با مصوبه مجلس برای ارزان شدن اینترنت پیام رسان های داخلی، شاد دیگر رایگان نخواهد بود

یک‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
مجلس تصویب کرد که اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی، یک‌پنجم تعرفه‌ی اینترنت پیام‌رسان خارجی محاسبه شود؛ معاونین وزیر ارتباطات می‌گویند بر این اساس، شاد دیگر رایگان نخواهد بود.
تبلیغات

روز گذشته (شنبه ۹ اسفند) مجلس در بررسی بخش درآمدی لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ تصویب کرد که نرخ تعرفه‌ی اینترنت برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، یک‌پنجم تعرفه‌ی اینترنت پیام‌رسان خارجی باشد. حال معاونین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردند که مصوبه‌ی مذکور، ضد رایگان بودن پیام‌رسان‌های داخلی از جمله پیام‌رسان دانش‌آموزی «شاد» است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد اطلاعات ناکافی برخی نمایندگان، نتیجه‌ا‌ی خلاف نیت آن‌ها رقم می‌زند و در عمل، شکاف اجتماعی را عمیق‌تر می‌کند و قربانی شدن عدالت آموزشی را به ‌دنبال دارد. امیر ناظمی در توییتی نوشت:

با نیت ارزان ‌کردن استفاده از محصولات داخلی، شکاف اجتماعی را عمیق‌تر و #عدالت_آموزشی را قربانی کردند. با این مصوبه دیگر #شاد رایگان نخواهد بود!اطلاعات ناکافی گاهی شما را به نتیجه‌ای خلاف نیتتان می‌رساند. نتیجه عملی تصمیمات است که بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد؛ نه نیت‌ها! pic.twitter.com/NVADK0KhqH— امیر ناظمی (@amirnazemy) February 27, 2021

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) هم تأکید کرد که ‌اکنون «شاد» رایگان است و برخی پیام‌رسان‌ها در توافق با اپراتورها، ترافیک رایگان دارند. حسین فلاح جوشقانی، در توییتی خطاب به نماینده‌ی مجلس گفت:

جناب آقای رضاخواه!با مصوبه دولت، هم‌اکنون «شاد» رایگان است. برخی دیگر از پیام‌رسان‌ها هم با توافق با اپراتورها، ترافیک خود را رایگان کرده‌اند. مصوبه‌ی شما ضد رایگان بودن پیام‌رسان‌های داخلی است. ضمنا گفته اینترنت به ترافیک پیام‌رسان داخلی، صحیح نیست. اینترنت، اینترنت است https://mobile.twitter.com/MojtabaRezakhah/status/1365638881769451527— حسین فلاح جوشقانی (@hfallahj) February 27, 2021

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گفته‌های رئیس رگولاتوری اعلام کرد: «باز هم ادعای نمایندگان برای ارزان کردن اینترنت توسط مجلس صحیح نیست.»

محمد جواد آذری جهرمی در استوری حساب اینستاگرامی خود نوشت:

با اینکه استفاده از شاد را رایگان شده، مصوبه‌ی جدید مجلس، دولت را مکلف می‌کند که قیمت پیام‌رسان داخلی را ۲۰ درصد اینترنت لحاظ کند؛ درنتیجه، عملا دولت دیگر اجازه‌ی رایگان کردن شاد را ندارد و از سال آینده، استفاده از شاد صرفا با پرداخت هزینه ممکن است.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: «به همین راحتی. مصوبه‌ای ضد عدالت اجتماعی و مخالف مردم مناطق محروم. وامرهم شوری بینهم! با هم مشورت کنید!»

تفاوت نظر نمایندگان مجلس و وزارت ارتباطات در روزهای اخیر به اوج رسیده است. انتهای هفته‌ی گذشته وزیر ارتباطات به تصویب شدن طرحی که موجب افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورهای مخابراتی می‌شد، هشدار داد و آن را عامل گران شدن اینترنت دانست.

اما مجلس پس از این گفته‌ی وزیر ارتباطات، تصویب کرده است که اینترنت سال آینده گران نخواهد شد؛ امری که به ‌گفته‌ی محمدجواد آذری جهرمی، ورشکست ‌شدن اپراتورها را به‌ دنبال دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات