سورنا ستاری: فرهنگ غلط نفتی درمقابل نوآوری و خلاقیت ایستاده است

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، جا‌انداختن فرهنگ توسعه و هوشمندسازی در اقتصادهای نفتی بسیار سخت است و این فرهنگ غلط اجازه‌ی توسعه نمی‌دهد.
تبلیغات

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری عصر امروز، ۲۷ بهمن، با حضور در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء واقع در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اعلام کرد که اکنون شرکت‌های زیادی در حوزه‌ی هوش مصنوعی در کشور فعال هستند و به سخت‌افزارهای حوزه‌ی اینترنت اشیاء وابستگی دارند.

به‌گزارش زومیت، سورنا ستاری در مراسم رونمایی خدمات اینترنت اشیاء به نقش فرهنگ در توسعه اشاره کرد و گفت: «جا‌انداختن فرهنگ هوشمندسازی در سیستم‌های دولتی در تمام دنیا به‌ویژه در اقتصاد نفتی بسیار سخت است.» ستاری توصیه کرد بازار اصلی اینترنت اشیاء باید در بخش خصوصی دیده شود و مدیران خواستار پیاده‌کردن هوشمندسازی در سازمان‌ها حمایت شوند. سورنا ستاری اضافه کرد:

اینکه انتظار داشته باشیم بخش دولتی در حوزه‌ی هوشمندسازی جلوتر از مردم باشد، انتظار درستی نیست و اصول تفکر دولتی با نوآوری و هوشمندسازی متناقض است. توسعه‌ی هوشمندسازی مانند سایر توسعه‌ها در نوآوری است.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه اینترنت اشیا

ستاری به این موضوع اشاره کرد مردم دولت را به حمایت از تاکسی‌های آنلاین مجبور کردند و دولت مجبور شد از آن‌ها حمایت کند؛ اما در حوزه‌هایی که بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، هوشمندسازی را می‌توان توسعه داد. ستاری توصیه کرد فعالان بخش اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در بحث شهر هوشمند نیز شهرداری را باید یاری کنند و سرویسی ارائه دهند که مردم از آن استفاده کنند و دیگر کسی نتواند با فعالیت آن مقابله کند.

به‌گفته‌ی معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بخشی از حوزه‌های هوشمندسازی مانند حوزه‌ی راه را دولت مصادره‌ می‌کند و متأسفانه تغییری در آن‌ها پذیرفته نمی‌شود. ستاری افزود ازآنجاکه فرهنگ توسعه در این زمینه به‌درستی نهادینه نشد، مسیری اشتباه طی شد و توسعه را در تأسیس مراکز مختلف دیدیم؛ بااین‌حال، اگر فرهنگ درست شود و جامعه از نوآوری استقبال کند، بخش خصوصی یا دولتی می‌توانند سخت‌افزار و نرم‌افزار تولید کنند. سورنا ستاری گفت:

باید با فرهنگ غلط نفتی مقابله کنیم؛ فرهنگی که درمقابل نوآوری و خلاقیت با پول نفت می‌ایستد.

گفتنی است ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۲۷ و ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، در سالن ۲۷ نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات