اپراتورهای موبایل به ‌دنبال خاموش کردن شبکه 3G

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اپراتورهای تلفن همراه ایرانی با اندکی تأخیر نسبت به همتایان خارجی خود، به ‌دنبال خاموش کردن شبکه 3G و جایگزینی آن با شبکه 4G هستند.
تبلیغات

اپراتورهای تلفن همراه در ایران به فکر خاموش کردن شبکه 3G هستند. البته نیاز نیست به این زودی نگران این موضوع باشیم؛ چرا که ایران دست ‌کم تا دو سال دیگر با نسل سوم ارتباطات خداحافظی نمی‌کند. به گزارش پیوست، اپراتورهای تلفن همراه در دنیا همچون ودافون، در سال‌های اخیر در حال خداحافظی با شبکه 3G بوده‌اند تا از فرکانس‌های این فناوری برای 4G یا حتی 5G استفاده کنند.

وضعیت شبکه 3G در ایران به ‌سبب تعداد بالای مشترکان آن و گرانی  تلفن همراه اندکی متفاوت است. آمارهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که تا پایان پاییز امسال، حدود ۲۱ میلیون نفر از شبکه 3G استفاده می‌کنند؛ این آمار در برابر بیش از ۵۵ میلیون مشترک شبکه 4G قرار دارد. در این میان، همراه اول بیش از ۱۱ میلیون، ایرانسل بیش از ۷ میلیون و رایتل کمتر از یک میلیون مشترک دارد که از نسل سوم ارتباطات استفاده می‌کنند.

۲۱ میلیون نفر در ایران از اینترنت 3G استفاده می‌کنند

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول می‌گوید این اپراتور از چند ماه پیش، مطالعات خود برای خاموش کردن شبکه 3G را آغاز کرده است. به‌ گفته‌ی مرتضی طاهری‌بخش، این اتفاق در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ خواهد افتاد چرا که مصرف شبکه 4G رو به رشد است و نیاز به تأمین فرکانس وجود دارد. طاهری‌بخش توضیح می‌دهد:

هرچه مصرف 4G بیشتر می‌شود، باید از فرکانس‌های 2G و 3G کم شده و به 4G داده شود و به جایی می‌رسیم که مصرف 3G از درصدی پایین‌تر می‌آید و به‌صرفه نیست که روشن بماند.

بنا به اعلام همراه اول، ‌اکنون مصرف دیتای 3G در شبکه‌ی این اپراتور به زیر ۲۰ درصد رسیده است. در سوی دیگر، ایرانسل می‌گوید در حال بررسی خاموش کردن شبکه 3G‌ است. مدیرعامل ایرانسل در این باره توضیح می‌دهد:

ایرانسل: ۲۵ درصد گوشی‌های داخل شبکه هنوز از شبکه 4G پشتیبانی نمی‌کنند

از نظر فنی، فکر می‌کنم بهتر باشد 3G را خاموش کنیم؛ چون گوشی‌ها یا فیچرفون هستند که دیتا ندارند و 2G را پشتیبانی می‌کنند یا گوشی هوشمند هستند که 4G را پشتیبانی می‌کنند. الان ترافیک دیتا روی 3G خیلی کم است و روز‌به‌روز کمتر هم می‌شود. ما در شبکه بررسی کردیم که کدام راه بهتر است. مشکل اینجا است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد گوشی‌های داخل شبکه هنوز فیچرفون یا گوشی‌هایی هستند که 4G را پشتیبانی نمی‌کنند. به همین دلیل هنوز تیم فنی و مارکتینگ ما به این نتیجه نرسیده‌اند که توسعه‌ی فنی را فقط روی 4G انجام بدهند یا یکی از تکنولوژی‌ها را کنار بگذارند.

اپراتور رایتل که در سال ۹۱ نسل سوم ارتباطات را وارد ایران کرد، اکنون در تهران ۱۰۶۰ سایت دارد که همگی 4G هستند. مدیرعامل رایتل می‌گوید این اپراتور درحال ارتقا شبکه‌ی خود در شهرهای مختلف است. البته فناوری 3G سال ۱۹۹۸ در دنیا معرفی شد و با ۱۴ سال تأخیر به ایران رسید. البته همراه اول و ایرانسل، دو سال بعد از رایتل خدمات شبکه 3G را عرضه کردند.

در سوی دیگر، شبکه 2G وجود دارد که ۳۰ سال از عمر آن می‌گذرد. این نسل ارتباطی به‌ دلیل ارائه‌ی خدمات پایه‌ی تلفن همراه (مکالمه و پیامک) همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است. ودافون نیز قصد خاموش کردن شبکه 2G را ندارد. در ایران شبکه 2G حدود ۱۵ میلیون مشترک دارد و د رواقع، بیشترین پوشش جمعیتی مربوط به این نسل از ارتباطات است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات