۵ ماهواره ایرانی در صف پرتاب قرار دارند

سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
طلوع صاایران، پارس ۱، ظفر ۲، ناهید ۱ و ناهید ۲ قرار است تا پایان دولت دوازدهم به فضا پرتاب شوند؛ البته چند ماهواره دیگر هم در دست طراحی هستند.
تبلیغات

عصر امروز ۱۴ بهمن، مراسم روز فناوری فضایی با حضور وزیر ارتباطات برگزار و طی آن وضعیت ماهواره‌های ایرانی آماده‌ی پرتاب و همچنین کپسول زیستی ساخت ایران شرح داده شد. به گزارش زومیت، در این مراسم اعلام شد که ماهواره‌هی سنجشی «طلوع»، «پارس ۱»، «ظفر ۲» و ماهواره‌های مخابراتی «ناهید ۱» و «ناهید ۲» و بلوک انتقال مداری «سامان» در صف پرتاب قرار دارند. همچنین ماهواره‌های سنجش از دور «پارس پلاس»، «پارس ۲» و «رسام»، ماهواره مخابراتی «ناهید ۳» و بلوک انتقال مداری «سامان ۲» در دست طراحی هستند.

تست‌های میدانی ماهواره پارس یک به اتمام رسیده و به سازمان فضایی تحویل شده؛ همچنین ماهواره طلوع که به سفارش وزارت دفاع و توسط صاایران ساخته شده، آماده‌ی پرتاب است. ماهواره طلوع مجوزهای لازم را اخذ کرده و در سال جاری با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا فرستاده خواهد شد. بیشتر اجزای این ماهواره در ایران ساخته شده است.

ماهواره پارس 1

به‌علاوه، اپراتور ملی ماهواره تا سه سال دیگر، ماهواره مخابراتی ایرانی را در موقعیت ۴۳/۵ درجه‌ی مدار زمین قرار خواهد داد. وزیر ارتباطات با اعلام این خبر اذعان کرد که نقاط مداری ثبت شده به نام ایران در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته تا در آن ماهواره قرار دهند.

جهرمی: مدت زمان آماده کردن یک ماهواره از عمر دولت‌ها کوتاه‌تر است

جهرمی همچنین از عقد قرارداد همکاری میان سازمان فضایی کشور و وزارت دفاع برای قرار دادن ماهواره در مدار ۳۶ هزار کیلومتری خبر داد. به‌گفته‌ی محمدجواد آذری جهرمی، تا پایان دولت دوازدهم، تست‌های اولیه‌ی ماهواره‌بر ذوالجناح برای رسیدن به هدف اولیه‌ی مدار ۳۶ هزار کیلومتری انجام خواهد شد و این ماهواره‌بر با عبور از تست‌های میدانی وارد چرخه‌ی ماهواره‌بر‌های کشور می‌شود.

وزیر ارتباطات می‌گوید به‌منظور پیشرفت تکنولوژی فضایی و توسعه‌ی کاربردهای فناوری فضایی با وجود تحریم، دولت کار با بخش خصوصی را آغاز کرد و اکنون چند کنسرسیوم برای اپراتور ماهواره‌ای درخواست دریافت پروانه کرده‌اند.

مرکز ملی مدیریت داده و خدمات فضایی کشور هم امروز رونمایی شد. این مرکز ارائه‌ی اطلاعات پایه همچون نقشه‌های تصویربرداری شده و خریداری شده به کسب‌وکار‌ها را تسهیل می‌کند. وزیر ارتباطات می‌گوید اکنون بیش از ۱۰۰ کسب‌وکار فضاپایه در کشور شکل گرفته است. به‌گفته‌ی جهرمی، پارک فضایی هم تا قبل از تیرماه ۱۴۰۰ در مازندران با هدف حمایت از کسب‌وکار‌های فضاپایه به‌خصوص در حوزه‌ی کشاورزی افتتاح می‌شود.

جهرمی وزیر ارتباطات در مراسم روز فناوری فضایی

به‌گفته‌ی جهرمی، یکی از دلایل عدم موفقیت دولت‌ها در زمینه‌ی ماهواره‌ی مخابراتی این است که آماده کردن یک ماهواره برای قرار دادن در مدار بالا، آن هم در شرایطی بدون تحریم و محدودیت، به حدود پنج سال زمان نیاز دارد؛ حال آنکه عمر دولت‌ها کمتر از این است. آذری جهرمی همچنین گفت نباید تنها به پرتاب‌های ناموفق نگاه کرد چرا که با هر پرتاب ناموفق اشکالات برطرف می‌شود. وزیر ارتباطات گفت ایران می‌تواند به‌زودی جزو پنج قدرت برتر فضایی دنیا قرار بگیرد.

گفتنی است، در دوره‌ی دولت دوازدهم، ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه فضایی اختصاص داده شد و بودجه سال آینده به ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات