همکاری آی‌گپ و دانشگاه آزاد اسلامی چه نتیجه‌ای برای دانشجویان داشت؟

سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که برای ورود به سامانه آموزشیار نیازمند دریافت کد تأیید از پیام‌رسان آی‌گپ بوده‌اند، اخیرا با مشکلات متعددی در احراز هویت روبه‌رو شده‌اند. این مشکلات چه بوده‌اند و چه کسی پاسخ‌گوی آن‌ها است؟
تبلیغات

سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (آموزشیار) از نیمسال زمستان ۱۳۹۹ راه‌اندازی شد تا دانشجویان این دانشگاه تمام امور دانشجویی مرتبط (مانند پرداخت شهریه و انتخاب واحد) را ازطریق همین سامانه انجام دهند. آموزشیار در حالی کارش را آغاز کرد که دانشجویان ملزم شده بودند دریافت کد تأییدیه ورود به سامانه و احراز هویت را فقط ازطریق پیام‌رسان آی‌گپ به انجام برسانند.

با الزامی‌شدن ثبت‌نام در این پیام‌رسان بومی، دانشجویان بسیاری اعتراضشان را به اجباری‌شدن نصب آی‌گپ اعلام و از نصب آن خودداری کردند که البته تأثیری ب روند همکاری آی‌گپ و آموزشیار نگذاشت. با‌این‌حال پیش از آغاز نیمسال تابستان ۱۴۰۰، دانشجویانی که برای انتخاب واحد به سامانه آموزشیار مراجعه می‌کردند، با مشکل احراز هویت در آی‌گپ مواجه شدند. درواقع، بسیاری از دانشجویان گزارش کردند که پیام کد تأیید را اصلا دریافت نکرده یا با تأخیر دریافت کرده‌اند و حتی برخی دیگر هم از اشتباه‌بودن کد ارسالی خبر دادند. چنین مشکلاتی باعث برانگیخته‌شدن واکنش‌های بسیاری از دانشجویان در توییتر و اینستاگرام شد و بسیاری از کاربران نارضایتی‌شان از آی‌گپ را با نمره‌دهی کم در پلی استور و کافه بازار نشان دادند.

علی‌ محمد کُردنائیج، مدیر ارتباطات آی‌گپ، درباره مشکلات به‌وجود‌آمده به زومیت گفت:

درواقع، همکاری ما با سیستم آموزشیار بدین‌صورت است که ما سرویسی پایه به نام پیام‌رسان هستیم و به درخواست دوستان در دانشگاه آزاد این خدمات را به آن‌ها و مخاطبانشان ارائه می‌کنیم. در‌اصل به‌واسطه آزاد‌کردن API، برای اینکه آموزشیار بتواند به مخاطبانش پیام دهد، به‌عنوان سامانه پیامکی در حوزه OTP عمل کردیم. بدین‌ترتیب، ما همکاران آموزشیار را از‌طریق سیستم API به پیام‌رسان وصل کردیم تا بر‌‌‌اساس درخواست آن‌ها، به همان شماره‌ای پیام ارسال کنیم که کاربران در آی‌گپ ثبت کرده بودند.درباره مشکل به‌وجود‌آمده باید اعلام کنیم که پاسخ‌گویی سیستم ما کمتر از دو ثانیه بوده و مشکلی از طرف ما وجود نداشته است. گویا این مشکل از طرف آموزشیار به‌وجود آمده بود و دوستان در این سیستم چنین موضوعی را تأیید کردند. آزمایش عملکرد آی‌گپ هم کار ساده‌ای است. اگر شما با استفاده از چند دستگاه و اتصالات اینترنت‌های مختلف در آی‌گپ پیام ارسال کنید، مشاهده خواهید کرد که پیام‌ها بدون مشکل ارسال و دریافت می‌شوند.

علی کرد در پاسخ به اینکه «آیا آی‌گپ از چرایی الزام به نصب این پیام‌رسان از طرف دانشگاه خبر داشته یا خیر؟» می‌گوید:

مشخصا اطلاعی از این موضوع نداریم. شنیده‌ایم دوستان در دانشگاه از دیدگاه امنیتی به این موضوع اشاره کرده‌اند. البته ما به‌جز OTP، سرویس‌های دیگری ازجمله بات‌های مختلف و سرویس‌های اطلاع‌رسانی به دانشگاه آزاد ارائه می‌کنیم. شاید هدف دانشگاه از این کار یکپارچه‌کردن و تجمیع سرویس‌هایشان بوده باشد.

در‌این‌میان، نکته مهم دیگر ناراحتی بسیار زیاد دانشجویان از عامل اجبار به نصب برنامه بوده است و برخی هم بیان کرده‌اند که آموزشیار اطلاعات دانشجویان را دراختیار آی‌گپ قرار داده است. کرد در‌این‌باره به زومیت گفت:

هیچ‌گونه اطلاعاتی از دانشجویان دراختیار نداریم. پروتکل‌ها مشخص هستند و ما فقط برای دانشگاه API آزاد کرده‌ایم. بنابراین، هیچ‌کدام از اطلاعات دانشجویان دراختیار ما نیست و آموزشیار خودش مستقیما اطلاعات دانشجویان را مدیریت می‌کند. درواقع، ما فقط اطلاعات کاربران در خود پیام‌رسان آی‌گپ را دراختیار داریم.

در پی این اتفاقات، امتیاز آی‌گپ در مارکت‌های اپلیکیشن بسیار کاهش یافت. کرد درباره این موضوع نیز گفت:

نزدیک به ده‌میلیون کاربر داریم که حدود یک‌میلیون آن‌ها دانشجویان فعال دانشگاه آزاد هستند. با‌این‌حال، متأسفانه ناآگاهی برخی از دوستان و کمپین‌های متعددی که در فضای مجازی علیه ما شکل گرفت، امتیاز اپلیکیشن ما را به ۱٫۵ رسانده است و ما هم در این مسئله متضرر شدیم و معترض هستیم. متأسفانه دانشگاه آزاد هم عکس‌العملی به اعتراض‌های دانشجویان نشان نداده و با اینکه این مشکلات بر گردن ما نیست، فعلا فقط ما پاسخ‌گوی اعتراض‌ها بوده‌ایم. در جلساتی که با دانشگاه آزاد برگزار کرده‌ایم، این نکات را به اطلاعشان رسانده‌ایم.

درنهایت، مدیر روابط‌عمومی آیگپ درباره امکان قطع همکاری با دانشگاه آزاد به زومیت گفت:

در جلسه‌هایی که با دانشگاه آزاد برگزار کرده‌ایم و در آینده نیز برگزار خواهیم کرد، درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهیم کرد. نکته مهم این است که ما از ابتدا با دانشگاه به توافق دوسویه رسیدیم و هر تصمیمی که بگیریم، توافقی خواهد بود. هیچ تصمیمی یک‌طرفه و با عجله گرفته نخواهد شد و ما حتما این مسئله را بررسی خواهیم کرد. به‌هر‌حال، اگر ما هم سرویس خود را بدون هماهنگی و توافق قطع کنیم، به قطع سرویس‌دهی و برانگیخت‌شدن سویه دیگری از اعتراض‌ها متهم خواهیم شد.

زومیت هنوز موفق به ارتباط با آموزشیار نشده اما درصورت پاسخگویی این سامانه، خبر را به‌روزرسانی می‌کند. لطفا تجربیات خود را در‌این‌باره با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات