سامانه هوشمند محیط زیست برای کمک به توسعه شهر تهران رونمایی شد

شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
سامانه هوشمند محیط زیست شهر تهران و داشبورد هوشمند توسعه پایدار برای مدیریت و توسعه پروژه‌های شهری رونمایی شد.
تبلیغات

سامانه هوشمند محیط زیست و داشبورد هوشمند توسعه پایدار شهر تهران روز چهارشنبه دوم تیرماه رونمایی شد. این رویداد در رصدخانه شهر تهران با حضور شهردار تهران، رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش زومیت، سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران، اطلس محیط‌ زیست مناطق ۲۲گانه پایتخت را در رصدخانه شهری تهران بارگذاری کرد تا اطلاعات زیست‌محیطی همچون وضعیت آلودگی آب، خاک و آلودگی صوتی و ... مورد بررسی و مبنای تصمیم‌گیری‌های این حوزه قرار بگیرد. در پروژه اطلس محیط‌ زیست تهران، تمام پارامترها و شاخص‌های محیط‌ زیستی احصا شده است. در  حوزه پایداری شهری، اطلاعات شهر تهران بر اساس ۱۸ محور بین‌المللی جمع‌آوری شد و با بهره‌گیری از داده‌های مرکز آمار و مرکز رصد شهری به‌روزرسانی می‌شود. این دو ابزار به‌ کمک ارتقای زیست‌پذیری و کیفیت محیط زیست شهری خواهند آمد.

مسئول طرح مدیریت یکپارچه اطلس شهری با اشاره به تصویب اطلس‌یاب در سال ۹۳ به عنوان یک سند راهبری، گفت:

مناطق آلوده را با تقسیم‌بندی آب، خاک، صوت و نور بررسی کردیم. سپس داده‌های تفکیک‌شده هر ۲۲ منطقه شهر را یکپارچه و تلفیق و به‌عنوان سند راهبردی برای توسعه شهر ارائه کردیم.
سخنرانی محمد فرجود مدیر سازمان فاوا شهرداری تهران در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند محیط زیست

موضوع محیط‌ زیست و انرژی به‌صورت جدی توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری پیگیری می‌شود و یکی از پنج برنامه اصلی تعریف‌شده برای شهر هوشمند است. در واقع رصد اطلاعات مربوط به محیط‌ زیست باعث می‌شود برنامه‌های توسعه شهری با دقت و کنترل بیشتری صورت بگیرد. مدیر عامل سازمان فناوای شهرداری تهران در این‌باره گفت:

راه‌اندازی این مرکز گامی جدی است برای اینکه شهر تهران، شهری باشد که بر مبنای داده مدیریت شده و توسعه پیدا می‌کند. در این راستا، سامانه داده باز راه‌اندازی شده است.

شهردار تهران در این مراسم، با اشاره به اهمیت تجمیع اطلاعات برای تولید اطلاعات، ابراز امیدواری کرد که این فرایند به تصمیم‌گیری مدیران بیانجامد.

پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند محیط زیست

در این مراسم با استفاده از داشبورد توسعه پایدار شهری، ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی، شهرسازی، پایداری شهری، فضای سبز و مساحت بوستان‌های شهری برای هر شخص از سال ۹۵ تا ۹۸، وضعیت پایداری دمای سطح زمین با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و تغییرات دمایی و پیش‌بینی دمای شهر تا سال ۱۴۰۴ نمایش داده شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات