نخستین جراحی رباتیک از راه دور ایران روی شبکه همراه اول انجام شد

جمعه ۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اولین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران بر بستر شبکه پر سرعت همراه اول، توسط ربات تماما بومی روی یک سگ انجام شد.
تبلیغات

نخستین جراحی رباتیک از راه دور در ایران بر بستر شبکه همراه اول، با استفاده از یک ربات بومی روی یک سگ انجام شد. به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، این جراحی با استفاده از سامانه «جراحی از راه دور» بومی، روز چهارشنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۰، از فاصله ۷ کیلومتری بین بیمارستان‌های امام‌خمینی و سینا، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور انجام شد. شرکت همراه اول تمامی هزینه‌های توسعه ارتباطات و بستر فنی این پروژه را بر عهده گرفته است.

سگ بیهوش در اتاق عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران

رباتی که در این جراحی استفاده شد، به افتخار دانشمند بلندآوازه ایرانی، ابوعلی سینا، «ربات جراحی سینا» نام‌گذاری شده است؛ توسعه ربات جراح از سال ۹۲ در دستور کار قرار گرفت. رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید هم‌اکنون نمونه‌ای از ربات یادشده در بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، شریعتی و سینا نصب شده است. سورنا ستاری در رابطه با ربات جراح گفت:

این ربات در دنیا با عنوان داوینچی شناخته می‌شود که اکنون در کشور ما نیز تولید شده و به دنبال تأییدیه‌های حیوانی آن هستیم تا بتوانیم در آینده از آن‌ها برای جراحی روی انسان استفاده کنیم.
سورنا ستاری درحال نگاه کردن به سگ بیهوش تحت جراحی از راه دور

ربات داوینچی دارای ۱۶ مفصل مجهز به موتور الکتریکی و یک کنسول جراحی متشکل از مانیتور، دو ربات راهبر و پدال‌های هدایت زیرپایی است. جراح پشت کنسول قرار می‌گیرد و با مشاهده تصاویر ارسال‌شده از ناحیه عمل، از دو بازوی رباتیک برای انجام عمل بهره می‌گیرد. جراح با استفاده از این بازوها، علاوه‌ بر ربات‌های حامل تجهیزات، ربات تصویربردار را کنترل و هدایت می‌کند. ربات‌های راهبر وظیفه دریافت حرکات دست جراح را بر عهده دارند و لرزش‌ها و مقیاس‌گذاری را به ربات‌های پیرو انتقال می‌دهند.

اتاق عمل جراحی رباتیک از راه دور روی حیوان روی شبکه همراه اول

اگر ایران این شیوه جراحی را به مرحله تجاری برساند، در مقام دومین کشور پس از ایالات متحده آمریکا، در بهره‌گیری تجاری از آن قرار خواهد گرفت. ستاری ابراز امیدواری کرد که این نوآوری بتواند جلوی بسیاری از خطاهای پزشکی را بگیرد و با دریافت تأییدیه‌های فنی تست حیوانی تا یک سال آینده، در مراکز جراحی مورد استفاده واقع شود.

انجام عمل جراحی از راه دور در ایران روی حیوان

همراه اول در این مراسم اعلام کرد که در جریان جراحی از راه دور از یوزکیس 5G خود بهره برده است که نخستین بار در نمایشگاه تلکام سال ۹۷ رونمایی شد. معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در این مورد توضیح داد:

برای انجام جراحی مهم امروز، پهنای باند ۵ گیگابیت در ثانیه را آماده کرده بودیم که عملا حدود ۲۰ درصد آن مصرف شد و پیام خوبی را به ما داد که می‌توانیم اقداماتی از این دست و با همین کیفیت بسیار بالا را حداقل با ظرفیت پهنای‌ باندی یک گیگابیت بر ثانیه نیز داشته باشیم.
کارکنان اتاق بیهوشی با لباس آبی در اتاق عمل جراحی رباتیک روی سگ در ایران
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات