واگذاری باند فرکانسی برای توسعه 5G به مزایده گذاشته می‌شود

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای توسعه شبکه 5G در ایران از طریق مزایده خبر داد.
تبلیغات

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای توسعه‌ی شبکه 5G در کشور، باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز را از طریق مزایده واگذار می‌کند. در نشست بررسی آخرین وضعیت واگذاری باندهای فرکانسی 5G که امروز صبح در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء در سالن ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، معاون رگولاتوری اذعان کرد که کار کارشناسی برای باند فرکانسی 5G طی چند ماه اخیر در جریان بوده و این باند ترکیبی از باندهای مختلف است؛ اما باند طلایی به باند ۳۵۰۰ مگاهرتز اختصاص داده شده است.

به گزارش زومیت، نسترن محسنی تصریح کرد: «از آنجا که دسترس‌پذیری به تجهیزات در باندهای ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مگاهرتز محدود است و با توجه به شرایط تحریم محدودیت‌ها مضاعف می‌شود و بهره‌مندی از باند را به تأخیر می‌اندازد، تمرکز سازمان رگولاتوری در واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز روی ۲۰۰ مگ انتهایی است.»

حضور اپراتورها در نشست مزایده واگذاری باند 5G

به‌ گفته‌ی محسنی، بار اصلی ارتباطات اینترنتی ایران روی شبکه‌های موبایل است و واگذاری فرکانس ملاحظات خاصی می‌طلبد؛ درنتیجه اگر این واگذاری با مباحث فناوری‌های نو مانند 5G همراه شود، دقت‌ها و ملاحظات مضاعف خواهد بود. محسنی اضافه کرد که رگولاتوری باید بتواند نقطه‌ی بهینه را در باند فرکانسی پیدا کند و برای تجاری‌سازی 5G، به چهار سال زمان نیاز است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مزایده، شفاف‌سازی را به ‌دنبال دارد، تصریح کرد که در سال ۲۰۲۰ تمام باندهای فرکانسی ازطریق مزایده واگذار شده‌اند و اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) همین روش را توصیه کرده است. بااین‌حال، اپراتورهای تلفن همراه در مورد واگذاری باند ازطریق مزایده، مخالفت‌ها و نگرانی‌هایی مطرح کردند. معاون فنی همراه اول با ابراز انتقاد از رویکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: «رگولاتوری واسطه‌گری در فرکانس را ترویج نکند.»

مرتضی طاهری‌بخش اضافه کرد: «چرا همراه اول به‌عنوان یک اپراتور، به‌خاطر توزیع نادرست فرکانس باید سراغ یک اپراتور دیگر برود؟» طاهری‌بخش فضای باندهای فرکانسی ۳۴۰۰، ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ را بسیار پیچیده توصیف کرد و گفت:

امروز همه‌ی اپراتورها در پشت خط مسابقه به‌صورت یکسان ایستاده‌اند و اگر رگولاتوری تصمیم درستی برای واگذاری باند نگیرد، ممکن است اپراتورها مجبور به جمع کردن کسب‌و‌کار خود در فناوری 5G شوند.

معاون فنی همراه اول با اشاره به اینکه وندورهای نوکیا، هواوی و اریکسون تجهیزات برای باندهای فرکانسی ۳۳۰۰ تا ۳۸۰۰ تولید نمی‌کنند، گفت پهنای باند کمتر از ۸۰ مگ هیچ کارآیی ندارد. طاهری‌بخش خبر داد که شبکه تجاری و واقعی 5G همراه اول طی چند روز آینده راه‌اندازی می‌شود و گام اول همراه اول برای توسعه نسل پنجم ارتباطات، هات‌اسپات است؛ سپس نوبت بهره‌مندی مشتریان سازمانی و صنعتی می‌رسد و در نهایت طبق سندی که با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهایی شده است، پوشش وسیع 5G به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته‌ی او، پوشش وسیع تا چهار سال دیگر عملی می‌شود.

همراه اول: 5G در ایران تا چهار سال دیگر به ‌شکل وسیع پوشش داده می‌شود

معاون فنی همراه اول تصریح کرد که باندهای فرکانسی ۳۴۰۰ تا ۳۴۶۰ مگاهرتز در اختیار مبین نت، از ۳۴۵۰ تا ۳۵۰۰ در اختیار رگولاتوری، از ۳۵۰۰ تا ۳۵۴۰ در اختیار فرابرد (زیتل) و های‌وب و از ۳۵۴۰ تا ۳۶۰۰ مگاهرتز در اختیار ایرانسل قرار دارد. به‌ گفته‌ی او، اگر واگذاری باندها همین امروز انجام شود، عدالت رقابتی به‌ هم می‌خورد؛ به همین علت همراه اول با برگزاری مزایده موافق نیست.

به اعتقاد طاهری‌بخش، ابتدا باید نقشه‌ی انتهایی فرکانس مشخص شود و رگولاتوری سه سال مهلت بدهد تا کاربردهای 5G راه بیفتند.

معاون فنی ایرانسل در مورد واگذاری باند فرکانسی شبکه 5G اذعان کرد: «نباید برنامه‌ریزی بلندمدت را فدای تصمیم‌های کوتاه‌مدت کنیم اما واقعیت‌های کشور را هم نمی‌شود نادیده گرفت.» حسن بلوردی تصریح کرد: «الگوی مصرف دیتا در ایران با دنیا متفاوت است؛ در دنیا عمده‌ی مصرف روی شبکه ثابت است و شبکه‌ی سیار لوکس و گران است؛ اما در توسعه‌ی شبکه ایرانسل موضوع TD-LTE قابل‌ توجه است و درصد زیاد جمعیتی از مشترکان ایرانسل از این شبکه استفاده می‌کنند. همچنین تعداد زیادی مودم در دست مردم است و برای توسعه شبکه 5G نمی‌توان در کوتاه‌مدت این مسائل را نادیده گرفت و به شبکه 5G سوئیچ کرد.»

بلوردی در مورد مهاجرت به شبکه 5G گفت:

باید در یک برنامه‌ی چندساله اتفاق بیفتد؛ چراکه شبکه‌های موبایل به حد انفجار رسیده و به دلیل قیمت پایین، مصرف آن بسیار بالا است و اگر بخواهیم برای بخشی از شبکه به‌خصوص در بخش TD-LTE هر تصمیمی بگیریم، نارضایتی زیادی به ‌دنبال خواهد داشت. این در حالی است که حدود ۴۰ درصد شبکه ایرانسل روی TD-LTE است و در هر شهر بیش از سه هزار سایت دارد. از همین رو ایرانسل در بلندمدت فرکانس تخصیصی را به سمت توسعه 5G خواهد برد.

بلوردی در مورد واگذاری باندها گفت: «در TD-LTE نمی‌توانیم از باند تمیز و بدون مدخله استفاده کنیم و چالش‌های جدی در فرکانس آن وجود دارد و البته در فرکانس‌های 5G چالش‌های به‌مراتب جدی‌تری وجود دارد و باید بتوانیم چالش‌ها را برطرف کنیم. باید تصمیم‌های بنیادی و کلان بگیریم نه اینکه فرکانس را واگذار کنیم و زیر بار مصرف برود.»

چهارمین سایت 5G ایرانسل، فردا در محل پارک آب و آتش رونمایی می‌شود

معاون فنی ایرانسل به قیمت بالای گوشی‌های 5G اشاره کرد و گفت نباید تصور کرد که 5G مانند 4G‌ زودبازده است. بلوردی اذعان کرد که رگولاتوری در چند سال اول از واگذاری باندهای فرکانسی 5G، نباید روی مبالغ پرداختی حق‌السهم و حق فرکانس انتظاراتی از اپراتورها نداشته باشد؛ چراکه اپراتور در یکی دو سال آینده از این بخش درآمدی متناسب با سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

بلوردی با اشاره به وضعیت توسعه 5G توسط ایرانسل گفت چهارمین سایت ایرانسل فردا در محل پارک آب و آتش راه‌اندازی می‌شود. پس از آن نوبت به سایت‌هایی در کیش و شیراز می‌رسد.

مدیرعامل رایتل با ابراز مخالفت با واگذاری باندها، گفت تنها وندورها از این مزایده سود می‌برند. یاسر رضاخواه اضافه کرد که پیش‌تر هم تصمیم رگولاتوری در مورد صدور پروانه‌های اپراتورهای وایمکس اشتباه بود که جبرانش کرد. وی اضافه کرد:

اقتضای شرایط کشور به صورتی بوده که نتوانستیم تصمیم درستی بگیریم. در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ روی همین فرکانس راجع به وایمکس صحبت می‌کردیم و در آن زمان با دلار هزار تومانی، چند هزار دلار روی وایمکس سرمایه‌گذاری کردیم؛ درحالی‌که وایمکس تکنولوژی آینده‌داری نبود اما رگولاتوری می‌خواست توسعه یابد. الان هم نمی‌دانیم این فناوری کجا است و مملکت چقدر از آن استفاده می‌کند. قطعا برخی از توسعه‌ی وایمکس منتفع شدند اما کشور منتفع نشد.

به‌ گفته‌ی مدیرعامل رایتل، قیمت مؤثر هر گیگابایت دیتا با افزایش قیمت ارز، به دو هزار تومان رسیده؛ درحالی‌که متوسط درآمد اپراتورها از هر مشترک ۲۰ هزار تومان است. وی تأکید کرد که کشور باید در نهایت به سمت توسعه‌ی شبکه 5G حرکت کند؛ درنتیجه حتی اگر از مسیر غلط شروع کند، باز بهتر از این است که هرگز شروع نکند. بااین‌حال مدیرعامل رایتل، برگزاری مزایده برای واگذاری فرکانس را به‌طور کامل درست نمی‌داند. رضاخواه می‌گوید:

مدیرعامل رایتل: اگر فرکانس 5G به‌طور غلط تقسیم شود، هزینه‌ی اپراتورها سر به فلک می‌کشد

اگر دولت به هر طریقی خسارت بازیگران قبلی دارنده‌ی پروانه را بدهد، باز هم به نفع کشور است تا اینکه روی طیف دیگری از فرکانس برویم که قیمت آن بالا است و تجهیزات گران بخریم، بعد دوباره وارد باندهای مرسوم شویم.

رضاخواه تأکید کرد که فرکانس دارایی کشور است؛ اما برخی دوست دارند که منابع منحصر‌به‌فرد را از بین ببرند. او مثال زد که در اروپا، باند تلویزیون آنالوگ را برای توسعه 5G خالی کردند؛ اما در ایران این باند دست صدا و سیما است و کسی جرأت نمی‌کند در مورد آن حرفی بزند؛ درحالی‌که اگر فرکانس به‌طور غلط تقسیم شود، هزینه‌ی اپراتورها سر به فلک می‌کشد و با قیمت ارز صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

مدیرعامل زیتل از قصد این شرکت برای ورود به 5G خبر داد. جهانگیر آقازاده گفت: «اگر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجازه دهد، به‌عنوان اپراتور FWA در مزایده‌ی واگذاری باندهای فرکانسی 5G شرکت خواهیم کرد؛ چراکه این فناوری نقش گسترده‌ای در کاهش محرومیت، افزایش اشتغال و کیفیت زندگی مردم خواهد داشت.»

ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه در سالن ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات