بیمه مرکزی: همکاری شرکت‌های بیمه با استارتاپ‌های فروش بیمه ممنوع است

سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بیمه مرکزی در نامه‌ای به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام کرد از ابتدای تیر همکاری با استارتاپ‌های فروش بیمه در کشور به‌دلیل نداشتن مجوز این سازمان ممنوع است.
تبلیغات

بیمه مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد فعالیت بازاریابان برخط یا استارتاپ‌های بیمه‌ای بدون مجوز از بیمه مرکزی از ابتدای تیر ۱۴۰۰ ممنوع خواهد بود. گفتنی است هیچ‌کدام از استارتاپ‌های فعال این حوزه در کشور تاکنون مجوز بیمه مرکزی را دریافت نکرده‌اند.

به‌گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، این بخشنامه در راستای آیین‌نامه شماره ۹۲ شورای عالی بیمه و پس از اتمام یافتن مهلت به این استارتاپ‌ها برای اخذ مجوز مرتبط اجرا می‌شود. در این بخشنامه آمده است: «هرگونه همکاری مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های بیمه و شبکه فروش با بازاریان بیمه‌ای برخط (استارتاپ‌ها) فاقد مجوز از بیمه مرکزی در همه رشته‌های بیمه‌ای ممنوع است و درصورت رعایت‌نشدن مراتب و مشاهده نام شرکت‌های بیمه در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط، برخوردهای نظارتی لازم وفق مفاد ماده ۲۶ آیین‌نامه شماره ۷۵ شورای عالی در دستورکار بیمه مرکزی قرار خواهد گرفت.»

همچنین، اگر شرکت بیمه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم و خارج از چهارچوب ضوابط و مقررات با این استارتاپ‌ها قرارداد منعقد کرده باشد، باید سریعا قراردادش را فسخ و حق بیمه متعلقه را دریافت کند و نتیجه را به بیمه مرکزی اطلاع دهد. ناگفته نماند اعمال هرگونه تخفیف مازاد بر حد مقرر در تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث (مصوب سال ۹۵) در حق بیمه تعهدات اجباری بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده نیز ممنوع شد که به کاهش خالص پرداختی بیمه‌گذار منجر شود.

این بخشنامه اعلام می‌کند اقدام عرضه‌کنندگان مجاز بیمه‌ای برای اعطای ترفیعات فروش و امتیازات شبه‌نقدی غیرمتعارف همچون ارائه بن‌های خرید، کارت‌های اعتباری، تخفیف در حق بیمه سایر بیمه‌نامه‌ها تخلف محسوب می‌شود. البته تخفیف‌های مجاز مقرر در آیین‌نامه موضوع ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث که تخفیف‌های عدم خسارت، خودروهای نوشماره و... را شامل می‌شود، از این قاعده مستثنی است. به‌علاوه، تخفیف در حق بیمه مازاد مالی شخص ثالث و سایر رشته‌های مشمول آیین‌نامه شماره ۹۴ شورای عالی بیمه صرفا در چهارچوب نرخ‌نامه مصوب شرکت موضوع مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه مجاز خواهد بود.

باید دید در روزهای آینده واکنش استارتاپ‌های فروش بیمه در کشور چیست و چه سازوکاری برای تعامل با بیمه مرکزی در پیش خواهند گرفت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات