آسیاتک اولین گواهی‌نامه رتبه‌بندی دیتاسنترهای کشور را دریافت کرد

شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سازمان فناوری اطلاعات با اعطای گواهی‌نامه به شرکت آسیاتک، پروژه رتبه‌بندی دیتاسنترهای کشور را آغاز کرد.
تبلیغات

مراسم اعطای گواهی‌نامه رتبه‌بندی به شرکت آسیاتک به‌عنوان «اولین مرکز داده ممیزی‌شده کشور»، امروز ۱۹ تیرماه برگزار شد. سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای طی همکاری با شرکتی خصوصی، تاکنون ۹ مرکز داده را رتبه‌بندی کرده‌اند. سازمان فناوری اعتقاد دارد رتبه‌بندی کردن به‌جای اعطای مجوزهای متعدد می‌تواند حرکت در جهت استانداردهای بین‌المللی را سرعت ببخشد.

به گزارش زومیت، این ۹ دیتاسنتر ازمیان شرکت‌هایی انتخاب شده‌اند که ترافیک‌شان از حد آستانه‌ی مشخص شده توسط سازمان فناوری بالاتر بوده است؛ شرکت‌ها ابتدا گواهی‌نامه موقت گرفته و سپس به‌دنبال دریافت گواهی‌نامه دائم رفته‌اند. حال آسیاتک به‌عنوان اولین شرکت، گواهی‌نامه دائم را دریافت کرده است. رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم تصریح کرد: «باید مراقب باشیم که استانداردها و مجوزها، تبدیل به ابزاری برای انحصارطلبی‌ و  استفاده از قدرت برای جلوگیری از فعالیت سایرین نشوند.» امیر ناظمی گفت:

مجوز باید از حالت صفر و یک خارج، و به یک طیف تبدیل شود. باید مجوز را در زمره رتبه‌بندی قرار دهیم تا فرصت ارتقای آن وجود داشته باشد. این کار، فعالان بخش خصوصی را در مسیر توسعه قرار می‌دهد.
امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم اعطای گواهینامه رتبه بندی به شرکت آسیاتک به‌عنوان اولین مرکز داده ممیزی شده کشور

به‌گفته رئیس سازمان فناوری، در رتبه‌بندی مراکز داده چهار استاندارد جهانی پوشش داده شده‌اند تا کسب و کارها برای اعلام توانایی‌هایی خود در سطح جهانی،  نیاز به دریافت مجوز دوباره نداشته باشند. ناظمی درخصوص امتیازاتی که شرکت‌های رتبه‌بندی شده دریافت می‌کنند، گفت:

«مشوق‌محور بودن» مسئله مهم دیگری در کاربردی بودن مجوزها است. ما در سازمان فناوری اطلاعات به کسب‌وکارها نگفتیم که اگر مجوز نداشته باشند، حق فعالیت ندارند. اما به آن‌ها گفتیم اگر مجوز داشته باشند، می‌توانند از تسهیلات و مشوق‌هایی استفاده کنند.

رتبه‌بندی دیتاسنترهای کشور طی توافق سازمان فناوری اطلاعات ایران با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) مورخ آذرماه ۱۳۹۸ انجام می‌شود. درواقع این دو سازمان متولی رتبه‌بندی هستند اما وظیفه‌ی ارزیابی مراکز داده به بخش خصوصی واگذار شده است. رئیس سازمان فناوری در آن زمان، هدف از رتبه‌بندی مراکز داده را آگاهی کاربران و خدمات‌گیرندگان از سطح کیفی سرویس‌های دریافت شده عنوان کرد. به اعتقاد ناظمی، در نبود سیستم رتبه‌بندی و سامان‌دهی، کاربران متوجه این نکته نمی‌شوند که سرویس‌دهندگان چه رتبه‌ای داشته و خدمات خود را براساس چه استانداردی ارائه می‌کنند. 

ناظمی مشکل دیگر وجود نداشتن سامانه‌ی رتبه‌بندی را، نبود آمار و اطلاعات کمی از قدرت پردازشی و همچنین میزان حافظه‌ی ذخیره‌سازی خواند. وی یکی از اهداف این برنامه را شناسایی ظرفیت مراکز داده و همچنین رفتن به سمت و سویی خواند تا نهادهای دولتی دیگر نیاز به احداث مراکز داده نداشته باشند و موارد موجود نیز رفته رفته به سمت استفاده از سرویس‌های خصوصی بروند. ناظمی احداث مرکز داده توسط نهادهای دولتی را برای استفاده‌ی شخصی بسیار هزینه‌بر خواند و از سوی دیگر عنوان کرد که موضوع یادشده باعث کم‌رونق شدن بخش خصوصی در این حوزه می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات