ویژگی‌های جدیدی به سرویس تبلیغ در ویدئو کافه بازار اضافه شد

جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
مطالعه 5 دقیقه
کافه‌بازار با رونمایی از ویژگی‌های سرویس جدید تبلیغات ویدئویی خود قصد دارد امکانات بیشتری را با هدف‌گرفتن کاربر هدف دراختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد.
تبلیغات

کافه‌بازار پنجشنبه ۴ دی ماه، از سرویس‌های جدید تبلیغات خود رونمایی کرد. «تبلیغات در ویدیو» سرویسی که چندی است از رونمایی آن می‌گذرد و با توسعه‌ی بخش ویدیو در بازار، امکان تبلیغ محصول را فراهم می‌آورد. به‌گفته‌ی بهرام احسان‌دوست، مدیر توسعه‌ی کسب‌وکار ویدئو کافه‌بازار، سرویس‌های استریم ویدیو یا VOD-ها در سه دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

  • SVOD: سرویسی که با پرداخت حق اشتراک می‌توان به تمام محتوای آن دسترسی داشت
  • TVOD: سرویسی که با پرداخت برای یک محتوای مشخص می‌توان به آن دسترسی داشت
  • AVOD سرویسی که می‌توان به تمام محتوا در ازای تماشای تبلیغات دسترسی داشت

VOD-ها به‌دلیل گستره‌ی وسیع موضوعات و امکان دسترسی راحت در هر زمان، طی سال‌های اخیر مورد استقبال زیادی واقع شده‌اند. شیوع کرونا نیز استفاده از این سرویس‌ها را شدت بخشید. احسان‌دوست اشاره می‌کند که سرویس ویدیویی کافه بازار هم در زمان قرنطینه و تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا کاربران زیادی را جذب کرد؛ تا جایی که مخاطبان آن ۵۰ درصد رشد کردند؛ البته کافه بازار در نظر دارد تا محتوای آموزشی را نیز به محتواهای ویدیویی سرویس خود اضافه کند.

طبق آمار کافه بازار، کاربران سرویس ویدیویی بازار را ۴۹ درصد آقایان و ۵۱ درصد خانم‌ها تشکیل می‌دهند. بیشترین رده‌ی سنی مخاطبان هم ۱۰ تا ۲۶ سال است. همین مسائل موجب شد تا کافه‌بازار با داشتن کاربران میلیونی به فکر ارائه‌ی سرویس AVOD بیافتد تا کاربران عام را جذب کند.

چرا تبلیغات ویدئویی دیجیتال؟

به‌گفته‌ی بهرام احسان‌دوست، حس و تاثیری که نور، صدا، موسیقی و تصویر به‌طور هم‌زمان روی مخاطب می‌گذارد، باعث می‌شود که نرخ کلیک تبلیغات ویدئویی بیشتر از سایر تبلیغات باشد و ارتباط قوی‌تری با بیننده برقرار کنند. مدیر توسعه‌ی کسب‌وکار ویدئو کافه‌بازار با اشاره به آمار Limelight گفت: «در سال ۲۰۱۶، کاربر موبایلی هفته‌ای ۴٫۲ ساعت را به تماشای ویدیو اختصاص می‌داد. این میزان در سال ۲۰۱۹ به ۶٫۸ ساعت رسید.»

۸۶ درصد تبلیغات ویدئویی ایران در سال ۹۸ روی موبایل به نمایش درآمد

احسان‌دوست می‌گوید که حالا محتوا روی دستگاه‌های تلفن همراه به‌میزان تلویزیون تماشا می‌شود و در آینده‌ی نزدیک، استانداردهای پخش محتوا از این اتفاق متاثر خواهند شد. آمار جالب توجه دیگر، مربوط به نمایش تبلیغات ویدئویی در ایران است. به‌گفته‌ی احسان‌دوست، در سال ۹۷، ۷۰ درصد از تبلیغات ویدئویی روی موبایل به نمایش درآمد و سهم دسکتاپ تنها ۳۰ درصد بود. این ارقام در سال پیش، به ۸۶ درصد روی موبایل و ۱۴ درصد تماشای تبلیغات روی دسکتاپ رسید.

میزان کلیک روی انواع تبلیغات درون برنامه‌ای در ایران

احسان‌دوست با توجه به آمار بازار گفت: «میزان کلیک روی بنرهای موبایلی در ایران ۰٫۱۳ درصد، ویدئوهای جایزه‌ای ۰٫۲ درصد، بنر تمام صفحه ۲٫۱ درصد و تبلیغات اعلامیه‌ای ۲٫۹ درصد است؛ درحالی‌که کلیک روی تبلیغات ویدیو تمام صفحه ۶٫۶ درصد است.»

مدیر توسعه‌ی کسب‌وکار ویدئو کافه‌بازار با اشاره به افزایش یافتن سهم تبلیغات دیجیتال در جهان نیز اضافه کرد که سهم تبلیغات دیجیتال از کل هزینه‌ی تبلیغات در جهان بیش از ۵۰ درصد شده؛ به‌گفته‌ی او، تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۰، سهم ۳۵۵ میلیارد دلاری درمقابل ۱۶۳ میلیارد دلار تبلیغات غیر دیجیتال را به خود اختصاص داده است؛ درحالی‌که در سال ۲۰۱۷، تبلیغات دیجیتال سهم ۲۰۳ میلیارد دلاری درمقابل سهم ۳۱۳ میلیارد دلاری تبلیغات غیر دیجیتال داشت.

اگر سهم رسانه‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۹ را از هزینه‌ی تبلیغات دیجیتال درنظر بگیریم، ۳۶ درصد ازطریق موتورهای جست‌وجو، ۳۲ درصد تبلیغات بنری، ۸ درصد شبکه‌های اجتماعی و هزینه‌ی ویدیو آنلاین ۱۷ درصد بوده؛ البته این عدد به‌طور مرتب درحال رشد است.

ویژگی‌های تبلیغات ویدئویی در بازار

به‌گفته‌ی ناصر اهل‌ایرف، مدیرمحصول تبلیغات ویدئویی کافه‌بازار، تبلیغات ویدئویی ‌بازار روی دسکتاپ و گوشی هوشمند نمایش داده می‌شود؛ اما به‌دلیل ۴۴ میلیونی بودن مخاطبان اپلیکیشن بازار، اولویت با موبایل است.

اهل‌ایرف ویژگی‌های تبلیغات ویدئویی در کافه بازار را به شرح زیر اعلام کرد:

  • تضمین مشاهده: به‌دلیل وجود دو حالت مختلف در ویدئوها بدون قابلیت Skip یا دارای قابلیت Skip پس از ۱۰ ثانیه
  • یک گام جلوتر: به‌دلیل اینکه فرایند نصب اپ در پس‌زمینه، هم‌زمان با کلیک کاربر روی تبلیغ آغاز می‌شود، ریزش در تبلیغ نسبت به سایر روش‌های نصب یک برنامه وجود ندارد
  • افزایش اثرگذاری: استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز و تحلیل هوشمندانه‌ی داده‌ها که بازار با داشتن پرکاربردترین اپ‌های ایران و حجم بسیار بالای داده ممکن می‌کند
  • هدف‌گذاری با دقت بالا: هدف‌گذاری تبلیغ‌دهندگان با دانستن جنسیت، گروه سنی، موقعیت جغرافیایی کاربر، محتوای درحال پخش و شناخت کاربر جدید از کاربر فعال اپ

اهل‌ایرف در توضیح اینکه چرا ویدئوهای تبلیغاتی در بازار پس از ۱۰ ثانیه قابلیت رد کردن دارند، گفت: «طبق آمار ما، حدود ۷۰ درصد کاربران بزرگسال موافق دیدن محتوای رایگان در ازای تماشای تبلیغ هستند. ما با داشتن محتوای باکیفیت، می‌توانیم تبلیغات را به کاربر نشان دهیم.»

انواع تبلیغات ویدئویی بازار

تبلیغات ویدئویی بازار در دو نوع، برای ایجاد آگاهی از برند یا گرفتن نصب هستند. در تبلیغات «برند آگاهی»، تنها یک کلیپ با قابلیت معرفی شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود؛ در «تبلیغات نصبی» هم اپلیکیشن در پس‌زمینه بدون قطع محتوای تصویری نصب می‌شود.

به‌علاوه، تبلیغات ویدئویی ‌بازار در دو جایگاه به نمایش درمی‌آیند: Pre-roll قبل از پخش ویدئو و Mid-roll در زمان پخش ویدئو نمایش داده می‌شود. بازار این جایگاه‌ها را به‌منظور افزایش اثربخشی تبلیغ و دیده‌شدن آن دراختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد تا با توجه به مخاطب هدف خود و استفاده از داده‌های کاربران، یک گزینه را برای نمایش انتخاب کنند.

جایگاه های ویدیوهای تبلیغاتی کافه بازار در موبایل

مدیرمحصول تبلیغات ویدئویی کافه‌بازار درانتها اشاره می‌کند که شرکت متبوعش از کمک سه تیم چابک، متریکس و ادترس برای یکپارچه‌سازی تبلیغات با ترکر‌ها استفاده کرده است؛ دو اپلیکیشن ادجاست و اپ‌متریکا نیز برای همگام‌سازی به کمک بازار آمده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات