری کلاس استفاده کند.

قابلیت دیگری که به داناپلاس اضافه شده، White Lable یا همان برچسب‌گذاری سفید است که امکان شخصی‌سازی برند و لوگو و فایل ارائه موجود روی تخته را برای مؤسسه‌های آموزشی و اشخاص فراهم کرده است. با استفاده از این امکان، کاربران نام و لوگو مؤسسه خود را با اطلاعات مربوط به داناپلاس می‌توانند جایگزین و برند شخصی خود را پروموت کنند تا تجربه کاربری یکپارچه‌ای روی این بستر داشته باشند.

داناپلاس علاوه‌بر پلن‌های مختلف با ظرفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت، پلن رایگانی هم در نظر گرفته است که تا دو وب‌کم به‌صورت هم‌زمان و پنج شرکت‌کننده را پوشش می‌دهد. در این پلن، می‌توان حداکثر ده ساعت رویداد و تعداد نامحدود وبینار و کلاس و جلسه برگزار کرد. ناگفته نماند ایرانسل هم با همکاری داناپلاس، هزینه ترافیک استفاده‌شده در این سرویس را برای مشترکان خود نیم‌بها محاسبه می‌کند.

بعد از ثبت‌نام و ورود به پنل کاربری، صفحه پیشخوان نمایش داده می‌شود که در آن خلاصه‌ای از وضعیت کلاس‌ها، جلسه‌ها و وبینارها را در سه ستون جداگانه می‌توان مشاهده کرد که با رنگ‌های مختلف کدگذاری شده‌اند.

در هر دسته، اطلاعات مربوط به رویدادهای برگزارشده، رویدادهای شروع‌نشده، رویدادهای در حال برگزاری و رویدادهای به‌پایان‌رسیده نمایش داده می‌شود. با استفاده از این ابزار، می‌توان بدون سردرگم‌شدن در منوهای تو‌در‌تو، تاریخچه کلی استفاده از سیستم را مشاهده کرد. علاوه‌بر‌این، در همین صفحه تقویمی هم نمایش داده می‌شود که رویدادهای ثبت‌شده در آن روز را به کاربر نمایش می‌دهد.

علاوه‌بر صفحه پیشخوان، از منو کشویی کناری صفحه نیز می‌توان به گزینه‌هایی همچون کلاس‌ها، جلسه‌ها، وبینارها، دسته‌بندی‌ها و تنظیمات حساب کاربری دسترسی داشت. صفحه دسته‌بندی‌ها درواقع امکان دسته‌بندی رویدادها در هر سه‌بخش (کلاس و جلسه و وبینار) را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. با ایجاد دسته‌بندی‌ها جدید در هرکدام از این بخش‌ها، کاربر می‌تواند رویدادهای مشابه را باهم طبقه‌بندی کند تا مدیریت آن‌ها راحت‌تر و منظم‌تر انجام شود.

برای ایجاد رویداد جدید، از منو کشویی کنار صفحه پیشخوان و انتخاب گزینه کلاس یا جلسه یا وبینار می‌توان استفاده کرد. در زمان ایجاد رویداد جدید، گزینه‌های مختلفی دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. برای مثال، در این بخش انتخاب عنوان و تاریخ، ساعت شروع و مدت وبینار امکان‌پذیر است. علاوه‌بر‌این، از همین بخش می‌توان نوع دسترسی به وبینار (آزاد برای عموم یا ورود با موافقت مدیر یا ورود با احراز هویت) و دسته‌بندی آن را انتخاب کرد. در این بخش گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ ازجمله انتخاب نمایش وب‌کم‌ها فقط برای ارائه‌دهنده و قطع میکروفون اعضا در ابتدای وبینار.

علاوه‌براین، داناپلاس بخش راهنمای نسبتا کاملی نیز دارد که در آن ویدئوهای آموزشی مختلفی برای استفاده از بخش‌های مختلف این پلتفرم قرار گرفته‌اند که کاربران برای آشنایی بیشتر با طرز کار داناپلاس از آن‌ها می‌توانند استفاده کنند.

همه‌گیری کرونا ضرورت توجه بیشتر به بسترهای آموزش الکترونیک را به همگان نشان داد. این نیاز در کشور ما بیش‌ازپیش احساس شد؛ چراکه این موضوع در کشورمان بیش از سایر نقاط جهان مهجور مانده بود؛ به‌طوری‌که پس از آغاز همه‌گیری کرونا و ضرورت استفاده از سرویس‌های آنلاین، خلأ بزرگ احساس شد. توسعه داناپلاس در‌کنار سرویس‌های مشابه را باید به فال نیک گرفت؛ چراکه از چنین سرویس‌هایی نه‌تنها در دوران کرونا، بلکه در دوران پساکرونا نیز می‌توان بهره جست و از مواهب اقتصاد دیجیتال به‌منظور توسعه بیشتر بهره‌مند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات