دیجی‌کالا با راه‌اندازی پیندو امکان فروش کالاهای مستردشده را فراهم کرد

یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دیجی‌کالا با راه‌اندازی پیندو، امکان مقایسه قیمت کالای دست‌دوم با نو و فروش کالاهای مستردشده برای فروشندگان را فراهم کرد.
تبلیغات

چند روز پیش، دیجی‌کالا از راه‌اندازی پلتفرم ثبت آگهی آنلاین خریدوفروش و ارائه خدمات خود به‌نام پیندو خبر داد. ورود دیجی‌کالا به حوزه فروش کالای دست دوم، حکایت از ظرفیت درخورتوجه این حوزه می‌کند؛ هرچند دیجی‌کالا می‌گوید قصد دارد به‌شکل دیگری از فضای فعالیت پلتفرم‌های آگهی آنلاین استفاده کند.

مدیر روابط‌عمومی دیجی‌کالا ضمن ردکردن رقابت مستقیم این شرکت با پلتفرم‌های تخصصی آگهی آنلاین در ایران، می‌گوید پیندو را مانند ویژگی تکمیل‌کننده در دیجی‌کالا می‌داند. امیرحسن موسوی در گفت‌وگو با زومیت توضیح می‌دهد:

زمان‌های بسیاری پیش می‌آید که مشتری‌های دیجی‌کالا کالایی را می‌خرند و تصمیم می‌گیرند به هر دلیلی، آن را بفروشند یا برخی نمی‌خواهند به‌‌اندازه مبلغ کالای نو برای خرید هزینه کنند. برای مثال، کاربری قصد خرید گوشی آیفون دارد که در بازار بیش از ۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ اما بودجه‌‌اش ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. پس ما چنین ویژگی را برای مشتریان فراهم کرده‌ایم.

البته موسوی تصریح می‌کند هر کسی بدون اینکه الزاما کاربر دیجی‌کالا باشد، می‌تواند کالا و خدمات خود را در پیندو عرضه کند. بااین‌حال در این زمینه، مزیت مهمی در مراجعه به دیجی‌کالا وجود دارد. موسوی توضیح می‌دهد باتوجه‌به وجود ۴ میلیون کالا در تمام حوزه‌ها در دیجی‌کالا، ارتباط زیادی با خدمات قابل‌عرضه وجود دارد. برای مثال تعمیرکار موبایل می‌تواند آگهی خدمات خودش را در صفحات محصولات موبایل قرار دهد یا کالای دست‌دوم خود را به کالای مشابه نو در دیجی‌کالا الصاق کند.

امیر حسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا

مزیت دیگر، وجود محتوای غنی دراختیار کاربران دیجی‌کالا است که فروشنده را از واردکردن اطلاعات جدید و تخصصی بی‌نیاز می‌کند. موسوی اضافه می‌کند:

مشتری این کالا هم به‌لحاظ وجود محتوای تخصصی در صفحه کالا، اطلاعات دقیقی از محصول دارد و می‌تواند با مطالعه نظرات متعدد کاربران، آگاهانه‌تر خرید کند. درواقع، ما قصد داشتیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

مدیر روابط‌عمومی دیجی‌کالا با اشاره به فعالیت ۱۴۰ هزار فروشنده فعال در این پلتفرم، می‌گوید روزانه کالاهای زیادی مرجوع می‌شود و باتوجه‌به وجود گارانتی برگشت هفت‌روزه کالا، مشتریان زیادی از این گارانتی استفاده می‌کنند. او اضافه می‌کند پس از برگشت کالا به فروشنده، کالا دیگر نو محسوب نمی‌شود و فروشندگان زیادی دچار زیان می‌شوند؛ درنتیجه فروشندگان دیجی‌کالا اکنون می‌توانند با ذکر مشخصات کالای مستردشده، آن را به‌عنوان کالای دست‌دوم بفروشند. موسوی اضافه می‌کند:

افراد زیادی هستند که اهمیت نمی‌دهند اگر جعبه کالا باز شده باشد؛ درحالی‌که با قیمت یک‌سوم کالای اصلی فروخته شود. بنابراین، حالا اکوسیستمی ایجاد شده تا همه از این فضا استفاده کنند و از آن بهره ببرند.

موسوی: قصد نداریم با دیوار و شیپور رقابت کنیم

موسوی مزیت دیگر استفاده کاربران از دیجی‌کالا را امکان قیمت‌گذاری درست می‌داند. درواقع، وقتی کاربر در دیجی‌کالا کالایی را جست‌وجو می‌کند، کالای مدنظرش را درکنار پیشنهاد کالای دست‌دوم مشاهده می‌کند و در این حالت، می‌تواند از اصل قیمت کالا باخبر شود. مدیر روابط‌عمومی دیجی‌کالا می‌افزاید چنین اطلاع‌رسانی در پلتفرم‌های دیگر فروش کالای دست‌دوم انجام نمی‌شود. وی تصریح می‌کند:

مقاله‌ی مرتبط:پلتفرم ثبت آگهی آنلاین دیجی کالا شروع به کار کرددر بسیاری اوقات، خریدار اصل قیمت کالا را نمی‌داند. همین ناآگاهی باعث می‌شود احتمال قیمت‌گذاری نادرست افزایش یابد. وقتی قیمت اصل کالا یک‌جا با قیمت دست‌دوم درج شود، هم فروشنده و هم مشتری از این مزیت سود می‌برند و احتمال فروش افزایش می‌یابد.

موسوی درباره نظارت بر قیمت‌ کالاهای دست‌دوم در پیندو نیز می‌گوید:

نظارت برای تمام کالاها در دیجی‌کالا هم وجود ندارد. به‌طورکلی، عنصر رقابت باعث می‌شود فروشنده بهترین قیمت را در دیجی‌کالا پیشنهاد دهد و تلفیقی از امتیاز و قیمت کالا سبب می‌شود فروشنده دکمه معرفی‌شدن فروشگاهش به‌طور پیش‌فرض را در دیجی‌کالا بگیرد. در پیندو هم همین‌طور است. درواقع، نوعی نظارت ارگانیک به‌خودی‌خود اتفاق می‌افتد؛ بدین‌صورت که وقتی مشتری می‌خواهد کالای دست‌دوم بخرد، طبیعتا باید به‌دلیل وجود تفاوت قیمت معنادار چنین کاری کند.

فعلا ارسال کالا در پیندو برعهده مشتری و فروشنده است؛ اما قرار است در آینده، از سرویس لاجستیک دیجی‌کالا با نام «دیجی اکسپرس» برای ارسال کالاها استفاده شود. همچنین برای حفظ امنیت خرید، پرداخت امن دیجی‌پی به سرویس پیندو اضافه می‌شود؛ بدین‌ترتیب، در زمان خرید کالا مبلغ واریزشده مشتری ۲۴ ساعت در دیجی‌پی می‌ماند و پس از تأیید مشتری بابت تحویل‌گرفتن کالا، مبلغ از دیجی‌پی به حساب فروشنده واریز می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات