امیر ناظمی: اگر استارتاپ‌ها نتوانند در بازار جهانی فعالیت کنند، از سودآوری جا می‌مانند

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
رئیس سازمان فناوری اطلاعات غیبت استارتاپ‌ها در بازار جهانی را مهم‌ترین مشکل حال حاضر آن‌ها عنوان کرد که مانع سودآوری‌شان خواهد شد.
تبلیغات

در مراسم رونمایی پلتفرم شتاب‌دهنده مجازی وینوهاب، درباره‌ی مشکلات استارتاپ‌ها در کشور بحث شد. در این مراسم، رئیس سازمان فناوری اطلاعات مشکل اصلی استارتاپ‌ها را غیبت در عرصه‌های بین‌المللی عنوان کرد. به‌گفته‌ی امیر ناظمی، «مقیاس‌پذیر‌بودن» مهم‌ترین ویژگی‌ها برای استارتاپ‌ها است و استارتاپ اگر در جامعه‌ی هدفش به سودآوری نرسید، باید بتواند سریع به خارج مرزها برود. این در حالی است که هم‌اکنون فعالیت خارج از مرزهای کشور برای شرکت‌های ایرانی بسیار مشکل است.

به‌گزارش زومیت، امیر ناظمی تأکید کرد اگر استارتاپ‌ها نتوانند تا دو سال دیگر به خارج کشور سرویس بدهند، بازار‌ها به حد اشباع می‌رسد و آن‌ها با شکست مواجه می‌شوند. همچنین، درمقابل همتایانشان در نقطه‌ی ضعف قرار می‌گیرند که مقیاس بزرگ‌تری دارند و از گردونه‌ی رقابت حذف می‌شوند.

امیر ناظمی، ژوبین علاقبند، وینوهاب

ناظمی به این موضوع نیز اشاره کرد که اکوسیستم‌های بزرگ‌مقیاس در جهان مانند آمریکا یا چین، متفاوت از اکوسیستم موجود در ایران هستند. وی افزود:

اگر گوگل در چین مسدود است و سرویس‌های مشابه چینی جایگزین آن‌ها شده، باید توجه کرد که با جمعیت این کشور صرفه‌ی اقتصادی و توجیه برایشان وجود دارد. اما متأسفانه در کشور ما کسانی هستند که بدون داشتن اطلاعات کافی و با خواندن خبری در روزنامه و مجله درباره‌ی رفتار چین در حوزه‌ی تکنولوژی، توهم کپی‌برداری و الگوبرداری‌ به سرشان می‌زند. واقعیت این است که در اقتصاد پلتفرمی غیر از درآمد، مهم‌تر آن است که تعداد کاربران به نقطه‌ی سر‌به‌سر برسد. برای مثال، موتور جست‌وجو برای داشتن صرفه‌ی اقتصادی باید حداقل ۴۰۰ میلیون کاربر داشته باشد.

البته ناظمی ورود استارتاپ‌ها به بازار جهانی را حتی درصورت رفع تحریم‌ها فرایندی دشوار توصیف کرد. او گفت در‌این‌باره باید ظرفیت‌سازی شود و در همین زمینه، همکاری‌هایی با سازمان ملل متحد آغاز شده تا با ارزیابی بی‌طرفانه از وضعیت اکوسیستم ایران، بازار داخلی برآورد شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره‌ی نوع خاص اکوسیستم موجود در ایران گفت: «ما آن‌قدر بزرگ هستیم که برخی بازار‌ها را داشته باشیم؛ اما درمقابل، آن‌قدر بزرگ نیستیم که برخی دیگر از بازار‌ها را برای خود داشته باشیم. به‌همین‌دلیل، پلتفرم‌های خدماتی موفقی در ایران وجود دارد؛ اما سودآوری آن‌ها وابسته به درآمد و میزان توان مصرفی جامعه است.» ناظمی دراین‌باره توضیح داد وقتی درآمد عمومی مردم کم باشد، دیگر نمی‌توانند غذای آنلاین سفارش دهند یا با تاکسی اینترنتی جابه‌جا شوند؛ درنتیجه، ایران می‌تواند جاذب تیم‌ها و ایده‌های دیگر کشورها مانند ارمنستان باشد و و بازار جهانی ایجاد کند.

ناظمی به این موضوع اشاره کرد که برجام امکان واردکردن سرمایه‌گذار خارجی به کشور را فراهم کرد. او افزود در آن زمان، سرمایه‌ی اندکی وارد کشور شد که شرکت‌های بزرگ امروزی در کشور را پدید آورد و این فرصت‌ها امروز از دست می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات